جمعه ۲۱ تیر ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

مجید اصلی* از مهم‌ترین تهدیدها و آسیب‌های بورس در تمام مقاطع رو به رشد، حساسیت بیشتر آن در برابر خبرهای سیاسی‌یا اقتصادی مؤثر بر سودآوری شرکت‌ها و یا رویدادهای مرتبط با ثبات سیاسی در کشور است

معاملات هفته گذشته بورس از جمله مقاطع تاریخی و به یادماندنی در بورس ایران به شمار می‌رود. بیش از 150 میلیارد تومان معاملات خرد توسط سهامداران بزرگ و کوچک نشان از تزریق نقدینگی قابل‌توجه در بورس در یک مدت کوتاه دارد.

به‌نظر می‌رسد در این وضعیت بهترین زمان برای افزایش گستره نفوذ و دامنه فعالیت صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری فراهم شده است تا از این طریق رفتارهای تحلیل گرایانه و دوری از احساس و هیجان در بورس نهادینه شود.

جدا از تحولات سیاسی که به‌عنوان ریسک‌های خارج از بازار طبقه بندی می‌شوند توجه به متنوع‌سازی‌ سبد سهام و کاهش ریسک سرمایه‌گذاران در برابر رویدادهای اقتصادی داخلی و تصمیمات صنعتی و مالی دولت نیز یکی از وظایف اصلی مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری در شرایط کنونی محسوب می‌شود.

بدون شک با توجه به رشد 2 هزار واحدی شاخص طی ماه‌های اخیر، حساسیت بازار نسبت به اخباری مانند افزایش حق بهره برداری از معادن و یا افزایش قیمت مواد اولیه واحدهای تولیدی توسط دولت و یا خبرهای سیاسی و تحرکات نظامی در مقایسه با سال گذشته افزایش چشمگیری یافته است.

اعتماد جدید در بازار و جذب نقدینگی قابل توجه در بورس در زمان نسبتا کوتاهی حاصل شده است و هنر مدیریت بازار در افزایش سطح اعتماد عمومی سرمایه‌گذاران نسبت به ثبات شاخص‌ها و یا حداقل حراست از سرمایه‌های آنان  برای جلوگیری از خروج زودهنگام آنان از بازار سرمایه اکنون نمایان خواهد شد.

* مدیر سرمایه‌گذاری صندوق سهم آشنا

کد خبر 57673

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز