فائزه توکل: جمعه 21 تیر روز جهانی جمعیت بود. هر ساله به مناسبت روز جهانی جمعیت برنامه‌هایی در کشورهای مختلف جهان از جمله ایران برگزار می‌شود.

هدف از برپایی آن نیز، نمایش تلاش سازمان‌ها و نهادهای مسئول در استفاده از داده‌های جمعیتی به‌منظور تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های کاهش فقر و یاری‌رسانی در رساندن حق هر زن و مرد و کودک در دسترسی به بهداشت و فرصت‌های برابرو توانمند‌سازی زنان  است.
صندوق جمعیت، بنا به خواست دولت‌ها، آنها را در سیاستگذاری و برگزیدن شیوه‌های مناسب جهت کاهش فقر و حمایت از برنامه‌های پایدار توسعه یاری می‌رساند.

همچنین به کشورها در جمع‌آوری و تحلیل داده‌های جمعیتی برای درک بهتر گرایش‌های جمعیت کمک می‌کند. از جمله اهداف دیگر این صندوق نیز جمع‌آوری و تحلیل داده‌های جمعیتی برای درک بهتر گرایش‌های جمعیتی است که دولت‌ها را تشویق می‌کند نیازهای نسل آینده را همچون نسل حاضر مدنظر قرار دهد.

اما متأسفانه امسال نه تنها نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران که هیچ‌یک از نهادها و مراکز مسئول دیگر از جمله وزارت بهداشت و انجمن تنظیم خانواده که همه ساله با همکاری همدیگر برنامه‌هایی را اجرا می‌کردند نیز برنامه‌ای نداشتند. و تنها به فرستادن یک خبر کوتاه روی خط خبرگزاری‌ها بسنده کردند.

تلاش خبرنگار ما نیز برای پیگیری و کسب خبری در این مورد از صندوق جمعیت ملل متحد به نتیجه‌ای نرسید، زیرا هر بار طرف مورد پرسش یا در جلسه بود یا فرصتی برای پاسخگویی نداشت و آن را به روزهای آینده موکول می‌کرد. بدین‌ علت در زیر فقط به پیشینه‌ای از چگونگی شکل‌گیری صندوق جهانی جمعیت و اقداماتی که تاکنون در این خصوص در انجمن تنظیم خانواده شده است، بسنده کردیم که از زبان دبیر این انجمن می‌خوانید.

داشتن جمعیتی متناسب، سالم، باهوش و فعال، نیاز به برنامه ریزی دارد. جهان در سال 1953 به این نتیجه رسید که سازمانی برای برنامه‌ریزی در زمینه سلامت، حقوق باروری و تنظیم خانواده تشکیل دهد. این سازمان در سال 1994 کنفرانسی در قاهره پایتخت مصر برگزار کرد و در آن بحث تنظیم خانواده را به‌عنوان محوری‌ترین موضوع مربوط به جمعیت برگزید. از آن رو در بحث تنظیم خانواده موضوع جمعیت از زمان باروری مورد توجه قرار می‌گیرد که داشتن جمعیتی سالم و فعال نیازمند تنظیم برنامه‌ای از زمان باروری است. در دوره پیش از باروری است که می‌توان موضوع کنترل جمعیت، سلامتی جمعیت و متناسب بودن آن با امکانات و شرایط موجود و... را مورد بررسی و برنامه‌ریزی قرار داد.

ایران نیز از جمله کشورهایی بود که به فدراسیون بین‌المللی تنظیم خانواده پیوست و به‌دنبال آن در سال 1374 انجمن تنظیم خانواده را تاسیس کرد. فدراسیون بین‌المللی تنظیم خانواده در حال حاضر در 182 کشور در حال فعالیت و در 150 کشور نیز دارای نماینده رسمی است.

یکی از اهداف مهم این انجمن سلامت باروری است، زیرا هر فرد با توجه به جنس، سن و نیاز به سلامت باروری، به دیگران متفاوت است. توجه به سلامت باروری، متوسط عمر انسان را افزایش می‌دهد و جمعیت سالم‌تری را به وجود می‌آورد. هدف دیگر کاهش مرگ و میر مادران در رابطه با مسائل باروری و زایمان است که انجمن تنظیم خانواده در این زمینه آموزش‌های خوبی را ارائه داده است.

کنترل جمعیت مقوله گسترده‌ای است که شامل موارد متعددی از قبیل برنامه‌ریزی برای بچه دار شدن، فاصله‌گذاری بین بچه‌ها، کسب آگاهی و مشاوره خوب برای تنظیم خانواده و... می‌شود. تنظیم خانواده باید با مشاوره صحیح انجام شود و نمی‌توان کسی را مجبور به این کار کرد. ما اطلاعات درست را در اختیار افراد قرار می‌دهیم و تصمیم‌گیری نهایی با خود آنهاست.

انجمن تنظیم خانواده از سال 1374 کارگاه‌های آموزشی متعددی برای پرسنل شبکه بهداشتی، والدین و گروه‌های تاثیر‌گذار در این رابطه برگزار کرده است که کاهش نرخ رشد جمعیت بین ½ تا ¼ را شاهد بوده‌ایم. همچنین این انجمن بودجه خود را از محل اجرای طرح‌های مرتبط با بهداشت باروری، کمک‌های سازمان‌های دولتی و بین‌المللی، افراد خیر و حق عضویتی که اعضا می‌کند پرداخت می‌کنند تامین می‌شد.

کد خبر 57744

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز