محققان دریافتند که بیماری دیابت به‌شدت با بیماری عروق کرونر قلب در زنان ارتباط دارد.

بيماري قلبي

به گزارش همشهری‌آنلاین و به نقل از ایسنا نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی در بیماران جوان ثابت مانده و یا اندکی افزایش داشته و مرگ‌ومیرهای مرتبط با بیماری قلبی در افراد مسن کاهش ‌یافته است.

به ‌منظور درک اینکه چه عواملی افراد جوان را در معرض خطر بیشتر بیماری عروق کرونر قلب (CHD) قرار می‌دهد، محققان بیمارستان بریگام و زنان در بوستون ماساچوست و مایو کلینیک ایالات‌متحده بیش از ۵۰ عامل خطر را در ۲۸ هزار و ۲۴ زن که در بررسی سلامت زنان در چندین دهه شرکت کرده بودند را تجزیه‌وتحلیل کردند.

لازم به ذکر است که زنان زیر ۵۵ سال مبتلابه دیابت نوع ۲ در دو دهه آینده ۱۰ برابر بیشتر خطر ابتلا به CHD را با مقاومت به انسولین لیپوپروتئین (LPIR) مانند نشانگر زیستی پیش‌بینی کننده‌ قوی داشتند.

به گزارش مدیکال‌اکسپرس، دکتر سامیا مورا، از دانشکده پزشکی هاروارد ایالات‌متحده گفت: به دنبال این هستیم که چرا متاسفانه افراد جوان دچار بیماری قلبی و عروقی می‌شوند.

وی افزود: زمانی که فرد جوانی مبتلابه بیماری قلبی و عروقی ‌شود در کیفیت زندگی، بهره‌وری و سهم او در جامعه تاثیر خواهد داشت.

ساگر دوگانی، محقق اصلی این بررسی در مایو کلینیک ایالات متحده، بیان کرد: پیشگیری بهتر از درمان است و بسیاری از عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی قابل‌پیشگیری هستند. این بررسی نشان می‌دهد که سبک زندگی بر سلامت قلب زنان در هر سنی به‌ویژه زنان جوان‌تر تاثیر دارد.

محققان حدود ۵۰ نشانگر زیستی مرتبط با سلامت قلب و عروق را بررسی کردند. معیارهایی مانند لیپوپروتئین کم‌چگالی (LDL)، کلسترول (یا کلسترول بد) و هموگلوبین ای‌وان‌سی (A۱C)- معیاری از سطح قند خون- ارتباط ضعیف‌تری با شروع CHD در زنان کمتر از ۵۵ سال نسبت به LPIR، معیار جدیدتر برای مقاومت به انسولین دارند.

LPIR از ترکیب وزنی ۶ واحد لیپوپروتئین استفاده می‌کند و از طریق آزمایش‌های آزمایشگاهی تخصصی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌گیرد.

کلسترول LDL فقط با ۴۰ درصد افزایش خطر ابتلا به CHD در زنان زیر ۵۵ سال همراه بود، درحالی‌که LPIR ۶ برابر (۶۰۰ درصد) افزایش را نشان داد.

مورا گفت: در زنان سالم، مقاومت به انسولین، دیابت نوع ۲ و سندرم متابولیک از عوامل اصلی وقوع عروق کرونر زودرس بودند.

او ادامه می‌دهد: زنان زیر ۵۵ سال که چاق هستند، مانند زنانی در همان گروه سنی که سیگار مصرف می‌کردند یا فشارخون بالا دارند، چهار برابر بیشتر در معرض خطر عروق کرونر قرار می‌گیرند.

عدم تحرک و سابقه خانوادگی نیز از عوامل موثر در این موضوع است.

محققان بر این باورند که این بررسی ازنظر تعمیم‌پذیری محدود است، زیرا این مورد فراتر از تمرکز بر روی زنان است و بیش از ۹۵ درصد شرکت‌کنندگان نیز سفیدپوست بودند.

مورا افزود: نتایج این بررسی می‌تواند در گروه‌های قومی و نژادی که شیوع سندرم متابولیت، مقاومت به انسولین و دیابت بیشتر است، چشمگیرتر باشد.

وی گفت: بیماری دیابت اغلب قابل‌پیشگیری است، اما یک مشکل گسترده در سیستم‌هاست و برای رفع آن به تحقیقات بیشتر نیاز داریم که می‌تواند شامل راهبردهای مبتنی بر سبک زندگی نوآورانه مانند تلاش‌های جامعه، تلاش بیشتر برای سلامت عمومی، راهکارهای بهتر برای هدف ‌گذاری پزشکی مسیرهای متابولیک یا رویکردهای نوین جراحی باشد.

با شیوع بیماری دیابت، عوامل خطر مرتبط با آن به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد و زنان بیشتری نسبت به مردان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و محققان بر ضرورت مداخلات موثر تاکید دارند.

محققان اظهار کردند: برای بهبود نتایج در افراد جوان و مقابله با خطر ابتلا به بیماری دیابت به راهبردهای جدید نیاز داریم، زیرا اکنون فقط شاهد آغاز این اپیدمی هستیم.

یافته‌ها در JAMA Cardiology منتشرشده است.

کد خبر 580518

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha