مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
۰ نفر

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر گفت: شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌ دستی آبپخش دشتستان را به عنوان شهر حصیر و کپوبافی ثبت ملی کرد.

کپوبافی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، لیلا رحیمی بیان کرد: مرغوب‌ترین مواد اولیه حصیر از نخلستان‌های سرسبز آبپخش به دست می‌آید و هر شهروند در این منطقه یک بافنده حصیر است. در حال حاضر، بیش از ۱۰۰ کارگاه رسمی و بافنده شناخته‌شده حصیر و کپو در این شهر فعال است و در صورتی که مجوز بدون شرط سنی اعطا شود، باید برای همه جوانان و سالمندان آبپخشی کارت صادر کرد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر ادامه داد: با توجه به آشنایی دیرینه مردم این شهر با بافتن حصیر و کپو، آموزش‌های ارائه‌شده در سال‌های اخیر بر مبنای طرح‌های جدید و خلاقانه بوده است. رونق گرفتن حصیربافی مقلد بودن را در آبپخش به مولد بودن تغییر داده ‌است، طوری که دست‌بافته‌های این هنر-صنعت بسیار کاربردی است و جای خود را در زندگی مردم بازیافته است.

رحیمی گفت: همه این موارد به همراه جایگاه تاریخی و گردشگرپذیر بودن آبپخش سبب شد که پرونده این شهر مورد پذیرش شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع ‌دستی قرار گیرد و این شهر بحق شهر ملی حصیر و کپو لقب گیرد. آثار ارائه‌شده حصیری در جلسه دفاع از پرونده آبپخش بسیار مورد توجه هیات داوران قرار گرفت و سبب شگفتی این گروه شد. صنعتگران این شهر ۲ بار موفق به کسب نشان ملی شده‌اند و آثار آنها در کاخ‌موزه سعدآباد به نمایش درآمده است.

آبپخش شهری در شهرستان دشتستان است و ۲۰ کیلومتر با برازجان به عنوان مرکز شهرستان و ۶۰ کیلومتر با بوشهر فاصله دارد.

کد خبر 577715

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha