دستگاه پوشیدنی جدید برای ارائه پالس‌های الکتریکی تحریک‌کننده سیستم بویایی به‌عنوان راهی برای پیشگیری یا کاهش سرعت تخریب عصبی مرتبط با زوال عقل پیشنهاد شده است.

تحریک بویایی

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از نیو اطلس سال‌هاست محققان فهمیده‌اند که اختلال در عملکرد بویایی می‌تواند نشانه اولیه از بیماری پارکینسون و آلزایمر باشد. گمان می‌رود که شبکه‌های بویایی در مغز شاید جزو اولین سیستم‌هایی هستند که با پیشرفت این بیماری‌ها مختل می‌شوند.

یوسف اوزگور کاکماک، محقق اصلی این تحقیق جدید از دانشگاه اوتاگوی نیوزیلند، توضیح می‌دهد: «اعصاب بویایی پایانه‌های عمیقی در مناطق مغز دارند که بر حافظه و مسیریابی اثر می‌گذارند.»

بنابراین این فرضیه مطرح‌شده است که تحریک  مناطق بویایی در مغز می‌تواند راهی برای تسکین علائم این بیماری‌های تخریب عصبی یا حتی سرکوب پیشرفت آن‌ها باشد. زیربنای این فرضیه جدید تحقیق اخیر بوده است که نشان می‌دهد عملکرد بویایی نشانه ارزشمندی از هوشیاری در بیماران بی‌واکنش با آسیب شدید مغزی است.

تستی برای تشخیص زودهنگام آلزایمر

البته اگر محققان بخواهند به‌طور دقیق تحقیق کنند که آیا تحریک بویایی می‌تواند یک گزینه درمانی برای تخریب عصبی در مراحل اولیه باشد، آنان برای انجام کار ابتدا به یک دستگاه پوشیدنی ساده، غیرتهاجمی و موثر نیاز دارند. نتایج مطالعه جدید منتشر شده در مجله Frontiers in Neuroscience نمونه اولیه‌ از دستگاه پوشیدنی تا حدودی شبیه عینک گوگل را معرفی می‌کند که تحریک الکتریکی بهینه را در مناطق بویایی پیشنهاد می‌دهد.

محققان گفتند: «هدف نهایی توسعه دستگاهی بود که امکان آزمایش راحت‌تر را در آزمایش‌های بالینی آینده فراهم کند و فرصتی برای توسعه کامل این گزینه بالقوه درمانی فراهم شود. ما ۶ جایگاه بالقوه الکترود را با به‌کارگیری حقایق معمول پذیرفته‌شده در مورد تحریک الکتریکی، دسترسی راحت‌تر از طریق مسیرهای رسانایی به نسبت بالاتر به مغز و کاربردهای عملی، طراحی کردیم.»

مدل‌سازی الکتریکی مغز نشان داد که دستگاه نمونه اولیه به‌طور موثر تحریک را به مناطق مغز که مسئول پردازش بویایی هستند، هدایت می‌کند. این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که تحریک این ساختارهای بویایی می‌تواند منجر به فعالیت بیشتر در قشر درون‌بینی، قسمتی از مغز که نقشی اساسی در تشکیل حافظه دارد، شود.

تحقیقات بیشتری لازم است تا ابتدا، این دستگاه نمونه اولیه روی انسان آزمایش و پتانسیل تحریک عصبی آن تایید شود. سپس، محققان تعدادی از کاربردهای درمانی ممکن را پیشنهاد می‌دهند که می‌تواند در آزمایش‌های بالینی موردبررسی قرار گیرد.

کاکماک می‌گوید: «به‌کارگیری این روش درمانی از طریق گوشی بر روی منطقه‌ای بدون مو که می‌تواند به‌طور روزمره به‌جای درمان‌های تهاجمی استفاده شود، این روش را منحصربه‌فرد می‌کند. ما امیدواریم که این روش به تحریک این شبکه‌ها برای کاهش علائم یا پیشگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر به زوال عقل کمک کند. همچنین این روش، پتانسیل کمک به بهبود کما و بیماری پارکینسون را دارد.»

نتایج تحقیقات جدید در مجله Frontiers in Neuroscience منتشر شده است.

کد خبر 574953
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha