رئیس دفتر رئیس جمهوری خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شما اصلاً در بازار بورس دخالت نکنید! مجلس ماموریت خود را دارد و کارش قانونگذاری و نظارت است، اگر بخواهند در مسائل ریز اجرایی وارد شوند یا سفر استانی بروند و جای دولت تصمیم بگیرند، اشتباه کردند در مجلس رفته‌اند باید وارد کار اجرایی می‌شدند.

واعظی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، محمود واعظی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به انتقادات مطرح‌ شده درباره بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: بیش از اینکه درباره بودجه یک نگاه حرفه‌ای و کارشناسی شود بیشتر یک ابزاری برای تبلیغات، زدن دولت و حمله به آن شده است. برخی هم آن را به ابزاری برای انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل کرده‌اند. بیش از ۴۰ سال است که دولت‌های مختلف به مجالس مختلف بودجه می‌دهند و همیشه یک روندی داشته که در کمیسیون تلفیق بررسی‌ها با سازمان برنامه و بودجه انجام می‌شده است و روند جمع‌بندی‌ها اعلام می‌شده است.

وی افزود: این اولین بار است که ما یک بودجه را به مجلس ارائه می‌دهیم و همه نمایندگان مجلس و حتی رییس درباره آن مصاحبه و تبلیغ می‌کنند. همه وزرا که در کمیسیون تلفیق شرکت می‌کنند و جلساتی هم که با خود رییس جمهوری و سران قوا بوده است و حرف‌ها را هم که زده‌اند. پس اینکه می‌آیند اینگونه پرخاش می‌کنند و انتقاد می‌کنند و مسائلی مطرح می‌کنند که خود در عمل علیه آن رفتار می‌کنند برای چیست؟

رییس دفتر رییس‌جمهور تصریح کرد: توصیه ما این است که با بودجه همانطور که مجالس و دولت‌های گذشته تعامل خوبی داشتند که کار انجام شود، الان هم باید همانطور باشد. پس اینکه ما می‌بینیم این مسئله یک ابزار تبلیغاتی و سیاسی شده و بخشی از کارهای انتخاباتی ۱۴۰۰ شده است، نه به صلاح مجلس، نه به صلاح دولت و نه به صلاح مردم است که باید بیشترین منفعت را از آن ببرند.

واعظی در پاسخ به این پرسش که آیا نوسانات اخیر بازار بورس به دلیل اختلاف نظر وزرای اقتصادی دولت است،  گفت: در همه جای دنیا بورس یک روند ثابت صعودی یا نزولی ندارد. بورس در یک مقطع به دلایل اقتصادی و سیاسی و بین‌المللی که روی قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد، روند کاهشی یا افزایشی دارد. البته همیشه هم مسئولان بورس دنبال بهانه‌ای هستند که بگویند به این دلیل نوسانات رخ داده است و عیبی هم ندارد.

وی تأکید کرد: معلوم است که وزیر صمت ما بر اساس ماموریت خود یک هدف دارد و وزیر اقتصاد ما هم ماموریت دیگری. ستاد اقتصادی و جلسه هیئت دولت برای همین درست شده است که وقتی اختلاف سلیقه‌هایی است بیایند و حلش کنند. بنابراین هیچ موضوع نگران‌کننده‌ای وجود ندارد و اعتقاد ما به عنوان دولت این است که دخالت‌ها در این بازار کم شود و مسئولیت را به خود بورس و مسئولان آن بسپاریم.

رییس دفتر رییس‌جمهور افزود: از مجلس و کمیسیون‌هایش می‌خواهیم که آنقدر دخالت در بورس نکنند، می‌آیند یک جلسه درباره بورس می‌گذارند و یک مصاحبه می‌کنند و به محض اینکه بورس مثبت می‌شود می‌گویند دولت نتوانست و ما آمدیم مشکل بورس را حل کردیم. اما بورس که منفی می‌شود، می‌گویند ما از اول تذکر داده بودیم.

واعظی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شما اصلاً در بازار بورس دخالت نکنید! مجلس ماموریت خود را دارد و کارش قانونگذاری و نظارت است، اگر بخواهد در مسائل ریز اجرایی وارد شود یا سفر استانی بروند و به جای دولت تصمیم بگیرند و در داخل مجلس هم اگر کسانی می‌خواهند به دنبال مسائل اجرایی بروند، پس اشتباه کردند که در مجلس رفته‌اند باید وارد کار اجرایی می‌شدند.

وی با بیان اینکه ما نمی‌پسندیم مجلس در کارهای اجرایی و تصمیم‌گیری‌های دولت دخالت کند، گفت: اگر الان هم کمتر صحبت می‌کنیم به خاطر این است که نمی‌خواهیم اختلافی پیش آید وگرنه همان ادبیات سخیفی که برخی از نمایندگان علیه دولت و وزرا به کار می‌برند را طرف‌های مقابلشان هم می‌توانند به کار برند اما ما این را به مصلحت کشور نمی‌دانیم. پس در مصاحبه‌ها و توییت‌زدن‌ها اخلاق را رعایت کنیم.

رییس دفتر رییس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که دولت چه حمایتی از بازار بورس می‌کند، گفت: متاسفانه پالایش و دارا در همین شرایطی که در دو ماه گذشته پیش آمده ضررده شده و ما دیروز در ستاد اقتصادی دولت صحبت کردیم که مردمی که بر اساس نظر وزیر اقتصاد اعتماد کردند و آمدند وظیفه داریم که نگذاریم آنان ضرر کنند و رییس‌ جمهوری هم تاکید کردند که یک طرحی برای این موضوع ارائه شود.

واعظی یادآور شد: اما این را هم در نظر داشته باشیم که به بورس مثل تمام دنیا نگاه کنیم. بورس یک بازار زودبازده نیست. کسانی که می‌خواهند زود به سود برسند، باید پول‌هایشان را در بانک بخوابانند. کسانی که دنبال مقداری سود بیشتر هستند، البته خطر هم دارد اما باید صبر کنند و نگاه ما هم به آینده مثبت است.

کد خبر 580315

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha