رئیس دفتر رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه نباید موضوع لوایح مرتبط با FATF را سیاسی و تبلیغاتی کنیم، گفت: تصویب این دو لایحه هم به نفع شفافیت در کشور است، هم اینکه روابط بانکی ما را با کشورهای مختلف بعد از برداشته شدن تحریم‌ها تسهیل می‌کند.

واعظی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمود واعظی روز چهارشنبه در حاشیه دولت در خصوص ویروس کرونای انگلیسی و این که محدودیت ها بیشتر می شود گفت: به محض این که انگلیس اعلام کرد یک ویروس جهش یافته در بین بیمارانشان کشف کردند، نخستین اقدام این بود که ارتباط مسافری با انگلستان را قطع کردیم.

وی اضافه کرد: بلافاصله ستاد ملی کرونا دستور داد تمام مسافرین که از اروپا می‌آیند، تست و مراقبت بیشتری شوند چرا که موضوع سلامت مردم است و در این زمینه نمی‌توانیم انعطاف نشان دهیم. به همین دلیل است که رئیس جمهوری با وجود همه گرفتاری‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی هر هفته سه جلسه فقط برای مساله کرونا تشکیل می‌دهد. وزارت بهداشت و قرارگاه عملیاتی همه آنها را که قبل از این از انگلستان آمده بودند شناسایی کرده و از آنها و اطرافیان تست گرفته است.

رئیس دفتر رییس جمهوری با اشاره به اینکه یک مورد پیدا شده است که آن یک مورد هم تحت کنترل است، یادآور شد: این ویروس فقط در انگلستان نماند و طبق اطلاعات بدست آمده به ۴۰ کشور منتقل شده است. ردیابی ویروسی که به ۴۰ کشور منتقل می‌شود، خیلی سخت می‌شود بنابراین مهمترین کار در شرایط کنونی مراعات و مراقبت است.

وی اظهار کرد: ستاد ملی، قرارگاه عملیاتی و وزارت بهداشت و همه کمیته‌های ستاد ملی کار خود را انجام می‌دهند و وظیفه ما این است. اما وظیفه بزرگتر و تاثیرگذار بر عهده مردم است که پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند.

رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه حداکثر مراقبت‌ها انجام می‌شود، گفت: تا زمانی که فاصله اجتماعی را حفظ کنیم، از ماسک استفاده کنیم و شست و شوی دست‌ها را ادامه دهیم، حتی اگر این ویروس در داخل ایران هم بیاید همه گیر نمی‌شود.

وی اضافه کرد: گزارش‌های زیادی به دفتر ما دادند که شما که این همه می‌گویید مراعات انجام دهید اما در قم مراعات نشد.  ما نمی‌توانیم سراغ مردم برویم و بگوییم در فلان تشییع جنازه نروید البته برای سلامتی خود مردم خواهش می‌کنیم که به این گونه مراسم نروند.

واعظی ادامه داد: همانطور که در ۳ موج کرونا به کمک مردم، بسیج، هلال احمر، نیروی انتظامی و نیروهای مسلح، وزارت بهداشت و کشور موفق شدیم، در ادامه هم همینطور خواهد بود.

 وی در عین حال دو رقمی شدن تعداد فوتیهای کرونا را خوشحال کننده خواند و گفت: حتی اگر بتوانیم جان یک نفر از هموطنان را نجات دهیم که گرفتار نشود یک توفیق بزرگ است.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به طرح هوشمند دولت برای مدیریت و مقابله با کرونا اظهار کرد: با این طرح هوشمند خود به خود هرجایی که وضعیت آن تغییر پیدا کند محدودیت‌های خاص در آنجا اعمال می‌شود تا ویروس انتقال پیدا نکند.

واعظی با بیان اینکه طرح ممنوعیت تردد از ۲۱ تا ۴ بامداد در مهار و پیشگیری کرونا خیلی کمک کرده است، تاکید کرد: دولت و ستاد ملی همه مصمم هستیم که این ویروس را مهار کنیم و همزمان برای واکسن و ساخت داخل و هم برای خرید اقدامات خوبی انجام دادیم.

نیروهای نظامی ما آماده مقابله با هر اقدامی هستند

وی در بخش دیگری از گفت و گو با خبرنگاران گفت: دولت ترامپ از روز اول که بر سر کار آمده، همه  تلاشش این بوده در داخل ایران فشاری را به وجود آورد. ما در گذشته جنگ اقتصادی و فشارهای مختلف را شاهد بودیم و در یک ماه آخر از ۲- ۳هفته گذشته تا این روزها، مرتب اخباری را تولید می‌کنند که بوی جنگ بدهد.

رییس دفتر رییس جمهوری با تاکید براینکه نیروهای نظامی ما با جدیت برای هرگونه اقدامی آمادگی کامل دارند، گفت: تحلیل من از همه داده‌ها این است که همانند گذشته بیشتر می‌خواهند جنگ روانی به راه بیندازند و مردم را برای یک جنگ و حمله مشغول و نگران کنند.

 واعظی گفت: آنها نگران بودند ایران در سالگرد شهید سلیمانی اقدامی انجام دهد به همین دلیل موضع دفاعی گرفته بودند. بر همین اساس و طبق مسائلی که از جاهای مختلف دریافت کرده‌ایم اینگونه نیست که نگران باشیم از اینکه که اتفاق نظامی بیفتد.

وی یادآور شد: اکنون در داخل آمریکا خودشان گرفتاری زیادی دارند و جمهوری خواهان و دموکرات‌ها به جان یکدیگر افتاده‌اند. ضمن اینکه رییس جمهوری هم در این کشور هست که جدای از اینکه مسائل دموکراسی چیست و رقیب وی ۸ میلیون رأی بیشتری آورده است، عنوان می‌کند که از قدرت کنار نمی‌رود.

 دولت ترامپ آخرین زورهای خود را می‌زند

رییس دفتر رییس جمهوری اظهار کرد: این قبیل حرف‌ها و اظهارات فرافکنی است. ما نزدیک چهار سال صبر کردیم این ۱۲ روز را هم صبر می‌کنیم و انشاءالله مشکلی پیش نخواهد آمد.

وی درباره تحریم‌های اخیر آمریکا هم گفت: این زورهای آخری است که این دولت ورشکسته مطرح می‌کند و هیچ اثری روی اقتصاد، صادرات وارداتی کشور ما ندارد و خودشان هم این را می‌دانند. به همین دلیل است که این خبرها هیچ تاثیری روی بازار ندارد.

واعظی یادآورشد: به اعتقاد من این‌ها برای خوش‌آمد رژیم صهیونیستی و برای فعالیت‌هایی که بعداً خواهند داشت این خوش خدمتی‌ها را انجام می‌دهند.

 در سفر هیات کره ای درباره نفتکش هم تبادل نظر خواهد شد

رییس دفتر رییس جمهوری همچنین در خصوص سفر هیات کره‌ای به تهران و ارتباط آن با توقیف کشتی متعلق به این کشور اظهارکرد: کره‌ای‌ها قبلا به ما اعلام کرده بودند که قرار است هیاتی از این کشور به ایران بیاید. این سفر در ارتباط با بحث توقیف کشتی نبوده و در رابطه با همکاری‌های اقتصادی، طلب ما در بانک کره‌ای و روابط اقتصادی بوده است.

وی با بیان اینکه اتفاقی هم که در ارتباط با کشتی کره‌ای افتاده به عنوان یکی از موضوعات فیمابین مطرح خواهد شد، گفت: هر فعالیتی باید ضوابط فنی خود را داشته باشد. اگر کشتی در منطقه‌ای رفت و آمد می‌کند، باید محیط زیست را رعایت کند و مسائل باید به شکل مناسبی حل شود.

واعظی در پاسخ به سوالی درباره موضوع دولت درخصوص لوایح مرتبط با FATF که در مجمع در حال بررسی است، ‌گفت: تاکنون به جز مساله FATF، بحث دو لایحه از چهار لایحه‌ای است که دولت برای پولشویی و شفافیت در امور مسائل مالی و بانکی برای مجلس فرستاده،  مطرح است.

 موضوع لوایح FATF نباید سیاسی و تبلیغاتی شود

رییس دفتر رییس جمهوری اضافه کرد: مجلس هر ۴ لایحه را تصویب کرده است که از این لوایح، دو لایحه نهایی شده و دو لایحه دیگر به مجمع تشخیص آمده است. همانطور که هفته گذشته گفتم، باید به اعضای مجمع تشخیص نظام فرصت بدهیم که با کار کارشناسی و بدون اینکه این موضوع، تبدیل به موضوع سیاسی یا تبلیغاتی شود، مسیر خود را طی کند.

واعظی یادآورشد: تصویب این دو لایحه هم به نفع شفافیت در کشور است و جلوی پولشویی را خواهد گرفت و هم اینکه روابط بانکی ما را با کشورهای مختلف بعد از برداشته شدن تحریم‌ها روان می‌کند و محدودیت‌های ما را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه تصویب این لوایح به نفع مردم و به نفع روابط خارجی، روابط تجاری و بانکی ما است، گفت: ما نباید این موضوع را تبدیل به یک مسئله جناحی، سیاسی یا تبلیغاتی کنیم چرا که این یک مسئله ملی است و ان‌شاء الله مسائل مربوط به آن در مجمع تشخیص مصلحت حل خواهد شد.

واعظی در پاسخ به سوال دیگری درباره اخبار منتشر شده مبنی بر وجود رانت ۶۰ هزار میلیارد تومانی در بخش فولاد گفت: امروز در جلسه هیات دولت رییس جمهوری دستور دادند دستگاه‌های نظارتی دولتی و غیردولتی دقت بیشتری روی برخی از کالاهایی که فعالیت واسطه ها در آن موجب افزایش قیمت‌ها در بازار می‌شود، داشته باشند. باید مراقبت شود تا فاصله قیمتی آنچه که تولید می‌شود و آنچه که به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد، زیاد نباشد.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به سفر رزم‌حسینی وزیر صنعت معدن و تجارت و عدم حضور وی در جلسه امروز هیات دولت، اظهارکرد: قرار شده که یکشنبه آینده در جلسه ستاد اقتصادی دولت به این موضوع خاص و موضوعاتی از این قبیل بپردازیم.

رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به ایرنا درخصوص اظهارات آیت الله کعبی مبنی بر اینکه اقدامات دولت هم همسو با سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری نیست، گفت: از همان سال ۹۲ موضع دولت این بود که آنچه انجام می‌دهد در مسیر قانون اساسی و رهنمودها و سیاست‌های کلانی باشد که مقام معظم رهبری مشخص کردند.

مخاطب رهنمودهای رهبری فقط دولت نیست

وی ادامه داد: دولت تاکنون همین مسیر را طی کرده الان هم همین مسیر را دنبال می کند. البته ممکن است در برخی موارد دولت اشکالی وارد کند، مانند قانونی که اخیرا در مجلس تصویب شد اما با این همه تلاش دولت احترام گذاشتن به قوانین کشور و عمل به آن است.

رییس دفتر رییس جمهوری خاطرنشان کرد: البته مخاطب رهنمودهای رهبری فقط دولت نیست بلکه مجلس، قوه قضاییه، مجمع تشخیص مصلحت، شورای نگهبان و همه این دستگاه‌ها مخاطب ایشان هستند و یک سیاست در کشور با همکاری همه قوا و نهادها باید اجرا شود.

 واعظی تصریح کرد: آنچه دولت به آن افتخار می‌کند این است در مسیر سیاست‌های تعیین شده مقام معظم رهبری حرکت و عمل می‌کند.

وی بخشی از این مصوبه مبنی براینکه در صورت اجرا نشدن از سوی دولت، حکم حبس برای افراد در نظر گرفته می‌شود، را بدعتی جدید توصیف کرد و گفت: تاکنون چنین چیزی نه در کشور ایران بلکه در دیگر کشور ها هم نداشتیم.

رییس دفتر رییس جمهوری افزود: فرض ما براین است که اکثریت نمایندگان جدید هستند و کمی زمان می‌برد تا در چارچوب اصلی گام بردارند. سوال و استیضاح طبق قانون اساسی حق نمایندگان است اما اینکه بخواهند اینها را در قوانین وضع کنند، بدعتی جدید است.

وزیر صمت نباید موضوعی را که نهایی نشده رسانه‌ای می‌کرد

واعظی همچنین درباره اختلاف نظر دو وزارت خانه صمت و اقتصاد سر قیمت فولاد گفت: اختلاف نظر بر سر ریالی نیست هم وزارت صمت و هم اقتصاد روی این موضوع مخالفند که پول‌ها به جای جیب مردم به جیب واسطه‌ها برود و هر دو در اصول هم عقیده هستند.  

وی اضافه کرد:‌ وزارت اقتصاد می‌گوید من مسئولیت بورس را برعهده دارم و نحوه فرمول قیمت‌گذاری باید طوری باشد که بورس به هم نریزد و وزارت صنعت معدن و تجارت می‌گوید قیمت کالایی که تولید می‌کنم نباید با بازار مصرف زیاد باشد.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به اظهارات وزیر اقتصاد در دولت ادامه داد: وزیر صمت هم نباید این بحث که نهایی نشده را در جلسه‌ای با حضور خبرنگاران رسانه‌ای می‌کرد. به همکاران توصیه می‌کنم نخست کار را بین خود نهایی کنند و بعد نتیجه آن را به اطلاع مردم برسانند چون مردم باید شاهد هماهنگی‌های ما باشند نه اختلاف نظرهای ما.

کد خبر 577955

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha