مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: جان روتارمارا، کارگر محلی روآندایی می‌خواهدهمینکه امکانش فراهم شد برای وازکتومی "بدون تیغ" در این کشور آفریقایی با بالاترین تراکم جمعیت، ثبت‌نام کند: او دو بچه دارد و نمی‌تواند از پس مخارج تعداد بیشتر بچه برآید.

vasectomy

تصمیم او در این کشور آفریقایی زیرصحرا نسبتا غیرمعمول است، چرا که عقیده‌ای گسترده اما نادرست در این مورد وجود دارد که وازکتومی که در حکم اخته کردن است، مردانگی مرد را ازبین می‌برد.

اما روتارمارا مصمم است: گرچه درآمد روزانه 6 دلاری او با معیارهای روآندا خوب است، او همسرش به سختی خرج و دخل‌شان را جور می‌کنند.

روتارمارا، 31 ساله، گفت: "ما هزینه‌های زیادی داریم. هزینه‌های مدرسه، غذا، برق، همگی در کیگالی بسیار گران هستند. اگر ما تعداد بیشتری بچه داشته باشیم زندگی بسیار مشکل می‌شود."

او 80 ساعت در هفته کار می‌کند، و خانه را پیش از طلوع آفتاب ترک می‌کند و مدت‌ها پس از غروب آن به خانه باز می‌گردد.
او گفت: "من ترجیح می‌دهم دو بچه داشته باشم که به خوبی از آنها مراقبت کنم و امکان تحصیل به آنها بدهم تا هشت بچه داشته باشم که هر روز در گرسنگی بمانند."

روآندا در حالا ارائه روش وازکتومی بدون تیغ (NSV) به شیوه‌ای کاملا شجاعانه است تا با وفور جمعیتش، که در طول 50 سال گذشته چهار برابر شده است و به 10 میلیون نفر رسیده است، مقابله کند.

این کشور کوچک از قبل پرتراکم‌ترین جمعیت را در سرزمین اصلی آفریقا دارد و دولت رشد بیشتر جمعیت را تهدید اصلی در مقابل دستاوردهایش در بازسازی کشور پس از نسل‌کشی 1994 می‌شمارد.

روآندا تحت رهبری رئیس‌جمهور پل کاگامه، به خاطر سیاست‌های توسعه‌ای پیشگامش که به نحوی فوق‌العاده باعث تبدیل شدن افتصاد این کشور به یکی پویاترین اقتصادهای قاره شده است،‌ مورد ستایش قرار گرفته است.

این کشور با توجه فشار فزاینده بر منابع‌ ناچیزش، ترویج برنامه‌های تنظیم خانواده از جمله وازکتومی NSV را که آسان‌تر، سریع‌‌تر و کم‌عارضه‌تر از بستن لوله‌های زنان است، را آغاز کرده است.

لئوناردو کاگابو، آموزش‌دهنده برنامه گفت: "این عمل حدود 15 دقیقه وقت می‌گیرد و بی‌درد است. ما تنها از یک سوزن کوچک به همراه بیحسی استفاده می‌کنیم."

این شیوه در اواخر دهه 1970 در چین ایجاد شد و یک دهه بعد به آمریکا وارد شد و در سراسر جهان گسترش یافت.

طرح NSV روآندا پس از آنکه رسانه‌ها گزارش کردند که این کشور می‌خواهد در طول سه سال 700000 مرد را مورد وازکتومی قرار دهد، باعث بروز مباحثاتی شد.

اما وزارت بهداشت تاکید کرد که چنین طرحی را نمی‌خواهد اجرا کند.

وزیر بهداشت،‌ خانم آکنس بینگواهو گفت: "هیچ هدفی برای انجام وازکتومی 700000 مرد تعیین نشده است، و برای آینده هم تعیین نمی‌شود."

او گفت: "تعیین چنین هدفی به عنوان گزینه‌های تنظیم خانواده هم غیراخلاقی و هم مخالف حقوق بشر است."

برخی از کارشناسان در مورد وازکتومی گسترده که ممکن است به مصرف کمتر کاندوم و بنابراین میزان بالاتر شیوع HIV بینجامد، ابراز نگرانی کرده‌اند.

اما فیدل نگابو، مدیر بهداشت مادر و کودک وزارت بهداشت می‌گوید با آموزش مناسب می‌توان مانع از این تاثیر شد.

نگابو گفت: "همیشه مشاوره در مورد HIV و تنظیم خانواده را همراه هم ارائه می‌شود، زیرا آنها به هم مربوط هستند. ما در هنگام وازکتومی پیش و پس از عمل این مشاوره را می‌دهیم.

مردانی که می‌خواهند برای این عمل ثبت نام کنند، ابتدا باید یک رضایت‌نامه طولانی را امضا کنند که برگشت‌ناپذیر بودن این عمل را توضیح می‌دهد. از مردان ازدواج‌کرده خواسته می‌شود تا به همراه همسران‌شان مراجعه کنند تا آنها هم رضایت‌شان را اعلام کنند.

اکثریت وسیعی از روآندایی‌ها کشاورزانی هستند که خانواده‌های‌شان برای نسل‌ها در فقر زندگی کرده‌اند. با وجود منابع غیرقابل‌اتکای غذا و کمبود زمین قابل‌کشت، خانواده‌های بزرگتر کمتر و کمتر قابل تداوم هستند.

نگابو گفت: "هشتاد درصد جمعیت ما از راه کشاورزی زندگی می‌کنند. در گذشته،‌ هر چه کشاورزان فرزندان بیشتری داشتند، ثروت‌‌ بیشتری داشتند. اما اکنون این وضعیت از اساس دگرگون شده است."

او گفت: "اکنون تعداد بیشتر کودکان برای یک کارگر کشاورز به معنای هزینه‌های بیشتر برای تحصیل و مراقبت بهداشتی و نیز زمین کمتر برای ارث رسیدن به هر کودک است."

کد خبر 129969

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز