شرکت هندی «بهارات بیوتک» می‌گوید تجزیه‌وتحلیل مقدماتی داده‌های کارآزمایی بالینی واکسن کرونای تولید این شرکت اثربخشی ۸۱ درصدی آن را در پیشگیری از بیماری علامت‌دار کووید-۱۹ نشان می‌دهد.

Covaxin

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این داده‌های مثبت می‌تواند مشوق عمده‌ای برای این واکسن باشد که برخی از کارشناسان بهداشتی به خاطر چنین داده‌هایی از آن انتقاد می‌کردند.

این نتایج مثبت همچنین چشم‌انداز فروش واکسن به کشورهای خارجی را بهبود می‌بخشد. به گفته این شرکت مستقر در شهر حیدرآباد این نخستین واکسن موفق ساخت خود هند با نام «کواکسین» (COVAXIN) از هم اکنون علاقه بیش از ۴۰ کشور را جلب کرده است.

کریشنا اریشنا الا، رئیس شرکت بهارات بیوتک گفت: «کواکسین نه تنها اثربخشی بالینی بالایی بر ضد کووید-۱۹ را نشان می‌دهد، بلکه ایمن‌زایی قابل‌توجهی بر ضد سویه‌های جهش‌یافته‌ به سرعت در حال پدیدار شدن نشان می‌دهد.»

این تجزیه‌وتحلیل بر اساس ۴۳ مورد بیمار کووید-۱۹ که علائم خفیف تا متوسط تا شدید را بروز داده بودند، انجام شد. ۳۶ نفر از این بیماران در گروه دارونما (دریافت‌کننده تزریق بی‌اثر) قرار داشتند و هفت نفر دیگر واکسن را دریافت کرده بودند.

این نتایج در هنگامی منتشر می‌شود که هند در قانع کردن کارکنان بهداشتی و خطر اول به زدن واکسن هندی بهارات که در ماه ژانویه بدون انتشار داده‌های اثربخشی مرحله نهایی تایید شد، دچار اشکال شده است.

تایید «ناگهانی» واکسن کرونای ساخت هند انتقادها را برمی‌انگیزد

فقط حدود ۱۱ درصد از بیش از ۱۰ میلیون هندی واکسینه‌شده واکسن بهارات بیوتک را دریافت کرده‌اند.

بسیاری از سیاستمداران، از جمله نخست‌وزیر نارندرا مودی این هفته به جای واکسن  رقیب آکسفورد/آسترازنکا، واکسن هندی کواکسین را تزریق کردند تا اعتماد عمومی را به این واکسن تولید داخلی را بالا ببرند.

هند با بیش از ۱۱ میلیون مورد عفونت کرونا تا به حال پس از آمریکا بزرگترین شیوع کووید-۱۹ در جهان را دارد.

بهارات که توافقی با برزیل برای عرضه ۲۰ میلیون دوز واکسن را امضا کرده است، می‌گوید تجزیه‌وتحلیل مقدماتی بعدی ۸۷ مورد را شامل می‌شود و آنالیز نهایی بر اساس ۱۳۰ مورد خواهد بود.

این نخستین تجزیه‌وتحلیل بر اساس کارآزمایی بالینی مرحله سوم شامل ۲۵۸۰۰ شرکت‌کننده است که سازمان پژوهشی پزشکی دولت هند آن را اجرا کرده است. این کارآزمایی شامل ۲۴۳۳ شرکت‌کننده بالاتر از ۶۰ سال و ۴۵۰۰ شرکت‌کننده دارای بیماری‌هایی زمینه‌ای است.

کد خبر 588616

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha