مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد یکی از نمایندگان مبنی بر اینکه داوطلبان ریاست جمهوری معاون اول خود را در زمان تبلیغات انتخاب و معرفی کنند، مخالفت کرد.

مجلس 11 آذر

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، نمایندگان مجلس در جلسه نشست علنی امروز- یکشنبه- در بررسی اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری با پیشنهاد سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده تبریز مبنی بر معرفی کردن معاون اول رییس جمهوری در دوره تبلیغات انتخاباتی خود، مخالفت کردند.

میرتاج الدینی در تشریح پیشنهاد خود بیان کرد: داوطلبان پس از تایید توسط شورای نگهبان و قبل از شروع تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری باید معاون اول خود را معرفی کنند، در قانون اساسی به صورت خاص برای معاون اول مسئولیت تعریف و وظایف سنگینی بر عهده آن گذاشته شده است.

نماینده مردم تبریز گفت: وظایف نخست وزیری به نوعی برعهده معاون اول رئیس‌جمهور است و در صورت حضور نداشتن رئیس جمهوری، معاون اول دولت را اداره می‌کند و  در مواردی که رئیس جمهوری استعفا دهد، قانون اساسی تا تعیین رئیس ‌جمهوری جدید، اداره کشور را بر عهده معاون اول گذاشته است، بنابراین جایگاه معاون اول ریاست جمهوری بالا و رسمی و قانونی است و مردم باید بدانند به چه فردی به عنوان نامزد ریاست جمهوری رای می‌دهند و  این شخص با چه طیفی و تیمی می‌خواهد مملکت را اداره کند.

محمدحسن آصفری، نماینده اراک در مخالفت با این پیشنهاد بیان داشت: اینکه نامزد ریاست جمهوری برنامه‌های مشخصی در مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاست خارجی داشته باشد، بسیار بااهمیت و شخص پاسخگو به مجلس هم رییس جمهوری است، ما  نمی‌توانیم از معاون اول سوال کنیم و مطالبه داشته باشیم.

عضو کمیسیون شوراها افزود: نیازی به مصوب کردن این موضوع که رئیس جمهور معاون اول خود را مشخص کند نیست، باید با توجه به سابقه و برنامه های اجرایی به دنبال تعیین معیارهایی برای کارآمدی بیشتر ریاست جمهوری باشیم.

ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در موافقت با این پیشنهاد گفت: جایگاه معاون اول رییس جمهوری مهم است و خیلی از مواقع جلسات هیئت دولت را معاون اول اداره می‌کند برای اینکه مردم قبل از انتخاب رییس جمهور بدانند به چه تیم و یا تفکری رای می‌دهند معرفی کردن معاون اول رییس جمهور برای انتخاب مردم مهم است.

وی افزود: معاون اول در حکم نخست وزیری است و تعیین آن از سوی رییس جمهور می‌تواند برای انتخاب شدن از طرف مردم مهم باشد. دولت و کمیسیون شوراها نیز مخالف این پیشنهاد بودند.

کد خبر 578527

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha