درست در ساعاتی که مردم ایران سرگرم برگزاری واقعی یا مجازی مراسم سنتی شب یلدا بودند، هشت تا ۱۱ راکت به منطقه سبز بغداد اصابت کرد؛ محل سفارت آمریکا در عراق، یعنی منطقه دیپلماتیک آمریکا در این کشور.

حمله به سفارت آمریکا در عراق

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شرق، ایرنا گزارش داده که به دنبال شلیک چند راکت به سمت سفارت آمریکا، پدافند هوایی مستقر در سفارت آمریکا برای رهگیری و هدف‌قراردادن راکت‌ها وارد عمل شد، اما موفق به این کار نشده است. تابناک به نقل از یک مقام امنیتی عراق که به موازین‌نیوز خبر داده، نوشته است: «منطقه الخضرا در مرکز بغداد هدف شلیک چندین راکت قرار گرفت، اما سامانه دفاعی سی‌رام سفارت آمریکا این موشک‌ها را دفع کرده است. حال آنکه صابرین‌نیوز، رسانه نزدیک به محور مقاومت عراق، می‌گوید تاکنون ۱۱ راکت به سفارت آمریکا در بغداد اصابت کرده است». ستاد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق نیز در بیانیه‌ای حمله را از اردوگاه الرشید دانسته است.

سفارت آمریکا در بغداد نیز در واکنش به این حمله راکتی، بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: «سفارت آمریکا تأیید می‌کند راکت‌هایی که منطقه بین‌المللی را هدف گرفت، پاسخ سامانه‌های دفاع هوایی سفارتخانه را به همراه داشت». براساس این بیانیه، خسارات اندکی بر اثر این حمله به مجتمع سفارتخانه وارد آمد، اما تلفات جانی نداشت. سفارت آمریکا گفت گزارش‌هایی دریافت کرده است که حاکی از واردآمدن خسارت به مناطقی مسکونی در نزدیکی سفارت آمریکا و احتمالا جراحت برخی از غیرنظامیان بی‌گناه عراقی است.

سفارت آمریکا تأکید کرد: «همان‌طورکه بارها گفتیم، این‌دست حملات علیه تأسیسات دیپلماتیک، نقض قانون بین‌المللی و تعرض مستقیم به حاکمیت دولت عراق است». به نوشته یورونیوز، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در واکنش به این اتفاق در توییتی مدعی شد این حمله از سوی افراد تحت حمایت ایران انجام شده است.

او مدعی شد: «شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران بار دیگر به شکلی آشکار و بی‌رحمانه با حمله به بغداد، غیرنظامیان عراقی را مجروح کردند. مردم عراق سزاوار آن هستند که این مهاجمان تحت تعقیب قرار گیرند. این جنایت‌کاران خشن و فاسد باید اقدامات بی‌ثبات‌ساز خود را متوقف کنند». سفارت آمریکا در بیانیه‌ای گفته در پی این حمله سامانه دفاعی C-RAM که برای رهگیری موشک‌ها در آسمان استفاده می‌شود، برای خنثی‌کردن راکت‌ها فعال شده‌ است. یورونیوز نوشته: «حملات راکتی به سفارت آمریکا در بغداد، نگرانی‌ها از بروز ناآرامی‌ در آستانه سالگرد کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران را افزایش داده است».

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانس۲۴، کنت مک‌کنزی، فرمانده مرکز فرماندهی نیروهای تروریستی آمریکایی غرب آسیا نیز مدعی شد واشنگتن در صورتی که تهران بخواهد حمله‌ای به خاطر اولین سالروز ترور سردار شهید سلیمانی توسط آمریکا انجام دهد، آماده است که پاسخ دهد؛ «ما آماده‌ایم از خودمان و دوستان و شرکایمان در منطقه دفاع کنیم و آماده‌ایم در صورت لزوم پاسخ دهیم. ارزیابی من این است که در موقعیت بسیار خوبی قرار داریم و آماده هر چیزی هستیم که ایرانی‌ها یا نیروهای نیابتی‌شان انتخاب کنند که انجام دهند».

خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز درباره این حمله موشکی گفت: اماکن دیپلماتیک ایران هم متأسفانه بارها در عراق مورد حمله واقع شده است، اما واقعا نوع این حمله و زمانش و بیانیه‌ای که وزیر خارجه آمریکا صادر کرد، نشان می‌دهد که مشکوک بوده و انگار بیانیه از قبل آماده شده است. همچنین اظهارات وزیر خارجه آمریکا را محکوم می‌کنم؛ وزیر خارجه‌ای که شناخته‌شده است که دروغ می‌گوید و فریب می‌دهد. فکر می‌کنم دولت عراق حتما با جدیت بر اساس وظایفش مسببان آن را پیدا خواهد کرد و به آمریکا هشدار می‌دهم که دنبال متشنج‌کردن اوضاع در این روزها نباشد.

کد خبر 574524

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha