یکی از مسائلی که این روزها بسیار به گوش می‌رسد احتمال تک دوره‌ای بودن جو بایدن است. بسیاری معتقدند او ماموریتش را انجام داده و احتمالا حالا باید زمینه را برای ورود کامالا هریس به کاخ سفید در سال ۲۰۲۴ فراهم کند.

بایدن هریس

 به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از نامه نیوز، یک حاشیه جدید باعث شده جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا دچار دردسر بسیاری شود. جو بایدن در جریان کنفرانس مطبوعاتی روز سه‌شنبه در ویلمینگتون ایالت دلاور درباره بحران کرونا ابراز امیدواری کرد، زمانی که واکسنی برای کووید-۱۹ در دسترس قرار گرفت، دونالد ترامپ از همه آمریکایی‌ها بخواهد آن را تزریق کنند.

او در ادامه صحبت‌هایش به خودش و کامالا هریس اشاره کرد که واکسن می‌زنند و پس از آن حرفی زد که مورد توجه شدید ناظران قرار گرفت. بایدن گفت "من این کار را برای ایجاد اعتماد عمومی به واکسن انجام دادم. هریس، رئیس جمهوری منتخب امروز به همین دلیل واکسن می‌زند." او به صورت جدی و آگاهانه یا ناآگاهانه کامالا هریس را رئیس جمهور آمریکا نامید. بایدن بعد از بیان این صحبت‌ها، حرفهایش را هم تصحیح نکرد.

این اظهار نظر یا به عبارت بهتر گاف، باعث ایجاد شدن حواشی بسیاری برای بایدن شد. رسانه‌های جمهوری خواه شروع به شایعه سازی در مورد بایدن کردند. برخی او را متهم به زوال عقل کرده و برخی دیگر نیز، رئیس جمهور منتخب آمریکا را "عروسک خیمه شب بازی حزب دموکرات" دانستند.

اسب تروای سوسیالیست کیست؟

در این بین، وبسایت نیویورک پست طی گزارشی به این موضوع پرداخت. نویسنده تاکید دارد که در واقع، جو بایدن چیزی جز حقیقت را نگفته و در حقیقت، این کامالا هریس است که رئیس جمهور آمریکا است. نیویورک پست تاکید دارد که جو بایدن دست نشانده هریس است و آمده است که جاده صاف کن معاون حدودا ۵۰ ساله آمریکا شود.

این چیزی است که جو بایدن قبلا هم به آن اشاره کرده است. بایدن همواره از دولت خود با عنوان "بایدن – هریس" یاد کرده است. نیویورک پست از کامالا هریس با عنوان "یک اسب تروای سوسیالیست" یاد می‌کند. از نظر نویسنده او مانند اسب مشهور "داستان فتح شهر تروا" به عنوان یک دوست وارد قلمرو دموکرات‌ها و به خصوص کمپین جو بایدن شده و بعد از جلب دوستی او توانسته این شهر را فتح کند.

تاکید نویسنده نیویورک پست بر واژه سوسیالیست هم بسیار جالب است. پیش از این نیز گفته شد  که در قلب حزب دموکرات دو گروه قرار دارند. دسته اول دموکرات‌های سنتی هستند که طیف وسیعی را تشکیل می‌دهند. کلینتون‌ها، اوباما و بایدن در این دسته قرار دارند. دسته دوم اما شامل دموکرات‌های تحول‌گرا می‌شود که غالبا گرایشات سوسیالیستی هم دارند. هر چند برجسته ترین چهره این جریان، برنی سندرز ( سناتور کهن سال) است اما غالب چهره‌های این طیف را جوانان سیاه پست یا مهاجر اما فعال تشکیل می‌دهند.

کامالا هریس مهم‌ترین چهره جریان فرعی و تحول گرای دموکرات است. او یک زن دورگه است که در انتخابات ۲۰۲۰ رای بسیاری از اقلیت‌های دینی، قومی و جنسیتی را به دست آورد. از این نظر بسیاری او را پیروز انتخابات ۲۰۲۰ می‌دانند. همین اتفاق هم باعث شد در طول این چند ماه نوک حمله بسیاری از جمهوری‌خواهان به سمت او باشد. چندی پیش بود که وبسایت (USA Today) در مقاله‌ای تند به او حمله کرد و او را غارتگر میراث دموکرات‌ها و دادستانی آنارشیست دانست. 

از این جهت، بسیاری به ترامپ انتقاد می‌کنند که چرا در طول کمپین انتخاباتی‌اش بیشتر به جوبایدن تاخته تا کامالا هریس.

با این حال، به نظر می‌رسد قدرت گیری کامالا هریس در آمریکا بیشتر به معنی افزایش احتمال دو دستگی در این کشور باشد. نباید فراموش کرد که هریس نماینده طیف چپ تندرو و ترامپ نماینده جبهه راست تندرو است. این در حالی است که بایدن معمولا به عنوان چهره‌ای میانه رو شناخته می‌شود. از این جهت، بسیاری او را با "رینالد شاتیون" مقایسه می‌کنند که قبل از فتح بیت المقدس در اوج جنگ صلیبی سوم با تندروی‌هایش رابطه "بالدوین چهارم" (پادشاه صلیبیون بیت المقدس که به مرض جزام مبتلا بود و ذاتا شخصیتی آرام داشت) و "صلاح الدین ایوبی" (فرمانده مسلمانان شام و مصر که ابتدا قصد نبرد با بالدوین را نداشت) را به هم زد و باعث آغاز جنگ و در نتیجه فتح بیت المقدس به دست مسلمین شد.

بایدن تک دوره ای می‌شود؟

یکی از چیزهایی که این روزها بسیار به گوش می‌رسد احتمال تک دوره ای بودن جو بایدن است. بسیاری معتقدند او ماموریتش را انجام داده و احتمالا حالا باید زمینه را برای ورود کامالا هریس به کاخ سفید در سال ۲۰۲۴ فراهم کند.

نشنال ریویو (National Review) در گزارشی که اخیرا نگاشته به این موضوع پرداخته است. نویسنده معتقد است ترکیب کابینه بایدن به نحوی است که نشان می‌دهد قصد دموکرات‌ها معرفی هریس به عنوان نامزد در سال ۲۰۲۴ است. البته جو بایدن یکی از مشهورترین اعضاء حزب دموکرات است اما نباید فراموش کرد که شرایط سنی اش به نحوی است که شاید کمتر کسی از حالا قدرت تصور ۸ سال ریاست جمهوری‌اش را داشته باشد.

کد خبر 576892

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha