محله‌ها و کوچه‌های مختلف تهران مشکلات مشترک زیادی دارند؛ مثل نظافت، نبود جای پارک و کمبود فضای سبز. اما اهالی خیابان شمشیرپناه در خیابان علی اکبری و محله سهروردی این شانس را دارند که مشکل متفاوتی داشته باشند!

پنج تير و هزار مشكل

همشهری آنلاین_شقایق عرفی‌نژاد: در این خیابان ۵ تیر چراغ‌برق وجود دارد که درست در وسط عرض خیابان قرار گرفته‌اند. آنها مدت‌هاست که برای رفع این مشکل پیگیری می‌کنند، اما این پیگیری‌ها تا امروز به نتیجه نرسیده است.  

یکی از کسانی که در این سال‌ها برای حل این مسئله تلاش کرده است «مهدی اسدی» شورایار محله عباس‌آباد است. هم اوست که در یک نیم‌روز این تیرهای چراغ‌برق را نشانمان می‌دهد و درباره‌شان صحبت می‌کند. نخستین تیر جایی در اوایل خیابان، مقابل بن‌بست اول و جلو در پارکینگ یکی از خانه‌ها عرض اندام می‌کند.

این یعنی حرکت برای ماشین‌ها سخت می‌شود و رفت‌وآمد به این پارکینگ بسیار دشوار. اسدی می‌گوید بیشتر ماشین‌ها وقتی از این پارکینگ بیرون می‌آیند، به تیر چراغ‌برق می‌سابند و خسارت می‌بینند. تیر دوم سر کوچه شمشیرپناه در خیابان شمشیرپناه قرار گرفته است. اسدی می‌گوید این کوچه خروجی خیابان شمشیرپناه به سمت خیابان علی اکبری است و رانندگان زیادی در روز باید سعی کنند طوری از اینجا بگذرند که به تیر برخورد نکنند و البته که همه آنها هم موفق نمی‌شوند.

این را هم اسدی تأیید می‌کند و هم آثار باقی‌مانده روی تیر و قامت کج‌شده‌اش. شورایار محله جای سیمانی را که اهالی خودشان دور تیر ریخته‌اند تا به خیال خودشان آن را محکم‌تر کنند، نشان می‌دهد. دور آن حتی تسمه فلزی هم کشیده‌اند و رنگ سفید هم زده‌اند که شب‌ها دید داشته باشد و ماشین‌ها با آن برخورد نکنند.  

  • بافت ناپایدار محله
مهدی اسدی /شورایار محله عباس‌آباد

تیر بعدی را می‌شود در تقاطع خیابان‌های شادرخ و پاکزادنیا دید. در اینجا خانه سمت چپ سر خیابان، پس از نوسازی، عقب‌نشینی داشته است. آن‌طور که مهدی اسدی توضیح می‌دهد، خانه ۷ سال پیش نوسازی شده و در این نوسازی تیر را هم با هزینه خودش جابه‌جا کرده است، اما بعد خانه مقابل هم ساخت و عقب‌نشینی کرد و نتیجه اینکه تیر چراغ‌برق همچنان در وسط باقی ماند.» اسدی می‌گوید این محله بافت ناپایدار و فرسوده دارد با خانه‌هایی که بیش ۵۰ سال از ساختشان می‌گذرد. به همین علت خیلی از مالکان تصمیم به بازسازی می‌گیرند و وقتی این کار را انجام می‌دهند، عقب‌نشینی می‌کنند و تیرها در وسط خیابان باقی می‌مانند.  
تیر چهارم هم دقیقاً به همین دلیل سر بن‌بست عظیمی ‌و در وسط آن باقی مانده است. بن‌بست ۴ متری است و مشخص است با وجود این تیر در میان ورودی کوچه رفت‌وآمد برای ماشین‌های اهالی چقدر سخت است.  

  • تیر آخر

آخرین تیربرق مقابل یک ساختمان نیمه‌کاره است. ساختمان در حال ساخت است و حتماً کامیون حمل مصالح باید از همین خیابان و از کنار تیر چراغ‌برق بگذرد. اسدی می‌گوید: «برای ساخت این ساختمان باید کامیون ۵ تنی مصالح می‌آورد، اما چون چنین کامیونی نمی‌تواند از کنار تیر چراغ‌برق وسط خیابان بگذرد، با خاور این کار را می‌کردند که کوچک‌تر است و دفعات بیشتری باید آمدورفت می‌کرد و به همین دلیل هزینه بیشتری برای سازنده داشت.»
او البته مشکل دیگری را هم مطرح می‌کند که همین تیرهای برق به وجود آورده‌اند: «زمان آوردن مصالح برای ساخت این ساختمان، کامیون مرتب به تیر چراغ‌برق می‌خورد یا جرثقیل به کابل‌ها برخورد و نوسان برق ایجاد می‌کرد. در نتیجه لوازم برقی اهالی می‌سوخت.»
اسدی می‌گوید برای رفع این مشکل با شهرداری ناحیه ۴ منطقه ۷ به‌طور مکرر صحبت کرده‌اند: «در بازدیدهای میدانی و در جلساتی هم که به‌صورت ستادی برگزار شده، این مشکل را مطرح کرده‌ایم. ولی شهرداری می‌گوید جابه‌جایی تیرها هم از نظر فنی و هم از نظر تعریفی که در سیستم شده، به عهده اداره برق است.»

  • زباله‌هایی که بر جای می‌مانند

این تیرها فقط برای رفت‌وآمد ماشین‌ها و برق خانه‌ها مشکل ایجاد نکرده‌اند. در نتیجه وجود آنها، ماشین شهرداری نمی‌تواند وارد خیابان شود و به همین دلیل فقط ۲ مخزن زباله در انتها و ابتدای خیابان وجود دارد. طبیعی است که رفتن به ابتدا یا انتهای خیابان برای انداختن زباله در مخزن برای اهالی که دور از آن هستند، سخت است. به همین دلیل بخش‌های میانی کوچه، آن‌چنان که اسدی می‌گوید، همیشه پر از زباله است. ضمن اینکه مخزن انتهای خیابان در سرپایینی خیابان علی اکبری واقع شده و شیرابه‌های زباله به خیابان شمشیرپناه سرازیر می‌شود.  

  • جوابیه اداره  برق/طرح در راه است

وقتی درباره این مشکل با اداره برق منطقه فردوسی تماس می‌گیریم از طرحی خبر می‌دهند که قرار است تهیه شود: «طرح تعویض جانمایی تیرهای برق در خیابان شمشیرپناه قرار است، تهیه شود. اما مشکل این است که برای اینکه تیرها جابه‌جا شوند، باید مالکانی که تیرها مقابل خانه‌هایشان قرار می‌گیرد، رضایت دهند که این رضایت حاصل نشده است.»
توضیح آخر این است که شهرداری هم پیگیر است و در نهایت این طرح قرار است، تهیه شود. روابط‌عمومی ‌اداره برق مسئولیت کار را با شهرداری می‌داند و اجرایش را با اداره برق که البته در هر صورت زمانبر است. اما اهالی این خیابان زمان زیادی برای مکاتبات شهرداری و اداره برق منتظر نتیجه بوده‌اند و انتظار دارند خواسته آنها با سرعت بیشتری پیگیری شود.  

  •  تیر را شما بخرید، اداره برق نصب ‌کند!
علی منصوریان /از ساکنان خیابان شمشیرپناه

«ناصر بداعی» ۳ سال است که ساکن این خیابان است و خانه‌اش درست مقابل یکی از تیرهای چراغ‌برق قرار گرفته است. او می‌گوید: «هربار برای پیگیری این مشکل به اداره برق مراجعه کرده‌ایم، گفته‌اند بودجه نداریم. آخرین بار هم گفتند خودتان تیر را بخرید و ما نصب آن را تقبل می‌کنیم. این واقعاً خیلی عجیب است. ما مالیات می‌دهیم، بنابراین نباید پول این امکانات و حل این دست مشکلات را هم خودمان قبول کنیم. با این حال، خودم شروع به رای‌زنی با اهالی برای این کار کردم تا بتوانیم از محل خودیاری‌ها تیر برق بخریم. اما هیچ‌کس حاضر نیست این هزینه تحمیلی را بپردازد.» بداعی که مقابل منزلش باغچه کوچکی درست کرده و گودال پای یکی از درخت‌ها را هم که برای‌ تردد خودروها مشکل ایجاد می‌کرده، پر کرده است، می‌گوید: «سال گذشته از طرف اداره برق سیم‌های برق را روکش کردند که خطر برق‌گرفتگی نداشته باشد، اما مشکل باید به‌صورت اساسی حل شود.»
 او هم مسئله انباشت زباله‌ها در خیابان را مطرح می‌کند و می‌گوید: «غروب‌ها این خیابان منظره زشتی پیدا می‌کند، چون، به دلیل سخت بودن‌ تردد، ماشین شهرداری داخل کوچه نمی‌شود و سطل زباله هم نداریم. تابستان‌ها هم بوی بسیار بدی راه می‌افتد.» یکی دیگر از اهالی هم که ۲۰ سال است در این محل زندگی می‌کند، درباره این مشکل توضیح می‌دهد: «با تخریب خانه‌های قدیمی، خانه‌های جدید عقب‌نشینی کرده‌اند و به همین دلیل تیرهای چراغ‌برق وسط خیابان افتاده‌اند. رفت‌وآمد برای ماشین‌ها در این شرایط سخت است و با تیرها برخورد می‌کنند.» 
«علی منصوریان» می‌گوید: «هم آقای اسدی و هم آقای سلطان‌بیگی که دوره‌های قبل دبیر شورایاری بودند، این مشکل را پیگیری کرده‌اند، اما به نتیجه نرسیده‌اند و اتفاقی نیفتاده است.»

کد خبر 575493

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha