شهرداری منطقه ۳ در نخستین همایش نشان تعالی HSE در سال ۱۳۹۹ بین مناطق هم گروه خود توانست با امتیاز ۴۴۸ رتبه نخست را در  گروه خودشان را کسب و تقدیرنامه و تندیس «تک ستاره نشان تعالی» را از آن خود کند.

شهرداري منطقه 3

به این بهانه با «سمیه تارا» رییس اداره محیط‌زیست شهرداری منطقه ۳ گفت‌وگویی کوتاه درباره جزئیات اجرای این طرح و چگونگی دریافت تندیس در شهرداری انجام داده‌ایم.  

 نشان تعالی چیست؟  
اداره HSE در شهرداری وظیفه نگهداشت شهر در ۳ حوزه سلامت، ایمنی و محیط‌زیست را برعهده دارد. بنابراین مناطق ۲۲‌گانه تهران توسط سازمانی خارج از شهرداری بررسی شدند تا متوجه شویم که هر منطقه چنددرصد توانسته است بحث عملیاتی را پیش ببرد. امتیازاتی در نظر گرفته شد. با کسب هر امتیاز در هر بخش ستاره دریافت می‌شد و این‌طوری نشان تعالی اعطا شد. امسال نشان تعالی برای نخستین بار در شهرداری تهران برگزار شد و تنها ۵ منطقه موفق به کسب نشان تعالی شدند و منطقه ما با کسب ۴۴۸ رتبه سوم را در تهران را بین ۵ منطقه دیگر به دست آورد.  
 

 وجه تمایز منطقه ۳ در مقایسه با مناطق دیگر چگونه بود که توانست چنین نشانی را دریافت کند؟  
برای دریافت این نشان نمی‌توان مناطق را با هم مقایسه کرد. چون از نظر ساختاری و جغرافیایی با هم فرق دارند و مناطق برحسب تعداد گسل‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، آتش‌نشانی‌ها، پاساژها، مراکز دولتی، سفارتخانه‌ها، بوستان‌ها و بافت فرسوده، تقسیم‌بندی و مناطق با هم گروه خود مقایسه می‌شوند.

ما در گروه خودمان بین مناطق ۶، ۱۰، ۱۳ و ۲۱ موفق به کسب این تندیس طلایی شدیم. سازمان مورد نظر با در دست داشتن مستندات موجود از منطقه درباره سلامت، ایمنی و محیط‌زیست و مقایسه با استانداردهای بین‌المللی و بررسی نتیجه‌ها متوجه شد که این منطقه به شاخص‌های استانداردهای عملیاتی بیشتر نزدیک است. در این پروژه از فعالیت‌های عمران، خدمات شهری، اسکان کارگری، زیباسازی و فضای سبز منطقه ۳ به‌صورت عملیاتی بازدید، نظارت و بررسی صورت گرفته است. در این بازدیدها مشخص شد که ما توجه و نظارت جدی روزانه در حوزه فعالیتمان داریم.  
مأموران اداره ما به‌صورت روزانه فعالیت همه پیمانکاران منطقه را به‌صورت مصور و عکسبرداری بررسی می‌کنند و درصورت وجود مشکل برای رفع مخاطرات شغلی زمان می‌دهند که این زمان دهی از ۲۴ ساعت تا یک هفته است. دوباره بازدید صورت می‌گیرد و از آنها رفع انطباق می‌خواهند.  
کار مهم دیگر آموزش به کارگران، کارمندان و همکاران است. کار بعدی برای پیمانکاران فعال در محدوده منطقه ۳ در نظر گرفتن یک کارشناس HSE است. پیمانکار مسیل‌ها، فضای سبز، بازیافت و حتی حوزه عمران و در هر زمینه‌ای باشد همه آنها حتماً یک کارشناس به‌صورت تمام وقت باید داشته باشند و هریک از آنها برنامه اجرایی از آن دوره به ما تحویل می‌دهند این حساسیت‌ها باعث شده تا به شاخص‌های استاندارد بین‌المللی نزدیک شویم.  

کد خبر 576703

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha