مقام‌های ارشد لوکزامبورگ در واکنش به ماجرای شورش هواداران رئیس جمهوری آمریکا در واشنگتن و اشغال کنگره، سفر مایک پمپئو را لغو کردند.

مايك پمپئو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، وزیر امور خارجه که در آخرین سفرهای بین‌المللی خود قرار بود به لوکزامبورگ و بروکسل برود، حالا ناچار است قید این ماموریت لحظه آخری را بزند. گرچه دلیل رسمی لغو شدن این سفر همکاری با مقام‌های رسمی دولت جو بایدن برای انتقال قدرت اعلام شده اما انتقادهای شدید مقام‌های اروپایی در یک هفته اخیر از رفتار دانلد ترامپ در شورش و اشغال کنگره نقشی اساسی در ماندن پمپئو در خانه داشته است.

ژان آسلبرن، وزیر خارجه کشور ۶۰۲ هزار نفری لوکزامبورگ در آستانه خروج ترامپ از کاخ سفید به شدیدترین شکل ممکن از رفتار رئیس جمهوری ایالات متحده انتقاد کرد. آسلبرن روز دوشنبه ترامپ را «مجنون و آتش‌افروز سیاسی» و «جنایتکار» دانست که «باید در دادگاه پاسخگوی رفتار خود در حمله هوادارانش به کنگره باشد.» رویترز و فاکس نیوز اعلام کردند این طرف اروپایی بود که سفر وزیر خارجه آمریکا را لغو کرده است تا به این ترتیب، ضربه‌ای بزرگ به اعتبار پمپئوی متکبر وارد شود.

یار غار ترامپ قرار بود در بروکسل با سوفی ویلمز، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه بلژیک هم دیدار کند اما خانم ویلمز همزمان با شدت گرفتن حمله‌ها و انتقادها به ترامپ و دار و دسته‌اش در توییتر نوشت: «این تصاویر وحشتناک نشان داد کار جو بایدن و گروه او در متحد کردن مردم و جامعه آمریکا حول یک پروژه مشترک چه اندازه سخت است. ما همه به رئیس جمهوری برگزیده آمریکا برای به سرانجام رساندن کار اعتماد داریم.»

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو که قرار بود میزبان پمپئو در یک مهمانی شام باشد، در توییتر خود خواهان احترام گذاشتن همگان به نتیجه انتخاب مردم آمریکا شد. سخنگوی ناتو روز سه‌شنبه از لغو شدن دیدار استولتنبرگ و وزیر خارجه آمریکا خبر داد و دلیل آن را درگیری پمپئو با انتقال قدرت در واشنگتن دانست. بر اساس گزارش رویترز، مقام‌های اتحادیه اروپا پیش‌تر درخواست وزیر خارجه ترامپ را برای دیدار رد کرده بودند.

کد خبر 579235

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha