مراسم تحلیف جوزف بایدن، چهل و ششمین رئیس جمهوری تاریخ ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ در میان شدیدترین تدابیر امنیتی با شعار «آمریکای متحد» در واشنگتن دی‌سی برگزار می‌شود.

برنامه‌هاي مراسم تحليف بايدن در كنگره

به گزارش همشهری آنلاین، درست دو هفته پس از حمله اوباش هوادار دانلد ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا و در شرایطی که مجلس سنا آماده استیضاح رئیس جمهوری آمریکا می‌شود، بایدن و کامالا هریس روز چهارشنبه با ادای سوگند در مراسم تحلیف وارد کاخ سفید می‌شوند. هر چند ترامپ اعلام کرده در این مراسم شرکت نمی‌کند اما مایک پنس، معاون اول او و دخترش ایوانکا ترامپ از چهره‌های سرشناس دولت ایالات متحده هستند که در تحلیف حضور دارند.

کمیته مراسم تحلیف ریاست جمهوری از مردم آمریکا خواسته است یک روز پیش از برنامه اصلی یعنی سه‌شنبه ۱۹ ژانویه یاد قربانیان کرونا را در شهرهای خود گرامی بدارند. نورافشانی ساختمان‌ها و به صدا درآوردن زنگ کلیساها در لحظه ملی اتحاد و یادبود اقدامی است که برای بزرگداشت یاد بیش از ۳۸۵ هزار قربانی کرونا در آمریکا انجام می‌شود. انتظار می‌رود به دلیل شیوع کووید-۱۹، تحلیف بایدن یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی سال‌های اخیر باشد.

هر چند بایدن در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ پیروز و رئیس جمهوری آمریکا شد اما بر اساس متمم ۲۰ قانون اساسی ایالات متحده، مسئولیت رئیس جمهوری مستقر و معاون اول (اینجا دانلد ترامپ و مایک پنس) ساعت ۱۲ ظهر روز ۲۰ ژانویه رسما به پایان می‌رسد. پیش‌تر مراسم تحلیف نامزد پیروز روز چهارم مارس برگزار می‌شد اما بر اساس متمم ۲۰، از سال ۱۹۳۳ فاصله میان روز انتخابات تا روز تحلیف به دو ماه کاهش یافت.

رئیس جمهوری برگزیده پیش از ورود رسمی به کاخ سفید باید همراه معاون خود در ساختمان کنگره آمریکا سوگند یاد کند. این مراسم ساعت ۱۱ صبح به وقت شرق آمریکا برگزار می‌شود و امسال به دلیل شیوع کرونا و افزایش تهدیدهای امنیتی، خلاصه‌تر و جمع و جورتر از هر سال خواهد بود. ضمن اینکه موریل بوزر، شهردار واشنگتن دی‌سی تا ۲۱ ژانویه (یک روز پس از مراسم تحلیف) حالت فوق‌العاده در پایتخت اعلام کرده است.

دست‌کم ۱۵ هزار نفر از نیروهای گارد ملی برای تامین امنیت ساختمان‌های کنگره و کاخ سفید در واشنگتن مستقر شده‌اند و بسیاری از برنامه‌های سفر به پایتخت و مناطق اطراف آن از جمله مریلند و ویرجینیا لغو شده است. برنامه حضور مردم و علاقه‌مندان در نشنال مال یا همان پیاده‌راه ملی برای دیدن مراسم تحلیف و قدم زدن تا یادبود لینکلن هم به دلیل بسته بودن تمام مسیرها و خیابان‌های منتهی به کپیتال منتفی است.

ترامپ نخستین رئیس جمهوری آمریکا در ۱۵۰ سال اخیر و چهارمین نامزد ناکام انتخابات است که در مراسم تحلیف رقیب خود شرکت نمی‌کند. از رئیسان جمهوری پیشین جیمی کارتر ۹۶ ساله و همسرش رزالین ۹۳ ساله هم اعلام کرده‌اند در تحلیف حضور نخواهند داشت. این اولین غیبت کارترها در واشنگتن پس از پیروزی و سوگند یاد کردن کارتر در ۱۹۷۷ به عنوان سی و نهمین رئیس جمهوری آمریکاست. باراک اوباما و جورج بوش هم با همسران خود در مراسم شرکت می‌کنند.

در بخش سوگند خوردن، ابتدا نوبت کامالا هریس است، نخستین معاون رئیس جمهوری زن، هندی-آمریکایی و رنگین‌پوست در تاریخ ایالات متحده. پس از سوگند جو بایدن و مراسم بیعت و نیایش، لیدی گاگا که از هواداران جدی رئیس جمهوری برگزیده در انتخابات بود، سرود ملی آمریکا را اجرا می‌کند. سپس نوبت به جنیفر لوپز یا همان جی‌لو می‌رسد تا ترانه‌اش را برای حاضران اجرا کند. پیش از آن یک بخش شعرخوانی در نظر گرفته شده است.

مسئول بخش نیایش نهایی هم کسی نیست جز دکتر سیلوستر بیمن، دوست قدیمی و ۳۰ ساله بایدن که این برنامه را در کلیسا اجرا می‌کند. رئیس جمهوری و معاونش در نخستین اقدام پس از رسمی شدن مقام خود برنامه مراسم تحلیف را امضا می‌کند و بعد شرکت‌کنندگان برای پذیرایی کردن از خودشان دعوت می‌شوند؛ مراسمی که پیشینه آن به سال ۱۸۹۷ یعنی ۱۲۴ سال پیش بازمی‌گردد.

بایدن و هریس پس از مراسم پذیرایی به بخش شرقی ساختمان کنگره می‌روند تا از آنجا برنامه‌های حاضران را تماشا کنند. بعد از خیابان پنسیلوانیا سمت کاخ سفید می‌روند تا نخستین روز حضور در قدرت را آغاز کنند. تمام بخش‌های مراسم تحلیف زنده و مستقیم از چند شبکه تلویزیونی و اینترنتی برای مردم آمریکا پخش می‌شود؛ از جمله آمازون پرایم، مایکروسافت بینگ، فاکس و دیرکت تی‌وی.

چند ساعت پس از پایان مراسم تحلیف، تام هنکس و رفقا در تلویزیون گرد هم می‌آیند و در یک برنامه ۹۰ دقیقه‌ای ورود بایدن و هریس را به کاخ سفید جشن می‌گیرند. بن جووی، دمی لواتو و جاستین تیمبرلیک ستاره‌هایی هستند که بازیگر سرشناس هالیوودی را همراهی می‌کنند و برنامه از ساعت ۸:۳۰ شب به وقت شرق آمریکا روی آنتن می‌رود.

کد خبر 579594

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha