تراکم بالای جمعیت در مشهد لزوم ساخت قطار شهری را در این کلانشهر را به یک ضرورت تبدیل کرد و در آذر ۷۸ کلنگ ساخت مترو به زمین زده شد اما بودجه ساخت پروژه عظیم قطار شهری مشهد در سال ۱۴۰۰ با ۵۰ درصد کاهش نسبت به سال‌های قبل مواجه است.

قطار شهری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پس از ۱۱ سال یعنی در سال ۸۹ شهروندان و زائران این کلان‌شهر توانستند برای سهولت در رفت و آمد درون شهری از این وسیله حمل‌ونقل عمومی پاک استفاده کنند حال باتوجه به وسعت شهر مشهد، ضرورت بهره‌برداری از خطوط دیگر بیش از پیش احساس می‌شود البته اگر خواسته باشیم خطوط دیگر هر چه سریعتر به بهره‌برداری برسد باید هزینه‌های ساخت تامین شود. با توجه به شرایط کرونایی که اقتصاد کشور را تحت‌الشعاع خود قرار داد، بودجه‌ها هم برای ساخت پروژه‌ها کاهش یافت که پروژه‌ قطار شهری مشهد هم از این قضیه مستثنی نماند.

منابع دولت، منابع شهرداری و بودجه جمعی خرجی

منابع مستقیم دولت، یعنی بودجه‌هایی که دولت در موافقت‌نامه به صورت مستقیم به قطار شهری تخصیص می‌دهند که امسال ۵۵ میلیارد به صورت مستقیم پرداخت کرده است. اوراق مشارکت، یکی از بودجه‌های اصلی دولت و شهرداری است؛ که رقم این اوراق سالانه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد است. ردیف بودجه جمعی خرجی (ردیف پرداخت‌های گمرک) : که سالیانه ۲۰ الی ۳۰ میلیارد هم از این منبع گرفته می‌شود.

توقف یا ادامه ساخت قطار شهری مشهد؟

حالا آنچه امسال متفاوت از سال‌های گذشته بوده است کاهش ۵۰ درصدی بودجه تخصیص یافته به قطار شهری مشهد است، مسئله‌ای که شاید بتواند در روند تکمیل خطوط قطار شهری مشهد خلل ایجاد کند، سوال اینجاست آیا مردم می‌توانند به ادامه ساخت قطار شهری که نیاز ضروری برای کلان‌شهر مشهد محسوب می‌شود امیدوار باشند یا خیر؟ در یک نگاه آماری، کاهش بودجه قطار شهری از سال ۹۰ تا ۹۹ را چنین تحلیل می‌کنیم، بودجه تخصیص‌یافته در سال ۹۰ معادل ۶۱/۸۷ میلیارد تومان بوده است، اما میزان بودجه در نظرگرفته‌شده در سال ۱۴۰۰ حدودا به نصف، یعنی ۲۲/۴۵ میلیارد تومان کاهش یافته و این درحالی است که هزینه ساخت هر کیلومتر مترو در سال ۹۰ بنا به گفته مسئولان وقت، حدود ۳۵ میلیارد تومان بوده و امسال به هزارمیلیارد تومان رسیده است. این یعنی ردیف بودجه در سال ۱۴۰۰ نسبت‌به اولین سال از دهه ۹۰ حدود ۴۹ درصد کاهش یافته، درحالی‌که هزینه ساخت مترو حدود ۲۹ برابر شده است.

فقط ۴۵ متر می‌توان مترو ساخت!

به طور خلاصه می‌توان گفت بودجه‌ای که برای قطار شهری در نظر گرفته شده است با احتساب هزینه هزارمیلیارد تومانی ساخت هر کیلومتر از قطارشهری، با یک حساب سرانگشتی می‌توانیم بگوییم که این ردیف فقط کفاف ساخت ۴۵ متر از خطوط متروی مشهد را می‌دهد. در این خصوص کیامرز مدیرعامل قطار شهری مشهد گفت: بودجه مستقیم ساخت قطارشهری از سال ۸۲ در سند بودجه پدیدار شد، از آن زمان تاکنون، مبالغ مختلفی برای این ردیف درنظر گرفته شده است که تا نیمه‌های دهه ۹۰ به ۲۰۰ میلیارد تومان هم رسید، اما بعد از آن رو به کاهش رفت.

او افزود: یک ردیف بودجه دیگر نیز برای قطارشهری وجود دارد به نام اوراق مشارکت که ۵۰ درصد آن را دولت و ۵۰ درصد دیگرش را شهرداری‌ها پرداخت می‌کنند، مبلغ این اوراق از قدیم تاکنون، بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان متغیر بوده است. اعتبار این اوراق در سال قبل ۷۰۰ میلیارد تومان بود که تا تیرماه امسال به دست ما رسید، اما اعتبار در نظر گرفته‌شده برای امسال کاهش یافته و به ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است. بودجه مستقیم به دو صورت اسناد خزانه و وجه نقد پرداخت می‌شود. این مبلغ در امسال حدود ۵۹ میلیارد تومان است که تاکنون ۳۶ میلیارد تومان آن را از دولت دریافت کرده‌ایم. با توجه به شرایط کرونا مسائل مالی و اقتصادی هم تحت تاثیر آن قرار گرفت، اما مسئله این است که ما در تمام شرایط سخت پای کار هستیم و نمی‌گذاریم پروژه‌ عظیمی مانند قطار شهری به روی زمین بماند. قطعا با حمایت‌های شهرداری مشهد و شورای شهر که همیشه پشتیبان پروژهای عظیم شهری بوده‌اند و درطول این سال‌ها هم حمایت‌های خود را دریغ نکردند، به چشم‌اندازها و افق‌های روشن خواهیم رسید.

مساعدت شهرداری مشهد در ساخت پروژه عظیم قطار شهری 

کاظمی معاون عمران و ترافیک شهرداری مشهد گفت: بودجه‌های دولتی از سال ۹۳ کاهش یافته است، اما شهرداری به تعهدات خودش در زمینه کمک به ساخت قطار شهری هم در بخش نقدی و هم غیر نقدی پایبند بوده است. با توجه به کاهش بودجه دولتی، شهرداری در زمینه کمک به ساخت این پروژه عظیم شهری قطعا اقدام خواهد کرد.
 
آنچه مهم است تصمیم گیری و حمایت‌های مسئولین شهری در ساخت پروژه عظیم قطار شهری مشهد است که می‌تواند در تسریع و یا کند شدن پروژه تاثیر به سزایی داشته باشد.

کد خبر 576646

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha