یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۵
۰ نفر

گروه اجتماعی: سازمان ملل هشدار داد کاهش شدید بودجه بین‌المللی برای بهداشت خانواده، تلاش‌های جهانی را برای کاهش فقر، بهبود بهداشت و وضعیت زنان مورد تهدید قرار داده است.

به گزارش‌ای پی اس، دبیرکل سازمان ملل در گزارشی که اخیراً منتشر شد، خاطرنشان کرد: بودجه تنظیم خانواده در حال حاضر کمتر از سال 1995 است.

بان کی‌مون هشدار داد درصورتی که این وضعیت متوقف نشود، پیامدهای جدی بر توانایی کشورها برای رسیدگی به نیازهای برآورده ‌نشده خواهد داشت و می‌تواند تلاش‌های جاری را برای جلوگیری از بارداری‌های ناخواسته و کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان تضعیف کند.

در حال حاضر بیشترین سهم از بودجه تنظیم خانواده مصروف مبارزه با ایدز و سایر بیماری‌های مقاربتی می‌شود.

مدیر اجرایی صندوق جمعیت سازمان ملل گفت: بودجه تنظیم خانواده به‌عنوان درصدی از کل کمک برای بخش جمعیت به‌طور قابل توجهی کاهش یافته و از ۵۵ درصد در سال ۱۹۹۵ به ۷ درصد در سال ۲۰۰۵ رسیده است.

ثریا احمد عبید یادآوری کرد: حدود ۲۰۰ میلیون زن در کشورهای در حال توسعه هستند که نیاز به جلوگیری از بارداری دارند. بیشترین تعداد این زنان در آفریقا زندگی می‌کنند.

وی گفت نتیجه این وضع بارداری‌های ناخواسته، افزایش سقط جنین به‌صورت خطرناک و افزایش مخاطرات زندگی زنان و نوزادان است.

به گفته عبید، بحران جاری می‌تواند تحقق اهداف توسعه هزاره سازمان ملل را تضعیف کند. کاهش فقر شدید و بهبود بهداشت مادران از جمله این اهداف است.

کارشناسان معتقدند دسترسی به برنامه‌های تنظیم خانواده می‌تواند بین ۲۰ تا ۳۵ درصد از مرگ مادران و ۲۰ درصد از مرگ نوزادان بکاهد. با این حال، کمک به فعالیت‌های مرتبط با جمعیت در حال افزایش است. میزان این کمک در سال ۲۰۰۵، به ۷.۴ میلیارد دلار رسید.

انتظار می‌رود میزان این کمک در سال‌جاری به ۱۰.۳ میلیارد دلار برسد. در سال ۲۰۰۵، ۷۲ درصد از این بودجه صرف مبارزه با ایدز، ۷ درصد صرف خدمات تنظیم خانواده، ۱۷ درصد صرف خدمات بهداشت بارداری و ۴ درصد صرف تحقیقات و تحلیل سیاست‌ها ‌شد.

در گزارش سازمان ملل پیش‌بینی شده است افزایش بودجه فعالیت‌های مربوط به ایدز به‌خصوص پیشگیری و نیز درمان و مراقبت ادامه یابد.

کد خبر 48645

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز