مهندسان مالزیایی برگ‌های آناناس را به پهپاد تجزیه‌پذیر تبدیل می‌کنند و این دِرون‌های ارزان‌تر و سبک‌تر تنها در دو هفته دچار تخریب‌پذیری زیستی می‌شوند.

پهپاد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اینترستینگ اینجینییرینگ، محققان مالزیایی روشی را ابداع کرده‌اند که فیبر موجود در برگ‌های آناناس را به ماده‌ای مستحکم جهت ساخت قاب هواپیماهای بدون سرنشین تبدیل می‌کنند. این پروژه که در دانشگاه پوترا مالزی (UPM) انجام شده است، برگ آناناس را به الیافی کاربردی در صنعت هوافضا تبدیل می‌کند.

ایده ایجاد هواپیمای بدون سرنشین از برگ‌های آناناس طی یک پروژه اجتماعی در سال ۲۰۱۷ ایجاد شد. مالزی مزارع بزرگی از آناناس دارد و طور معمول در پایان هر فصل کشاورزی برگ‌های آناناس سوزانده می‌شد.

هواپیماهای بدون سرنشین ساخته شده از برگ آناناس نسبت قدرت به وزن بیشتری دارند. علاوه بر این، ارزان تر، سبک تر و تخریب‌پذیرند که این ویژگی‌ها آنها را به یک گزینه دوستدار محیط زیست تبدیل می‌کند.

با از کار افتادن این پهپادها، بدنه آنها به راحتی در زیر خاک مدفون و ظرف دو هفته تخریب می‌شود. نمونه اولیه این دِرون، قادر به ۲۰ دقیقه پرواز در ارتفاع حدود ۳۲۸۰ فوت (۱۰۰۰ متر) است.

هدف‌گذاری اصلی به سمت طراحی پهپادهای بزرگتر و با قدرت حمل بیشتر است تا بتوانند محموله‌های بیشتری را برای اهداف کشاورزی و بازرسی‌های هوایی حمل کنند.

علاوه بر این، این پروژه کشاورزان به افزایش درآمد امیدوار کرده است. رویترز نوشت: "مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کووید-۱۹، منجر به ناامیدی جوامع شده و گزینه‌ای برای افزایش درآمد وجود ندارد."

چنین پروژه‌هایی می‌تواند مهندسان بیشتری را ترغیب کند تا با یافتن کاربری برای پسماندها، به صنعت، کشاورزان و محیط زیست کمک کنند. 

در همین رابطه بخوانید: 

کد خبر 578288
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha