روزهای سرد زمستانی باغداران مازندران با روند روبه‌رشد تولید و صادرات مرکبات رو به گرمی است اما تلاش‌های حجره‌داران پایتخت برای ممنوع شدن صادرات این روزها را به خزان مبدل می‌کند.

مرکبات

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، روزهای سرد پاییزی و زمستانی و موسم برداشت مرکبات برای باغداران مازندران امسال گرم و داغ بود، هم پای خریداران خارجی به باغ‌ها باز شد هم دروازه‌های بین‌المللی به روی مرکبات استان اما ۲۰۰ کیلومتر آن‌سوتر عده‌ای حجره‌دار و میوه‌فروش به دلیل ضعف متولیان تنظیم بازار، دایه مهربان‌تر از مادر شده و نقشه‌های شوم برای مرکبات مازندران در سر می‌پرورانند.

افزایش قیمت مرکبات در بازار تهران سبب شده اتحادیه میوه و تره‌بار پایتخت دلیل این گرانی را در صادرات بی‌برنامه و بی‌رویه مرکبات شمال قلمداد کند در حالی که ریشه این مشکل را باید در زیر پوست پایتخت جستجو کرد نه باغ‌های شمال. از سوی دیگر، رونق صادرات در برابر تحریم‌ها در حالی اتخاذ شد که تداوم این سیاست نیازمند پایداری در مسیر دشواری است که توسط صادرکنندگان برای راهیابی به بازار کشورهای هدف در حال پیمودن است.

پیگیری‌های خبرنگار از متولی اصلی بخش صادرات و بخش خصوصی مازندران نشان می‌دهد روند صادرات محصولات کشاورزی و کیوی در استان در حال انجام است و تاکنون مصوبه رسمی مبنی بر ممنوعیت صادرات مرکبات ابلاغ نشده است اما برخی میدان‌داران و اتحادیه میوه‌وتره‌بار تهران دایه‌های مهربان‌تر از مادر شده‌اند و چنین درخواست‌هایی را مطرح می‌کنند.

عبدالله مهاجر، رئیس اتاق بازرگانی مازندران گفت: به دلیل بالا بودن قیمت مرکبات در بازار تهران برخی اتحادیه میوه‌وتره‌بار عنوان می‌کنند گرانی مرکبات به دلیل صادرات بی‌رویه در مازندران است اما واقعیت این نیست. دلیل گرانی مرکبات در تهران افزایش هزینه‌هایی نظیر کرایه حمل است و واقعیت آن است که برای باغدار به‌صرفه نیست مرکبات را بالای درخت کمتر از ۱۰ هزار تومان بفروشد زیرا هزینه‌های کارگری، نهاده‌ها و انبارداری بالا رفته است. از سوی دیگر تولید مرکبات در استان بیش از ۲.۵ میلیون تن بوده که یک میلیون تن آن مازاد مصرف است و نهایت صادرات هر سال بیش از ۲۰۰ هزار تن است. در جلسه‌ای که هفته آینده با وزیر صمت در اتاق ایران داریم موضوع صادرات مرکبات را به جد پیگیری خواهیم کرد تا خواسته اتحادیه‌های پایتخت به کرسی ننشیند. واقعیت این است که صادرات و ارسال محصول رونق خوبی دارد و خریداران خارجی با ورود به باغ‌ها از باغداران خرید می‌کنند، هر چند محصولات به نام دیگر استان‌ها ثبت می‌شود.

با وجود شیوع کرونا و تقلای اتحادیه‌های میوه‌وتره‌بار تهران و پایتخت و سنگ‌اندازی‌ها، دروازه‌های بین‌المللی برای مرکبات مازندران باز شد و هر روز شاهد ارسال ۴۰ تا ۵۰ کانتینر مرکبات از استان به سمت بازارهای خارجی هستیم و بیشتر این محموله‌ها به مرزهای آستارا ارسال می‌شود تا از آن طریق به بازارهای هدف برسد.

آمارهای جهاد کشاورزی مازندران نشان می‌دهد تاکنون بیش از ۵۰ درصد مرکبات استان برداشت شد و بیش از ۷۰ هزار تن مرکبات نیز تاکنون صادر شده که نسبت به سال قبل جهش داشته است. خرید میوه شب عید و خرید تضمینی مرکبات تا حدود زیادی می‌تواند دغدغه اتحادیه‌های میوه‌وتره‌بار پایتخت و تهران را برای متعادل‌سازی قیمت‌ها رفع کند و در آخرین نشست مجمع نمایندگان مازندران با معاون اول رئیس جمهور قرار شد ۵۰ هزار تن مرکبات در مازندران برای شب عید ذخیره‌سازی و خرید شود. ذخیره‌سازی میوه شب عید درحالی است که باغداران مازندران تجربه خوشایندی از این اقدام ندارند و دو ۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات دو سال قبل و ۷۰ میلیارد تومان از مطالبات پارسال آنها با تأخیری چند ماهه به صورت نصفه‌ونیمه پرداخت شده است.

حسینقلی قوانلو، رئیس سازمان صمت مازندران خرید تضمینی مرکبات شب عید را از جمله سیاست‌ها و بسته‌های حمایتی برای حمایت از باغداران بیان کرد و گفت: سال قبل ۷۰ میلیارد تومان زیان در این بخش وارد شد و باید نسبت به جبران این زیان‌ها برای حمایت از باغداران اقدام کرد. در سفر اخیر نوبخت ۳۰ میلیارد تومان بابت ضرر و زیان یا تفاوت فروش مرکبات و نرخ یارانه‌ای دستور داده شد و امروز می‌توان گفت همه بدهی کشاورزان با تأخیر چندماهه پرداخت شده است. خوشبختانه در صادرات مرکبات جهش داشتیم ولی مشکل این است که صادرات به اسم استان ما ثبت نمی‌شود. بالا بودن هزینه حمل‌ونقل از جمله مسائل دیگر است. اکنون کالاها به مرز آستارا و دیگر مرزها برده می‌شود تا با کامیون‌های برگشتی به بازارهای هدف ارسال شود. در حالی که پایتخت‌نشینان ضعف‌های موجود در تنظیم بازار را به گرده صادرات مرکبات در ۲۰۰ کیلومتر دورتر از مازندران می‌اندازند. نمایندگان مجلس نیز پیگیر لغو ممنوع شدن صادرات مرکبات در استان هستند.

اگرچه هنوز مصوبه ممنوعیت صادرات مرکبات رسماً ابلاغ نشده اما تلاش‌های پشت پرده پایتخت‌نشینان رسمیت یافتن چنین طرحی را دور از انتظار نمی‌داند. از این رو منصورعلی زارعی، رئیس مجمع نمایندگان مازندران با اشاره به نارضایتی باغداران از ضعف سیاست‌های حمایتی دولت در قبال آنان یادآور شد: نبود انبارهای استاندارد، کمبود صنایع تبدیلی، فرسودگی ماشین‌آلات و کارگاه‌های آبمیوه گیری، فقدان وسایل حمل‌ونقل مناسب و ضعف صنعت بسته بندی و نیز ضایعات بالای مرکبات از مشکلات اساسی باغداران مازندرانی است.

منصورعلی زارعی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در تشریح مشکلات عرصه صادرات مرکبات خاطرنشان کرد: نبود وسایل حمل‌ونقل مناسب و کانتینرهای یخچال دار، تعهدات ارزی و حقوق گمرکی مهمترین مشکلات حوزه صادرات مرکبات در کشور به شمار می‌رود. برای رفع مشکلات عرصه تولید مرکبات، دولت باید از طریق تقویت پوشش‌های بیمه‌ای، تأمین نهاده‌های تولید، کاهش ضایعات محصولات و حذف واسطه‌ها و دلالان از فرآیند تولید تا عرضه محصول مرکبات به بازار، چتر حمایتی خود را بر سر باغداران گسترش دهد. دولت وظیفه دارد با هدف تأمین مرکبات شب عید مردم نسبت به خریداری آن از باغداران با قیمت تجاری و ذخیره سازی مرکبات اقدام کند و در این ارتباط نباید چشمداشتی به جیب باغداران داشته باشد. در جلسه مشترک مجمع نمایندگان و استاندار مازندران با معاون اول رئیس جمهور، نماینده عالی دولت در استان در خصوص خریداری و ذخیره‌سازی ۵۰ هزار تن مرکبات شب عید از باغداران مازندرانی متعهد شد.

فصل زمستان روزهای پایانی برداشت مرکبات در مازندران است و هر روزه نیسان‌های آبی زیادی حامل بار مرکبات به مقصد تهران در جاده‌های مازندران درحرکت هستند تا نیاز پایتخت‌نشینان را به میوه و مرکبات تأمین کنند و باید همه بخش‌های از جمله مرکزنشینان دست به دست هم دهند تا امید و انگیزه کشاورزان و باغداران به تولید بیشتر شود و ویلاهای سیمانی جایگزین باغات سبز شمال نشود.

کد خبر 574900
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha