مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
۰ نفر

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر گفت: شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌ دستی آبپخش دشتستان را به عنوان شهر حصیر و کپوبافی ثبت ملی کرد.

کپوبافی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، لیلا رحیمی بیان کرد: مرغوب‌ترین مواد اولیه حصیر از نخلستان‌های سرسبز آبپخش به دست می‌آید و هر شهروند در این منطقه یک بافنده حصیر است. در حال حاضر، بیش از ۱۰۰ کارگاه رسمی و بافنده شناخته‌شده حصیر و کپو در این شهر فعال است و در صورتی که مجوز بدون شرط سنی اعطا شود، باید برای همه جوانان و سالمندان آبپخشی کارت صادر کرد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر ادامه داد: با توجه به آشنایی دیرینه مردم این شهر با بافتن حصیر و کپو، آموزش‌های ارائه‌شده در سال‌های اخیر بر مبنای طرح‌های جدید و خلاقانه بوده است. رونق گرفتن حصیربافی مقلد بودن را در آبپخش به مولد بودن تغییر داده ‌است، طوری که دست‌بافته‌های این هنر-صنعت بسیار کاربردی است و جای خود را در زندگی مردم بازیافته است.

رحیمی گفت: همه این موارد به همراه جایگاه تاریخی و گردشگرپذیر بودن آبپخش سبب شد که پرونده این شهر مورد پذیرش شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع ‌دستی قرار گیرد و این شهر بحق شهر ملی حصیر و کپو لقب گیرد. آثار ارائه‌شده حصیری در جلسه دفاع از پرونده آبپخش بسیار مورد توجه هیات داوران قرار گرفت و سبب شگفتی این گروه شد. صنعتگران این شهر ۲ بار موفق به کسب نشان ملی شده‌اند و آثار آنها در کاخ‌موزه سعدآباد به نمایش درآمده است.

آبپخش شهری در شهرستان دشتستان است و ۲۰ کیلومتر با برازجان به عنوان مرکز شهرستان و ۶۰ کیلومتر با بوشهر فاصله دارد.

کد خبر 577715

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بوشهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha