حبیب‌الله عبدالرزاق‌اف، بازیگر بزرگ سینما و تئاتر و تلویزیون تاجیکستان پس از شش دهه فعالیت هنری و بازی در برخی آثار ایرانی چشم از جهان فروبست.

حبیب‌الله عبدالرزاق‌اف بازیگر تاجيك

به گزارش همشهری آنلاین، عبدالرزاق‌اف که این روزها هنرنمایی‌اش در سریال تاریخی «در چشم باد» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی روی آنتن شبکه آی‌فیلم است، نامی بلندآوازه در سینما و تئاتر تاجیکستان بود. او هفته گذشته در خانه‌اش در پایتخت از دنیا رفت و جنازه‌اش در یکی از مساجد جامع شهر دوشنبه تشییع شد. جمعی از هنرمندان، هنردوستان و آشنایان پیکر عبدالرزاق‌اف را عصر سه‌شنبه ۱۹ ژانویه در گورستان لوچاب، آرامگاه بزرگان ادب و فرهنگ تاجیکستان به خاک سپردند.

حبیب‌الله عبدالرزاق‌اف هفتم نوامبر ۱۹۳۷ به دنیا آمد و در ۱۹۶۰ از دانشکده دولتی هنر تئاتر مسکو و در ۱۹۶۴ از دوره‌های کارگردانی این دانشکده دانش‌آموخته شد. او بیش از یک دهه در تئاتر موسیقی-کمدی شهر خجند، تئاترهای لاهوتی و جوانان شهر دوشنبه و استودیو تاجیک‌فیلم هنرپیشه و کارگردان بود و در سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۰ ریاست اتحادیه خادمان تئاتر تاجیکستان را بر عهده داشت. این هنرمند تاجیک از ۲۰۰۲ مدیر و رهبر هنری تئاتر غیر دولتی پدیده بود و سال ۱۹۸۷ عنوان افتخاری هنرمند مردمی تاجیکستان را دریافت کرد.

زنده‌یاد عبدالرزاق‌اف در بیش از ۳۰ فیلم در دیگر کشورها از جمله در دو سریال ایرانی ایفای نقش ‌کرد که یکی از آنها مجموعه تلویزیونی «در چشم باد» به نقش حسام‌آقا بود. در این سریال تاریخی حماسی علاوه بر مرحوم عبدالرزاق‌اف چهار بازیگر تاجیک دیگر هم حضور داشتند. بازیگر و کارگردان سرشناس تاجیک در سریال رمضانی «شکرانه» به کارگردانی سعید سلطانی هم به نقش سرگرد پلیس تاجیکستان ظاهر شده بود.

خبرنگار روزنامه همشهری بیش از ۱۵ سال پیش پشت صحنه سریال «در چشم باد» با زنده‌یاد حبیب‌الله عبدالرزاق‌اف گفتگو کرده بود که می‌توانید متن کامل آن را اینجا بخوانید.

کد خبر 580562

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار چهره‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha