نماینده مردم قوچان از راه‌اندازی دوباره بزرگ‌ترین کارخانه دوچرخه‌سازی خاورمیانه در این شهرستان استان خراسان رضوی و برگشت کارخانه آساک‌دوچرخ به مردم خبر داد.

آساک‌دوچرخ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، کارخانه دوچرخه‌سازی قوچان با نام آساک‌دوچرخ برگرفته از نام قدیمی و تاریخی قوچان، در زمان راه‌اندازی بزرگ‌ترین کارخانه دوچرخه‌سازی خاورمیانه و در راستای استفاده از حمل‌ونقل پاک و کاهش مصرف بنزین بود اما بعد از چند سال فعالیت، دچار رکود و در نهایت تعطیلی و ورشکستگی شد. اهالی این شهرستان اعلام می‌کردند به دلیل فسادی که اتفاق افتاده، کارخانه عمداً به تعطیلی و ورشکستگی کشانده شده است.

اخیراً خبری در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر راه‌اندازی دوباره کارخانه آساک‌دوچرخ منتشر شد، برای صحت و سقم این خبر با علی آذری نماینده مردم قوچان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران و اصل ۹۰ تماس گرفتیم. وی با تأیید این‌که کارخانه با حداقل نیرو یعنی حدود ۷۰ تا ۸۰ نفر راه‌اندازی شده و فعلا خط مونتاژ دوچرخه آن راه افتاده است، گفت:‌ کار راه اندازی کارخانه از سال ۵۹ ـ ۵۸ در راستای سیاست کاهش آلودگی و مصرف بنزین با مشارکت مردم قوچان از طریق پذیره‌نویسی سهام آغاز شده بود و پس ار سال ها در زمان دولت اصلاحات به بهره‌برداری رسید. دوچرخه‌سازی قوچان که سال ۸۴ بین ۶ تا ۸ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده بود، به یک فرد به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان یعنی یک صدم آن واگذار شد و متأسفانه رو به افول نهاد تا در نهایت به تعطیلی کشانده شد.

وی گفت: از ابتدای شروع مجلس کنونی، دنبال احقاق حق مردم قوچان و آسیب‌هایی که از نظر بیکاری جوانان اتفاق افتاده بود، در کمیسیون اصل ۹۰ گزارشی ارائه کردیم و یک نامه به رئیس قوه قضائیه نوشتیم. در نهایت با کمک ویژه آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضائیه، حسین ولی‌دخت دادستان قوچان و تلاش کمیسیون اصل ۹۰ و نیز در پی نامه دیوان محاسبات مذاکراتی با مالک کارخانه انجام و قرار شد بابت خسارت‌هایی که به خاطر تعطیلی کارخانه از نظر مادی و معنوی به شهرستان قوچان وارد شده، با رعایت کلیه شرایط قانونی ۹۲ درصد از سهام کارخانه‌ای که در اختیار خریدار بود به نفع مردم قوچان صلح شود. هم‌اکنون کارخانه در اختیار ستاد تدبیر متشکل از دادستان قوچان، نماینده امنیتی شهر و نماینده مجلس قرار گرفته و فعلا با حدود ۷۰ تا ۸۰ نفر کارگر راه‌اندازی شده است.

دوچرخه‌سازی قوچان

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت:‌ برند آساک‌دوچرخ در سطح بازارهای جهانی شناخته شده بود و دوچرخه‌های تولیدی آن در بازارهای داخلی و صادراتی خوش درخشیده بود و روزگاری ۳۲ نوع دوچرخه در مجتمع دوچرخه‌سازی قوچان تولید می‌شد. این کارخانه ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم و ۵۰۰ نفر اشتغال غیرمستقیم در بازار توزیع و حمل‌ونقل ایجاد کرده بود و اکنون دوباره راه‌اندازی شده است. در حال حاضر مجمع فوق‌العاده تشکیل می‌دهیم و کارخانه را به سمت دوچرخه‌های هیبریدی سوق می‌دهیم که هم بازار داخل هم بازار صادراتی را دوباره در تصرف خود درآورد.

آذری همچنین درباره اعضای ستاد تدبیر شهرستان قوچان گفت: یک نفر از ستاد رفع موانع تولید از استانداری خراسان رضوی، دادستان شهرستان قوچان، نماینده شهر یا یک نفر از جانب وی و همچنین یک نفر از حوزه امنیتی شهرستان در این ستاد حضور دارند. تلاش بر این است که از ظرفیت تخصصی افراد توانمند در سطح کشور یکی دو نفر انتخاب و از توان آنها استفاده شود. کارخانه با ماهیت سهامی عام و حدود ۸ درصد از سهام مربوط به مردم قوچان است. حدود ۱۰ هزار نفر از مردم از اوایل انقلاب با پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری در این کارخانه شریک بودند و حدود ۹۲ تا ۹۳ درصد مربوط به فردی بود که کارخانه را از سازمان خصوصی‌سازی گرفته بود و اکنون برای جبران مافات به شهرستان و مردم قوچان آن را به نفع مردم صلح کرد.

وی در مورد این‌که ارزش امروز کارخانه دوچرخه‌سازی قوچان چقدر است، گفت: ‌ارزش تقریبی کارخانه بر اساس تخمین کارشناسی حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان است. ‌متأسفانه فردی که کارخانه را خریده و به ورشکستگی کشانده بود، برخی مجموعه‌های دیگر مانند لوازم خانگی اطلس، کشت و صنعت ۵۱ مشهد و تایرسازی بجنورد را هم تعطیل کرده و اکنون سعی دارد، برای جبران خسارت کارخانه را به مردم قوچان واگذار کند. به عنوان نماینده مردم قوچان از تلاش‌های آقای ولی‌دخت دادستان و حمایت‌های کامل آیت‌الله رئیسی و مسؤول اطلاعات و امنیت قوچان کمال تشکر را دارم. تلاش ما این است که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از عواید کارخانه دوچرخه‌سازی آساک صرف محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال جوانان شود و در آینده سهام این کارخانه را از طریق بازار بورس به عامه مردم واگذار کنیم.

کد خبر 574432

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha