سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
۰ نفر

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قصرشیرین از اختصاص اعتبار برای انجام کاوش و گمانه‌زنی بقایای یک محوطه باستانی موسوم به خیابان ساحلی خبر داد.

قصرشیرین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، بهرنگ بابایی با پراهمیت خواندن این محوطه تاریخی، اظهار کرد: اوایل سال ۱۳۹۰ در پی پی‌کنی یک واحد مسکونی در یکی از خیابان‌های شهرستان قصرشیرین تعدادی اشیای تاریخی کشف شد.

وی تصریح کرد: پس از اعلام گزارش کشف اشیای تاریخی در این خیابان که معروف به خیابان ساحلی است، آن اشیای تاریخی مورد بررسی قرار گرفت و طبق گمانه‌زنی‌هایی که انجام دادیم، مشخص شد که محوطه تاریخی بزرگی در این خیابان وجود دارد که طی سالیان گذشته هم ساخت و سازهای زیادی روی آن انجام گرفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی قصرشیرین افزود: زلزله بزرگ سال ۱۳۹۶ باعث شد تا بخش هایی از دیوارهای این محوطه تاریخی نمایان شود و از این سال بنا به دستور پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی هرگونه ساخت و ساز، اجرای عملیات عمرانی و پی‌کنی در این محوطه تاریخی ممنوع شد.

وی با بیان اینکه براساس اشیای به‌دست آمده، به‌نظر می‌رسد که این محوطه تاریخی مربوط به  دوره ساسانی باشد، تاکید کرد: در نظر داشتیم سال گذشته عملیات کاوش و گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و حریم این محوطه باستانی، نوع معماری و کاربردهای آن را انجام دهیم، اما شیوع بیماری کرونا و عدم تخصیص اعتبار مانع از اجرای پروژه شد. اکنون با اختصاص اعتبار مورد نیاز تا پیش از پایان سال این پروژه را عملیاتی خواهیم کرد.

عمارت بان‌قلعه ساماندهی می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی قصرشیرین در استان کرمانشاه در ادامه از انجام برنامه‌ریزی برای ساماندهی محوطه  تاریخی عمارت  بان قلعه" شهر قصرشیرین هم خبر داد و گفت: تاکنون هیچگونه عملیات کاوشی در این محوطه تاریخی انجام نشده است و در گذشته تنها اطراف آن را حصارکشی کرده‌ایم.

بابایی کرد: البته باتوجه به اینکه بخش هایی از سازه این عمارت باستانی به مرور ایام از خاک بیرون افتاده، براساس بررسی نوع مصالح و معماری آن که همگون با بنای تاریخی عمارت خسرو است، به نظر می‌رسد قلعه‌ای متعلق به دوره ساسانی باشد.

کد خبر 578913

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha