آب یکی از عناصر حیاتی بسیار مهم محسوب می‌شود، مایعی که در شرایط کنونی، بیشترین تاثیر را در مقابله با بیماری و حتی درمان آن دارد؛ شست‌وشوی روزانه دست با آب و صابون از راهکارهای مهم پیشگیری از ابتلا به کرونا و مصرف مداوم آب و حفظ سطح مایعات بدن، راهکاری مهم در درمان مبتلایان به این بیماری است.

آب - نوشیدنی - تغذیه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، کارشناسان و متخصصان تاکید دارند که ابتلا به بیماری‌های عفونی یکی از مسائلی که بیماران را با مشکل مواجه می‌کند، از دست رفتن مایعات بدن و جایگزین نشدن آن است؛ عاملی که با توجه به نیاز بدن به آب برای ادامه حیات، منجر به واکنش‌ها و عوارض بعضا غیرقابل بازگشتی خواهد شد. متخصصان همواره به افراد برای مصرف میزان کافی آب در هر روز توصیه‌های اکیدی داشته‌اند، توصیه‌ای که در شرایط ابتلای فرد به کرونا بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اگر کرونا گرفتید این ۲ ماده غذایی را هرگز نخورید

 جدیدترین خبرها و رویدادها را در اینستاگرام همشهری آنلاین بخوانید (کلیک کنید)

یک کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مورد نیاز بدن به آب گفت: بدن انسان از حدود ۷۰ درصد آب تشکیل شده است. آب به طور معمول در ادرار، مدفوع، از طریق پوست و دستگاه تنفسی دفع می‌شود، اما هنگام ابتلا به تب بدن به سرعت آب از دست می‌دهد.

فاطمه شفیعی اضافه کرد: برای بزرگسالان با تب۳۹ درجه سانتیگراد، تعریق منجر به از بین رفتن حدود ۹۰۰ سی سی مایعات در طول ۲۴ ساعت به همراه ۱۰۰ سی سی آب اضافی از دست رفته هنگام سرفه و تنفس می‌شود.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز خاطرنشان کرد: تهوع، استفراغ و اسهال و مصرف ناکافی مایعات ناشی از کم شدن اشتها، می‌تواند باعث از دست رفتن بیشتر مایعات شود.

او اضافه کرد: کاهش وزن ناخواسته و سریع هنگام بیماری نشانگر این است که بدن مایعات را از دست می‌دهد و از عضلات برای تامین انرژی و حفظ عملکردهای طبیعی بدن استفاده می‌کند. از بین رفتن مایعات و پروتئین بدن بر توانایی فرد در مبارزه با بیماری و بهبودی تأثیر می گذارد.

  • تاثیر آب و غذا در مقابله با کووید۱۹

شفیعی افزود: هیدراتاسیون (تامین مایعات) و تغذیه نقش مهمی در واکنش‌های بدن به عوامل بیماری‌زا نظیر ویروس کووید ۱۹ دارد و بخش مهمی از درمان پزشکی فرد مبتلا را تشکیل می‌دهد.

این کارشناس تغذیه گفت: از علائم کمبود آب بدن می‌توان به افزایش تشنگی، تب، ادرار با رنگ تیره، کاهش تولید ادرار، خشکی دهان، افزایش ضربان قلب، خستگی و کلافه بودن اشاره کرد که لازم است مورد توجه قرار گیرند و در صورت بروز این علائم توجه بیشتری به تامین مایعات انجام شود.

  • اهمیت تامین آب در مبارزه بدن با کووید۱۹

شفیعی ادامه داد: حتی اگر فرد تشنه یا گرسنه نباشد، مهم است که برای پشتیبانی از توانایی بدن در مبارزه با ویروس و پشتیبانی از عملکرد سیستم ایمنی بدن همچنان به خوردن و نوشیدن مایعات ادامه دهد. 

این کارشناس ارشد تغذیه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: مصرف ۸-۶ لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات مانند آبمیوه‌های طبیعی به ‌عنوان بهترین نوشیدنی توصیه می ‌شود.

او اضافه کرد: هنگام کمبود آب بدن، ترشحات تنفسی غلیظ تر می‌شود و تمیز کردن آنها از ریه‌ها دشوار است، از  طرفی ناتوانی در تمیز کردن ترشحات از ریه‌ها ممکن است باعث ایجاد مشکلات تنفسی و یا حتی افزایش استعداد ابتلا فرد به ذات الریه شود. بنابراین فرد باید مایعات بدن که از دست رفته را جایگزین کرده و ترشحات تنفسی خود را رقیق‌تر کند.

شفیعی خاطرنشان کرد: مقادیر زیاد مایعات همچون آب، آبمیوه طبیعی و آب سبزی‌های تازه، چای کمرنگ، آب گوشت یا آب مرغ به مقدار کافی برای رقیق کردن ترشحات درون مجاری هوایی استفاده شود.

این کارشناس ارشد تغذیه در ادامه توصیه‌های خود گفت: مصرف انواع آبمیوه طبیعی که علاوه بر افزایش تحمل برای دریافت بیشتر مایعات، سبب دریافت بیشتر مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌ها و تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

شفیعی با بیان اینکه در افراد مبتلا به کرونا، یا سایر بیماری‌های همراه با تب و عفونت، لازم است دست‌کم هر ۱۵ دقیقه، ۶۰ تا ۱۲۰سی سی مایعات نوشیده شود، گفت: فرد باید خود را از نظر علائم کمبود آب بررسی کند. توصیه می‌شود مصرف مایعات خود را در صورت لزوم افزایش دهید تا اطمینان حاصل شود که هر چهار ساعت ادرار زرد کمرنگ دارد.

او با بیان اینکه اطرافیان بیمار، مایعات را کنار بستر بیمار قرار دهند تا در طول شب هم استفاده شود، گفت: هنگام بروز علائم استفراغ یا اسهال، باید اطمینان حاصل شود که یک محلول هیدراتاسیون خوراکی علاوه بر آب مصرف شود.

  • روش تهیه محلول هیدراتاسیون

شفیعی با یادآوری اینکه می‌توان محلول هیدراتاسیون خوراکی را در منزل تهیه کرد، گفت: یک پارچ آبخوری تمیز آماده کرده و یک دوم تا سه‌چهارم قاشق غذاخوری نمک، یک لیوان آبمیوه‌های طبیعی به همراه سه لیوان آب را در آن ریخته و به خوبی مخلوط کنیم؛ محلول به دست آمده، محلول هیدراتاسیون است.

کارشناسان و متخصصان تغذیه و پیشگیری از بیماری‌ها تاکید دارند که افراد سالم نیز باید روزانه به میزان کافی آب و مایعات را در سبد غذایی خود داشته باشند، بخشی از این نیاز با تغذیه کسب می‌شود اما بخش مهمی را باید از طریق مایعات مختلف تامین کرد.

توجه به مصرف مایعات کافی، با توجه به اینکه نبود یا کمبود آب در بدن، عملکرد ارگان‌های مختلف را دچار اخلال می‌کند، یک ضرورت به شمار می‌رود و باید علاوه بر رعایت آن به دیگران هم توصیه شود.

کد خبر 575222

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha