هاروکی موراکامی می‌گوید سیاستمداران باید به کاهش تردید و ترس عمومی از شیوع ویروس کرونا کمک کنند و با صحبت صادقانه حمایت مردم خود را به دست آورند.

هاروکی موراکامی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل ازایبنا،  ژاپن‌تودی نوشت هاروکی موراکامی، نویسنده سرشناس ژاپنی در یک برنامه رادیویی زنده دو ساعته در شب سال نو میلادی، از رهبران سیاسی تمام دنیا خواست تا صادقانه و از عمق وجودشان درباره ویروس کرونا با مردم حرف بزنند تا از این طریق بهتر بتوانند مشارکت آن‌ها را در کاهش انتشار این ویروس که در آستانه از کنترل خارج شدن است به دست آورند.

صحبت‌های موراکامی چند ساعت پس از آن‌که ژاپن از افزایش تعداد قربانیان در پایتخت این کشور و ثبت رکورد روزانه ۱,۳۳۷ مبتلا به کرونا خبر داد به صورت زنده منتشر شد. تاکنون و پیش از این تاریخ آمار  روزانه بالاترین تعداد مبتلایان در این کشور زیر ۱۰۰۰ نفر بوده است.

موراکامی در این برنامه در گفت‌وگو با شینیا یاماناکا، برنده نوبل فیزیولوژی که یکی از دو مهمان حاضر در برنامه بود گفت «فکر می‌کنم مشکل اساسی در برابر ویروس کرونا آینده نامعلوم و نامشخص ما است که حسی از ترس و وحشت، خشم، و فرار را میان مردم ایجاد می‌کند که به اعتقاد من بزرگ‌ترین خطر است.»

موراکامی در ادامه این گفت‌وگو بدون ذکر نامی از هیچ رهبر سیاسی گفت که تا زمانی که سیاستمداران نتواند با استفاده از کلمات و پیام‌هایی که در قلب و جان مردم نفوذ کند با آن‌ها ارتباط برقرارکنند برای مردم هم دشوار خواهد بود که مستقیما با پروتکل‌های بهداشتی همکاری موثر داشته باشند.

یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر فعلی ژاپن و پیش از او شینزو آبه، نخست‌وزیر مستعفی این کشور نیز به دلیل روخوانی صرف و خشک بیانیه‌های از پیش آماده شده در کنفرانس‌های خبری و تکرار همان عبارات و جملات تکراری در پاسخ به سوالات خبرنگارها بارها مورد انتقاد از سوی مردم قرار گرفته‌ بودند. ژاپن نیز تاکنون در مهار ویروس کرونا موفق عمل کرده اما افزایش ناگهانی تعداد مبتلایان در این کشور موجب نگرانی آحاد مختلف جامعه شده است.

نویسنده پرفروش آثاری چون «تعقیب گوسفند وحشی» در طول برنامه همچنین گفت که مسائلی که ویروس کرونا آن را مطرح کرده در ضمن بخشی از تحولات جهانی نظیر گلوبالیسم، تغییرات آب‌وهوایی، رشد پوپولیسم و گسترش نابرابری‌های اجتماعی قرار می‌گیرد و جدای از آن‌ها نیست.

موراکامی از سال ۲۰۱۸ تقریبا هر دو ماه یکبار میزبان برنامه شبکه رادیویی «توکیو اف ام» می‌شود. برنامه شب سال نو اولین حضور او در یک برنامه زنده بود. پیش از این او در یک برنامه از پیش ضبط ‌شده برای روحیه‌بخشی به مردم ژاپن و کاهش افسردگی‌های ناشی از اعمال قرنطینه حاضر شده بود.

هاروکی موراکامی پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه در حالی که یک قهوه‌فروشی و بارِ جاز در توکیو اداره کرد شروع به نوشتن کرد. او پس از انتشار اولین رمانش تحت عنوان «به آواز باد گوش بسپار» که در سال ۱۹۷۹ منتشر کرد و  بعد با انتشار رمان پرفروش «چوب نروژی» در سال ۱۹۸۷ موقعیت خود را به عنوان یک ستاره جوان ادبی در ژاپن تثبیت کرد.

موراکامی اغلب داستان‌هایش را با الهام از رویدادهای تکان‌دهنده جامعه می‌نویسد. داستان‌هایی که جوایز متعددی را از جمله جایزه جهانی فانتزی، جایزه بین‌المللی داستان کوتاه فرانک اوکانر و جایزه فرانتس کافکا را برایش به ارمغان آورده‌اند. از مهم‌ترین آثار موراکامی می‌توان به رمان‌های تعقیب گوسفند وحشی، جنگل نوروژی، کافکا در کرانه و کشتن کمانداتور اشاره کرد.

کد خبر 577757

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha