پنج ماه پس از مسموم شدن با سم نوویچوک و رفتن تا پای مرگ، الکسی ناوالنی امشب به سرزمین مادری خود روسیه بازمی‌گردد تا همچنان جدی‌ترین منتقد زنده ولادیمیر پوتین باشد.

الكسي ناوالنى

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، ناوالنی که داخل روسیه با سم نوویچوک مسموم شده بود، با فشار افکار عمومی برای ادامه درمان به آلمان منتقل و در بیمارستانی در برلین بستری شد. پزشکان آلمانی پس از آزمایش‌ها و بررسی‌های فراوان نظر همتایان روس را رد و اعلام کردند بقایای سم مرگبار در خون و بدن منتقد سرشناس رئیس جمهوری روسیه پیدا شده و مسموم شدن او قطعی است.

در شرایطی که در روزهای اخیر جزئیاتی تازه از تلاش آدمکش‌های روس برای کشتن ناوالنی منتشر شده بود، او اعلام کرد برای بازگشتن به سرزمین مادری خود مصمم است و هوادارانش با وجود حضور نیروهای امنیتی وابسته به دولت برای استقبال از ناوالنی به فرودگاهی در مسکو رفته‌اند. این چهره سیاسی مخالف پوتین اندکی پس از بلند شدن هواپیما از فرودگاه برلین اعلام کرد انتظار ندارد پس از ورود به مسکو بازداشت شود، گرچه بیشتر از هوای بسیار سرد روسیه می‌ترسد.

ناوالنی و همسرش یولیا برای سوار شدن به هواپیما از میان ده‌ها خبرنگار گذشتند و تعداد زیادی روزنامه‌نگار و گزارشگر همراه این زوج روسی عازم مسکو هستند. ناوالنی ابتدا به انگلیسی از خبرنگاران تشکر کرد و به آنها گفت که اگر روی صندلی خودشان ننشینند، هواپیما نمی‌تواند پرواز کند. او کنار همسرش در ردیف ۱۳ نشست و انتظار می‌رود تا ساعت ۴:۲۰ عصر به وقت غرب اروپا به فرودگاه ونوکوو مسکو برسد.

با وجود خوش‌بینی‌های ناوالنی، کارشناسان معتقدند نیروهای امنیتی دولت روسیه او را بازداشت و بازجویی کنند. مقام‌های زندان مسکو گفته‌اند احتمال بازداشت ناوالنی به اتهام زیر پا گذاشتن قوانین عفو مشروط زیاد است و اگر در دادگاه محکوم شود، سه سال و نیم به زندان می‌افتد. یک پرونده دیگر ناوالنی مربوط به فساد مالی است که می‌تواند برایش یک دهه حبس همراه داشته باشد.

گفته می‌شود نیروهای روسی برای مسموم کردن و کشتن الکسی ناوالنی دست‌کم در ۴۰ پرواز داخلی و خارجی او را تعقیب کرده و سرانجام توانسته‌اند در یکی از سفرهای داخلی منتقد سرشناس پوتین او را به دام بیندازند.

کد خبر 579703

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha