انتقادها از تایید یک واکسن کرونای ساخت هند در این کشور بدون اینکه شاهدی از اثربخشی آن در دست باشد، بالا گرفته است.

Covaccin

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این انتقادها پس از آن ابراز شد که روز چهارشنبه واکسن کرونای «کواکسین» ساخت شرکت هندی بهارات بیوتک تنها یک روز پس از تقاضای هیات ناظر برای ارائه شواهد بیشتر مربوط به اثربخشی‌اش تایید شد.

توصیه «کمیته کارشناسی موضوعی» (SEC) سازمان ناظر دارویی هند که روز سه‌شنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که این هیات از شرکت بهارات بیوتک خواسته بود پیش از تایید واکسن کرونای تولیدی‌اش داده‌های بیشتری درباره اثربخشی آن ارائه کند.

اما این کمیته یک روز بعد تایید واکسن بهارات بیوتک را برای «مصرف م حدود در وضعیت اضطراری برای منافع عمومی با حفظ احتیاط کامل» توصیه کرد.

SEC همچنین به طور جداگانه مصرف اضطراری واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد/آسترازنکا را که بوسیله انستیتو سرم هند در حال تولید است، توصیه کرد.

هند واکسن کرونای آکسفورد/آسترازنکا را تایید می‌کند| آغاز واکسیناسیون عمومی در دومین کشور پرجمعیت جهان

این تایید واکسن «کواکسین» شرکت بهارات بیوتک از قبل به علت فقدان داده‌های اثربخشی مورد انتقاد قانونگذاران مخالف در پارلمان هند و کارشناسان بهداشتی قرار گرفته است، چرا هنوز داده‌های اثربخشی این واکسن که معمولا از طریق کارآزمایی بالینی بزرگ مرحله سوم به دست می‌آید و درباره این واکسن هنوز در جریان است، اعلام نشده است.

انتشار خبر تایید این واکسن باعث ابراز انتقادات بیشتر بوسیله سیاستمداران و کارشناسان شد.

سازمان غیرانتفاعی ناظر بهداشتی، All India Drug Action Network اعلام کرد: «ما از این تغییر ناگهانی نظر SEC ... و توصیه آن به تایید واکسن بدون مد نظر قرار دادن نیاز به وجود داده‌های اثربخشی به عنوان شرط تایید بهت‌زده هستیم.»

هم شرکت بهارات بیوتک و مقامات دولتی به تبصره‌های قانونی اشاره کرده‌اند که امکان تایید سریع داروها را برای بیماری‌های وخیم حتی بدون داده‌های کارآزمایی بالینی مرحله سوم می‌دهد.

نکته دیگری که باعث سردرگمی کارشنان شده است، زبان غیرمعمولی و گنگی است که  SECدر تایید واکسن بهارات بیوتک به کار برده و واکسن را در «وجه کارآزمایی بالینی» تایید کرده است.

حامی کواکس به ساخت واکسن هندی کرونا کمک می‌کند

کد خبر 577991

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha