جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
۰ نفر

محله اتابک از بخش‌های قدیمی منطقه ۱۵ به شمار می‌آید که در قسمت شمالی این محله، خیابان خاوران و محله ابوذر و در جنوب آن بزرگراه بعثت قرار دارد.

يادگار امير اتابك خان

همشهری آنلاین_مژگان مهرابی: محله اتابک از محله‌های قدیمی منطقه ۱۵ به شمار می‌آید. در قسمت شمالی این محله، خیابان خاوران و محله ابوذر و در جنوب آن بزرگراه بعثت قرار دارد. در ضلع شرق و غرب محله هم هاشم‌آباد و مینابی قرار گرفته انداین محله در سال‌های دور اراضی بسیار وسیعی مربوط به امیراتابک صدراعظم ناصرالدین شاه بوده‌است.

عنوان فعلی محله هم برگرفته از همین نام است. این‌طورکه در کتاب تاریخ طهران نوشته شده است: «میرزا علی اصغرخان اتابک یا امیراتابک فرزند ابراهیم خان امین السطان از گرجی‌های معروف ایران بود. او فردی سیاستمدار و بازیگر ماهری بود و به نکات پنهان و آشکار سیاست آگاهی کامل داشت.

به همین دلیل برای مذاکره و رایزنی مرتب به اروپا رفت‌وآمد داشت. از این‌رو توانسته بود اطلاعات زیادی درباره امور سیاسی دنیا به دست بیاورد. او در اواخر عمر خود، در بین کشورهای خارجی، نزدیکی و مراوده با دولت تزاری روسیه را مناسب‌تر از امپراتوری بریتانیا می‌دانست. امیر اتابک به دلیل خوش خدمتی‌اش به خاندان قاجار توانسته بود صدراعظمی در دوره ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و محمدعلی شاه، را تجربه کند. او سرانجام در جریان جنبش مشروطه در هشتم سال ۱۲۸۶ هجری شمسی به دست عباس آقا تبریزی کشته شد. مزار او در شهر قم است.»

اما روایت دیگری را خود اهالی نقل می‌کنند و اینکه علت شکل‌گیری محله اتابک وجود مقبره «سیده ملک خاتون» همسر فخرالدوله دیلمی است. این بقعه مورد احترام اهالی محله اتابک و روزانه پذیرای شهروندان زیادی است که از راه‌های دور و نزدیک برای عرض ارادت به آنجا می‌آیند. اما آنچه مسلم است اراضی وسیع متعلق به امیراتابک خان، امروز جای خود را به ساختمان‌های بلند و کوتاه داده و هیچ ردی از آن زمین‌ها وجود ندارد. حتی باغ سرهنگ که معروف‌ترین ملک این محله بوده است.  

کد خبر 576204

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha