مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
۰ نفر

انتشار اخبار کذب و بدون پشتوانه علمی مبنی بر وجود آثار تاریخی در منطقه مرزی حیران آستارا، حفاران را به این منطقه سوق داد که با تلاش یگان حفاظت میراث فرهنگی چند نفر از آنها دستگیر و به مراجع قضایی تحویل شدند.

دستگيري

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی این اداره کل با تکذیب شایعه وجود آثار تاریخی در منطقه حیران آستارا از برخورد قاطع با متخلفان و حفاران غیرمجاز در آن منطقه خبر داد.

سرهنگ محمد علی‌پور اظهار کرد: انتشار اخبار کذب در خصوص وجود آثار تاریخی در مناطق مرزی حیران  شهرستان آستارا موجب جلب توجه حفاران غیرمجاز به منطقه شد، اما این یگان علاوه بر دریافت و پیگیری گزارش فعالیت‌های حفاران میراث فرهنگی از سوی پایگاه‌ یگان حفاظت میراث‌فرهنگی و مرزبانی آستارا با افزایش گشت‌های منطقه‌ای با هر گونه فعالیت حفاران برخورد می‌کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آستارا نیز در این باره گفت: خبرهای کذب و شایعه‌سازی برخی افراد در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر وجود آثار تاریخی در منطقه حیران این شهرستان پای حفاران میراث فرهنگی را به آن باز کرد. دو روز قبل هشت حفار در کوهستان حیران دستگیر شدند و منطقه با جدیت و به‌صورت شبانه‌روزی پایش می‌شود.

پردل امیری نژاد ادامه داد: فعالیت حفاران سبب تخریب طبیعت کوهستان می‌شود و اگر وجود اثر تاریخی یا محوطه باستانی در منطقه حیران و حوالی معدن سنگ،  مشخص و مسلم شده بود، هرگز مجوز برداشت و فعالیت معدنی برای آن محدوده  صادر نمی‌شد.

در هفته های گذشته موضوع اعتبار مجوز برداشت از معدن سنگ لاشه قوش داشی در کوهستان حیران آستارا با اظهار نظر مسئولان مختلف در خصوص آن، بحث برانگیز شده بود و برخی فعالان فضای مجازی نیز از روی احساس و هیجان، شایعاتی مبنی بر وجود آثار باستانی در آن محدوده را مطرح کرده بودند.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است.

کد خبر 578994

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha