سخنگوی رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد: گمانه‌زنی‌های برخی سیاستمداران درباره جانشین احتمالی ولادیمیر پوتین بی‌اساس است.

ولاديمير پوتين

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دمیتری پسکوف در گفت وگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات ولادیمیر ژیرینفسکی رهبر حزب لیبرال دموکرات روسیه درباره جانشینان احتمالی پوتین گفت: موضوع جانشینان (احتمالی رئیس جمهورش) به طور سنتی توجه بسیار زیادی را به خود جلب می‌کند. این وضع در گذشته همواره بوده و به احتمال زیاد در آینده نیز این گونه خواهد بود.

ژیرینفسکی رهبر حزب لیبرال دمکرات روسیه از احزاب حاضر در مجلس دومای روسیه روز گذشته در گفت وگو با شبکه تلویزیونی روسیه ۱ گفت: کرسی رئیس جمهوری روسیه را در آینده ممکن است میخاییل میشوستین نخست وزیر روسیه، یا سرگئی شایگو وزیر دفاع و یا سرگئی نارشکین رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه تصدی کنند.

ژیرینفسکی همچنین به احتمال تصدی کرسی رئیس جمهوری روسیه توسط ویاچسلاو والودین رئیس مجلس دومای روسیه، والنتینا ماتویینکو رئیس شورای فدراسیون، الکسی کودرین رئیس دیوان محاسبات روسیه، سرگئی سابیانین شهردار مسکو یا الکسی دیومین استاندار استان تولا اشاره کرد.  

پسکوف در ادامه گفت وگو با خبرنگاران گفت: غالباً این گمانه زنی‌ها مستند نیست و چیزی جز گمانه زنی نیست. به همین دلیل در این مورد اظهار نظر بیشتر از این نمی‌کنم.  

وی ادامه داد: ژیرینفسکی از تجربه سیاسی زیادی برخوردار است؛ به همین دلیل گمانه زنی و حدسیات وی در این مورد بر تجربیاتش استوار شده است.  

پیش‌تر سخنگوی رئیس جمهوری روسیه با تکذیب گمانه زنی‌ها در برخی رسانه‌ها درباره جست وجوی روسیه برای یافتن جایگزینی برای پوتین اعلام کرد: در زمان حاضر در کاخ کرملین هیچ شخصی به جانشین پوتین فکر نمی‌کند.

 پسکوف خاطر نشان کرد: تا پایان دوره ریاست جمهوری پوتین (پنج سال دیگر) زمان طولانی باقی مانده است و به همین دلیل در کاخ کرملین درباره جانشین احتمالی رئیس جمهوری فکر نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: ما در مرحله آغازین دوره ریاست جمهوری هستیم و به همین دلیل کسی درباره آن فکر نمی‌کند و همه در فکر انجام اموری هستند که برعهده گرفته‌اند.

پوتین در ماه مارس سال ۲۰۱۸ برای چهارمین بار به مقام رئیس جمهوری روسیه انتخاب شد و در زمان حاضر غرب او را قوی‌ترین رهبر یک کشور قدرتمند در جهان می‌داند.

دوره ریاست جمهوری پوتین در ماه مارس سال ۲۰۲۴ (اسفند ماه ۱۴۰۲) به پایان می‌رسد.
دوره ریاست جمهوری در روسیه شش ساله است و براساس قانون نیز هر فرد نمی‌تواند بیش از دو دوره پیاپی این سمت را در اختیار داشته باشد.

از سال ۲۰۰۰ و در چارچوب برگزاری انتخابات، پوتین رئیس حزب حاکم روسیه واحد، ۲ دوره (هشت سال) در راس قدرت بود و پس از او نیز، دمیتری مدودف برای یک دوره چهار ساله  این سمت را در اختیار داشت.
پس از اصلاح قانون انتخابات روسیه و افزایش آن از چهار به شش سال، همزمان با پایان ریاست جمهوری مدودف، پوتین برای سومین بار رئیس جمهور شد و تا سال  ۲۰۱۸ بر این مسند باقی ماند.

خیلی ها معتقدند که مدودف نیز یکی از افراد وفادار به تفکر پوتین در رهبری روسیه بود بنابر این پوتین اگر چه در زمان مدودف نخست وزیر بود اما همچنان رهبری روسیه را برعهده داشت.

با وجود صدای بلند مخالفان در خارج از روسیه و همراهی رسانه‌های غربی با مخالفان دولت روسیه، پوتین برای چهارمین بار در سال ۲۰۱۸ در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد و با زدن رکورد بیشترین آرای ریاست جمهوری در روسیه، نشان داد که بخش اعظمی از روس‌ها همچنان از او حمایت می‌کنند و فردی بهتر از او را برای رهبری روسیه نمی‌شناسند.

کد خبر 576596

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha