سعید جلیلی با بیان اینکه امروز برخی در جنگ اقتصادی می‌گویند «می‌خواهیم نفت بفروشیم امّا عده‌ای نمی‌گذارند» گفت: آیا مسئله، فروش نفت یا عدم فروش نفت است یا مسئله عدم مدیریت صحیح درآمدهای ناشی از نفت است؟ به‌جای این حرف، بگویند آن مقدار نفتی را که فروختید چگونه هزینه کردید؟

سعید جلیلی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، سعید جلیلی عصر چهارشنبه ۱۰ دی‌ماه در همایشی که به مناسبت یوم‌الله ۹ دی، روز بصیرت و میثاق با ولایت با موضوع «مکتب سلیمانی» در دانشگاه آزاد کرمان برگزار شد، با تسلیت شهادت حضرت فاطمه (س) و سالگرد شهادت سردار سلیمانی و گرامیداشت حماسه ۹ دی گفت: نکته مهمی که در محافل دانشگاهی باید توجه بیشتری به آن بشود این است که در مواجهه با پدیده هایی که با آن روبرو می‌شویم چگونه آن پدیده‌ها را تحلیل کنیم.

جلیلی با بیان اینکه امروز برخی در جنگ اقتصادی می‌گویند «می‌خواهیم نفت بفروشیم امّا عده‌ای نمی‌گذارند» گفت: آیا مسئله، فروش نفت یا عدم فروش نفت است یا مسئله عدم مدیریت صحیح درآمدهای ناشی از نفت است؟ اینجاست که یکدفعه می‌بینید مسئله عوض می‌شود و عده‌ای می‌گویند نفت بفروشیم و عده‌ای می‌گویند نفروشیم. به‌جای این حرف، اصلاً بگویند آن مقدار نفتی را که فروختید چگونه هزینه کردید؟

وی ادامه داد: در شرایط فشار حداکثری دشمن، با هر زحمتی درآمدهایی کسب شده است، بعد خودشان می‌گویند که بله متأسفانه درآمدهایی که کسب کردیم و ده‌ها میلیاردی که هزینه شد، اینجا اشتباه صورت گرفت و این میزان ارزی که برای واردات کالای ضروری تخصیص داده شده، یا طرف وارد بازار نکرده یا از جای دیگر صادر کرده است.

عضو شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: زمانی می‌گفتند اگر توافق کنیم این میزان پول به‌دست می‌آید و گشایش حاصل می‌شود. ده‌ها برابر آن پول در کشور هزینه می‌شود و بعد خود دوستان می‌گویند به‌ خوبی هزینه نشده است. خب چرا به‌درستی هزینه نشده است؟ می‌گویند ارز ۴۲۰۰ تومان را برای کالاها تخصیص داده‌ایم و کالا وارد شده است. خب پس چرا قیمت ها بالا رفته است؟ بعد می‌گویند خب برویم فلان مسئله را در سطح خارجی حل کنیم تا قیمت‌ها کاهش پیدا کند. می‌گوییم چه ربطی دارد. این همان شناخت غیرصحیح صحنه است.

جلیلی با بیان اینکه گاهی تعریف غلط از مسائل ارائه می‌شود، اظهار داشت: می‌گویند فلان موضوع مسئله‌اش داخلی است، امّا راه حلش خارجی است. دانشگاه جایی است برای بررسی همین مسائل؛ بررسی کند که کدام حرف درست است. بحث‌مان این است که کدام راه حلِ خارجی، واقعاً راه حل بوده و دقیق بوده و جواب هم داده است؟ این به این معنی نیست که شما نباید تعامل خارجی داشته باشید.

مسئول سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با بیان اینکه اتفاقاً یکی از مسائلی که در آن باید میدان را درست دید، موضوع تعامل خارجی است، اظهار داشت: می‌گویند تعامل خارجی خوب است یا نه. پاسخ این است که حتماً‌ خوب است. می‌گویند باید تعامل سازنده و گسترده داشت. حرف درستی است و رهبر معظّم انقلاب نیز بارها بر آن تأکید کرده‌اند. امّا سؤال اینجاست که آیا جهان فقط چند قدرت آمریکا و اروپاست از این ۲۰۰ کشور؟ بیایید بگویید در ۱۵ کشور همسایه که فقط واردات آن‌ها هزار میلیارد دلار است، سهم ما چیست؟ خب تعامل گسترده و سازنده اینجاست. 

جلیلی ادامه داد: درهمان زمان که می‌گفتند روابط ما خوب شده است، صادرات ما به افغانستان دو برابر صادرات به ۲۸ کشور اروپا بود. تعامل گسترده و سازنده اینجاست که باید میدان را شناخت. اگر جایی می‌بینید سرابی بیش نیست چرا باز امید می‌بندید؟ واقعیت را ببیند. البته این واقعیت تلاش و زحمت می‌خواهد. دلخوش بودن به یک حرکت و اینکه شاید یکی بیاید بعد ما برویم گفت‌وگو کنیم، چه ثمری دارد؟ آن هم امید بستن به کسانی که مسبب تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران هستند.

عضو شورای روابط خارجی با اشاره به کتاب «جنگ خزانه‌داری» که توسط عضو خزانه‌داری آمریکا تألیف و به فارسی نیز ترجمه شده، گفت: او می‌گوید ما نشستیم فکر کردیم و دیدیم که قدرت ما این است که از اهرم اقتصادی برای فشار بر ایران استفاده کنیم. بعد عده ای در ایران منتظر هستند که در آمریکا چه کسی روی کار می‌آید. «بر در ارباب بی مروت دنیا، چند نشینی که بایدن کی به در آید». 

کد خبر 576872

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha