جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
۰ نفر

آرامستان بهشت زهرا(س) به‌عنوان یکی از مجهزترین و بزرگ‌ترین آرامستان‌های جهان، جزء اماکن شاخص منطقه ۱۹ محسوب می‌شود.

16

این آرامسـتان در سـال ۱۳۴۹ با مساحت ۳۱۴ هکتار بعد از دفن نخستین متوفی به نام «مرحوم محمدتقی خیـال» در قطعه یـک، ردیف یک و شماره یک رسماً مورد بهره‌برداری قرار گرفت. با رشـد روز افزون جمعیت و توسـعه بی‌رویه شهر تهران و به تبع آن افزایش روند مرگ ومیر، در بهمن سال ۱۳۷۶ مدیران وقت سازمان، خریـد و تملک ۱۱۰ هکتار از زمین‌های قسـمت شـمال و شمال شـرقی آن را در دستور کار قرار داده و پس از الحاق آن گورسـتان شهر در بخش شـمالی توسعه یافت.

 بخش توسعه شماره یک در سال ۱۳۸۷ پایان یافت و مدیران سازمان با تلاش فراوان و در نهایت کسـب موافقت از مسـئولان شهرداری‌های محلی توانستند زمین‌های خریداری شده در قسمت شرقی به وسعت ۱۶۰ هکتار را هم به‌عنوان بخش توسعه شماره ۲ در نظر بگیرند و از ابتدای مرداد ماه ۱۳۸۸ امر دفن روزانه شهر تهران در این قسمت هم آغاز شد. بهشت زهرا(س) تنها آرامستان متمرکز شهر تهران در کنار آستان ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) اسـت که از سـال ۱۳۷۳ به‌صورت خودگردان با استقلال مالی زیر نظر معاونت خدمات شهری اداره می‌شود. اینجا یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌های معنوی و سـبز شهر تهران اسـت که بالغ بر نیمی از آن به فضای سبز اختصاص دارد.
جایگاه فرهنگی بهشت زهرا(س) به گونه‌ای است که در طول سال برگزارکننده حداقل ۲۵ مراسم ملّی و دینی همچون تحویل سال، مراسم رژه نیروهای مسلح و ارتش، سالگرد رحلت ملکوتی حضرت امام(ره)، آیین ملی غبارروبی و عطرافشانی مزار شـهدا، زنگ دانش‌آموز شهید، شهدای سادات و شـب‌های قدر، دهه‌فجر انقلاب اسلامی، همایش میلیونی پنجشنبه و جمعه آخر سال است.

کد خبر 580068

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha