کتاب «زائران کوهستان مه‌آلود» محمدرضا بایرامی داستانی با محور سفر به کوهستانی رازآمیز در روستایی است که هر سال با مراسم مذهبی سنتی بسیاری را از گوشه و کنار سوی خود می‌کشد.

کتاب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، «زائران کوهستان مه‌آلود» نوشته محمدرضا بایرامی درباره سفر مردم به یک روستا و تازه کردن نفسی یا شاید دیدار است اما در این مسیر مسائل و مشکلاتی گریبان مسافران داستان را می‌گیرد تا با به جاآوردن رسم رفاقت و دوستی و خطر کردن برای یکدیگر، حکمت‌هایی از زندگی را با خود به ارمغان ببرند.

محمدرضا بایرامی سابقه دیرپایی در نگارش برای مخاطبان نوجوان دارد و تنها نویسنده ایرانی است که رمانی نوجوانانه از وی برنده یکی از معتبرترین جوایز ادبی اروپا شده است. او در تمامی این سال‌ها و با وجود فعالیت حرفه‌ای در عرصه رمان و ادبیات بزرگسال از نوشتن برای مخاطبان نوجوان غافل نبوده است.

بایرامی در «زائران کوهستان مه‌آلود» بار دیگر به سنت مورد علاقه‌خود که استفاده از عناصر ادبی فولکلور در داستان‌نویسی برای نوجوانان است بازگشته و از جغرافیا و زیست‌بوم روستایی ایران استفاده‌ای ناب و بکر در خلق موقعیت‌های داستانی داشته است. استفاده از سفر و فراز و فرودهای بسیار که در کشاکش سفر برای حاضران رخ می‌دهد به افزایش جذابیت داستان بسیار کمک کرده است.

بایرامی پیش از این در گفتگویی درباره نوشتن این اثر گفته بود: «اواخر دهه ۷۰ یا اوایل دهه ۸۰ با تنی چند از دوستان، به قصد سفری زیارتی به سوی طالقان رفتیم. قرارمان این بود شب خودمان را به بالای پناهگاه برسانیم و تا ظهر روز بعد به روستایی که امامزاده‌ای داشت و در آن تعزیه برگزار می‌شد به مناسبت ۲۸ صفر برویم اما روز دوم در پرتگاهی گیر افتادیم و کمی هم سقوط کردیم و زمان را از دست دادیم. شب بعد و موقع بازگشت هم فهمیدیم راهنمای محلی راه را گم کرده است. بهتر از این نمی‌شد! و این جور بود که در کوه‌ها سرگردان شدیم، خسته و گرسنه و زخمی…

سال‌ها بعد، با رضا امیرخانی و جمعی از دوستان نویسنده به سفر بسیار سختی رفتیم در مناطق صعب‌العبور زیلایی و سیلاب کولیوار و… هدفمان رساندن کتاب بود به روستاهای دوردست... یکی از روزها در مرز چهارمحال و بختیاری با کهگیلویه و بویراحمد، از کوه خشن و بکری بالا رفتیم که ناگهان در آن خلوت محض که گویی قبل از ما پای هیچ بشری با آن نرسیده بود، ستون‌هایی دیدیم همه سنگی و استوار، درست در خط رأس و جایی مسلط به اطراف. از راهنمایان محلی پرسیدیم اینها چه هستند، آنها جایی را نشان دادند در دوردست که دلیل به وجود آمدن ستون‌ها بود. این دو دستمایه‌ای شد برای تگارش این رمان.»

کتاب «زائران کوهستان مه‌آلود» نوشته محمدرضا بایرامی توسط انتشارات کتاب نیستان در ۱۷۶ صفحه با قیمت ۳۹ هزارتومان منتشر شده است.

کد خبر 577237

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha