مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۴
۰ نفر

گروه شهری- سلیمان محمدی: افتتاح آبنمای موزیکال پارک ملت که تنها چند نمونه از آن در سراسر جهان وجود دارد، دیشب تهرانی‌ها را خوشحال کرد

چشمان پیرزن‌ها و پیرمردها با همان اشتیاق کودکان به‌دنبال آب و نور می‌گشت و همان شعف کودکانه در چشمان آنها هم بود.  آب در طرح‌ها و اشکال زیبا پرتاب می‌شد، نور به رنگ‌های مختلف در می‌آمد وبازی آن روی قطرات آب با صدای دلنواز موسیقی هماهنگ می‌شد. در یک لحظه رنگ‌ها و قطرات آب در پارک ملت به پرواز در می‌آمدند تا شهروندان بدون اغراق در زیبایی رنگ‌ها و اصوات غرق شوند و بودن در کنار یکی از بزرگترین آبنماهای جهان را تجربه کنند. حتی شهردار تهران هم که برای افتتاح این مراسم آمده بود شاید باور نمی‌کرد که این ابتکار جدید در پارک ملت  تا این میزان تهرانی‌ها را  خوشحال کند. به قول شهروندان شاید هیچ‌وقت تا این میزان زیبایی آب و موسیقی و نور را در کنار هم تجربه نکرده بودند.

شب گذشته در مراسم افتتاحیه آبنمای موزیکال پارک ملت از هنرمند تا شهروند و مدیر، همگی برای لحظاتی به دور از دغدغه‌های روزانه شهر در کنار هم جمع شده بودند تا شاد باشند و در این شادی سهم تکنولوژی و شیرینی ورود آن را به شهر احساس می‌کردند.شهردار تهران که وعده داده بود ‌این آبنما را برای تابستان در پارک ملت افتتاح کند تا شهروندانی که به پارک ملت می‌آیند پس از سال‌ها،  حس جدیدتری از حضور در این پارک داشته باشند، شب گذشته هم اعلام کرد که شادی از ضرورت‌های زندگی در کلانشهرهایی مثل تهران است که طبیعتا هزینه‌هایی هم دارد و مدیران شهر حاضرند این هزینه‌ها را برای شاد کردن شهروندان بپردازند:« سعی کردیم تابستان امسال در بیش از 130 نقطه از شهر تهران در پارک‌ها محیط‌هایی فراهم شود تا بتوانیم بدون هزینه، امکانات تفریحی برای شهروندان فراهم کنیم.

حتی در مورد آبنمای بزرگ پارک ملت هم بحث بلیت مطرح شد که پیشنهاد دادیم هزینه‌های این طرح را از سایر درآمدهای شهرداری تامین کنیم تا شهروندان بتوانند به صورت رایگان از این طرح استفاده کنند.» قالیباف باز هم تاکید کرد که اقتصاد شهری و مسائل عمرانی شهر،  توجه به مسائل تربیتی،  آموزشی و فرهنگی شهر و توجه به اوقات فراغت و آسایش و رفاه شهروندان، سه محور اصلی فعالیت مدیران شهر است. البته شهردار تهران‌ از افتتاح دو طرح جالب دیگر هم در این ماه خبر داد. به گفته شهردار تهران پارک آب و آتش در 13 رجب افتتاح می‌شود و زیباترین بازی نور هم در نیمه شعبان در برج میلاد اجرا می‌شود. البته قالیباف تاکید کرده که با همکاری و هماهنگی وزارت نیرو،کل آب مورد نیاز پروژه‌ها ی مشابه از چاه تامین می‌شود.

آبنمای پارک ملت در دریاچه مصنوعی این پارک به وسعت 22 هزارمتر مربع عمل می‌کند. شهروندان از طریق 19 تابلوی کامپیوتری و الکترونیکی تصاویر و حتی فیلم‌هایی را روی پرده‌ای از آب تماشا می‌کنند و رقص آب و نور و تصویر و موسیقی را به‌طور همزمان با هم تجربه می‌کنند.

علی محمد مختاری مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری،   در گفت‌وگو با همشهری عصر،  از به‌کار بردن بهترین تجهیزات برای گرفتن مطلوب‌ترین نتیجه در این آبنما خبر می‌دهد و وجود 350 شیر الکترو مغناطیسی،  145 پمپ آب،  1850 نازل آب،  46 هزار متر کابل ضد آب،  30هزار متر لیزر شو موزیکال  و 5 هزار متر لوله مخصوص را تنها بخشی از تجهیزات این آبنما می‌خواند.

شهروندان، راضی‌تر از همیشه

استقبال از این طرح توسط جوانان و نوجوانان قابل توجه بود. یک دختر خانم جوان با بیان اینکه از این پس پارک ملت آمدن برایش جذابیت بیشتری دارد،   ابراز خوشحالی می‌کرد که به آرامی شهر به سویی می‌رود که شاد کردن مردم برای مدیران به اندازه پروژه‌های عمرانی مهم است.

البته یک شهروند 60 ساله هم می‌گفت چندان به ادامه داشتن این موضوع امیدوار نیست. این شهروند آقا گرچه با اشتیاق مراسم را دنبال می‌کرد،  از اینکه اولین بار است اینچنین طرح شادی را در شهرش می‌بیند،  خوشحال بود اما بیم هم داشت:« نگرانم مثل بعضی طرح‌های دیگر این طرح هم بعد از مدتی فراموش شود.چون عادت کرده ایم،  مدیری با کلی زحمت کاری را شروع کند اما به محض رفتن این شهردار،  فردا شهردار بعدی به کل مخالف اجرای آن ایده‌ها باشد. البته ‌امیدوارم یا این مدیریت عوض نشود یا هر کسی می‌آید،  به این زحمات متعهد باشد.»

مردم باید شاد باشند

مختاری هم بر این باور است که زندگی در جوامع شهری بزرگ دنیا،  بنا بر مقتضیات زمان،  شکل و حالات مختلفی را می‌طلبد؛ نیاز مردم در جوامع شهری با توجه به مشکلات روزانه کاری،  مسائل ترافیک،  دوری از طبیعت،  بعد مسافت و... هر روز شکل خاصی به خود می‌گیرد و مردم نیازمند دریافت خدماتی هستند که بتوانند گوشه‌ای از اوقات فراغت آنها پر کرده و مردم  بتوانندبه شیوه راحت‌تری مسیر را ادامه دهند. لازمه زندگی شهری ارائه خدمات نوین و نوآوری در زمینه خدمات رفاهی و تفریحی به شهروندان است که هر چه بیشتر بتوان روابط بین شهر و شهروندان را بهتر و زیباتر کرد.

مدیر عامل پارک‌ها ایجاد این آبنماهای آهنگین را یکی از خدمات به روز رفاهی- تفریحی می‌داند که مطابق با تکنولوژی روز،  آب و نور همراه با نرم‌افزارهای بسیار پیشرفته و مطابق با سلیقه‌ها و فرهنگ هر ملتی ساخته شده که می‌تواند جذابیت‌های زیادی برای بینندگانش داشته باشد.

مختاری با برشمردن ویژگی‌های این طرح می‌گوید: «آبنمای آهنگین آمیخته‌ای هماهنگ از آب،  نور و موسیقی است که با حرکات موزون و نورهای متناسب فواره‌ها و موسیقی منطبق بر تصاویر،   بهترین تاثیر را بر بیننده ایجاد می‌کند. »

به گفته وی فواره‌های آهنگین نور-آب و موسیقی توسط یک برنامه نرم افزاری به‌طور کامل کنترل و هدایت و با تصاویر گرافیکی به هر اندازه همراه می‌شوند و در حد نیاز با موسیقی هماهنگ شده و تصاویری توسط کامپیوتر بر صفحه‌ای از آب ایجاد می‌کنند.

مسلما دیشب مدیران شهرداری هم از افتتاح این مجموعه احساس متفاوتی را تجربه کردند چون اشتیاق و تشویق شهروندان حاضر به اندازه‌ای بود که رضایت کاملشان را از این ایده مدیران شهر منتقل می‌کرد. از سویی تنها مردم نبودند که شهرداری را تحسین می‌کردند، حتی یکی از خبرنگاران منتقد شهرداری هم با این گفته که فردا اولین گزارشم را بدون هیچ انتقادی از یک برنامه شهری منتشر خواهم کرد خستگی را از تن شهردار درآورد.

کد خبر 57878

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز