رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به تلاش کشورها برای خرید هرچه زودتر واکسن کرونا و واکسیناسیون جمعیتشان گفت: این واکسن که تزریق آن در دنیا شروع شده، لازم است به سرعت و به میزان کافی و در بازه زمانی مشخص برای مردم ایران با اولویت اقشار آسیب‌پذیر و کادر درمان تامین شود و در این راستا همه امکانات کشور باید بسیج شوند.

کرونا در ایران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا ظفرقندی رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور امروز در نشست با خبرنگاران گفت: کشور ما برای تهیه ۲۰ میلیون واکسن کرونا با کوواکس قرار داده بسته است، اما به نظر ما این میزان کافی نیست. چراکه هر واکسن باید در فاصله سه هفته تا یک ماه باید یک دوز تکرار داشته باشد و این میزان واکسن برای ۱۰ میلیون نفر جمعیت است. در حالی که ما حداقل برای کشور۵۰ میلیون دوز واکسن نیاز داریم.

 وی افزود: کشورهایی که دست و بال بازتری دارند، چندین برابر جمعیت‌شان واکسن پیش‌خرید کرده‌اند. به عنوان مثال کانادا ۷ برابر جمعیت کشور واکسن پیش‌خرید کرده است. مقدار کنونی واکسن، یعنی ۲۰ میلیون دوز کافی نیست و باید مسیرهای دیگری برای تامین واکسن باز شود و دست بخش خصوصی هم در این زمینه باز گذاشته شود.

اگر از اول پروتکل‌ها درست اجرا می‌شد، نتایج بهتری می‌گرفتیم

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: خوشحالم که با تمهیداتی که انجام شد و کمکی که مردم کردند، شیب نزولی در زمینه کرونا را شاهدیم که در مقایسه شرایط و نگرانی هایی که داشتیم، نشان می‌دهد که اگر  تصمیمات درست گرفته شود و  مردم هم همکاری کنند، چنین نتایجی رخ می دهد.

وی افزود: بر این اساس دو هفته تعطیلی داشتیم و از اواسط آبان محدودیت‌هایی برای برخی شهر ها انجام شد که آنچه در حال حاضر می بینیم نتیجه همین محدودیت‌ها و رعایت مردم است. خوب بود که این تمهیدات به عنوان تصمیمات راهبردی از مدت ها قبل انجام می‌شد. یعنی اگر به این نتیجه می‌رسیدیم که تعداد مبتلایان در هر شهر و تعداد مرگ و میر در هر شهر، نسبت به جمعیت برای اعمال محدودیت ها تعیین‌کننده باشد، در یک پروتکل برنامه‌ای دیده می‌شد و اگر اینگونه بود، در پیک‌های قبلی هم نتایج بهتری را به دست می‌آوردیم. البته الان هم این موضوع غنیمت است. امیدواریم نتیجه شب یلدا هم طوری باشد که مردم و کادر درمان آسیب کمتری ببینند.

ظفرقندی با بیان اینکه ما جزو ۵ کشور بالا از نظر مرگ و میر کرونا در جهان بودیم، گفت: اما درحال‌حاضر با این رعایت ها وضعیتمان بهبود یافته است. بنابراین اگر از ابتدا پروتکل درستی وجود داشت، نتایج بهتری می‌گرفتیم. طبق آمار دیروز میزان مرگ در امریکا ۱۲۶۲ نفر، روسیه ۵۸۵ نفر، انگلیس ۵۳۴ نفر، ایتالیا ۵۳۳ نفر، مکزیک ۷۶۲، آلمان ۳۳۳ نفر و ترکیه ۲۴۱ نفر و هند ۳۴۲ نفر مرگ و میر داشته اند. بنابراین ایران دیگر جزو ۱۰ کشور اول هم از نظر میزان مرگ‌ها نیست.

تامین واکسن کرونا در بازه زمانی مشخص؛ اولویت حیاتی

رییس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به بحث واکسن، گفت: بحث مهم این روزهای ما واکسن هست. حرف اولیه ما این است که تامین واکسن برای مردم‌ یک اولویت حیاتی، قهری و قطعی است و این تامین باید در ابعاد وسیع و در بازه زمانی مشخص و محدود برای مردم فراهم شود. تامین ۵۰ میلیون واکسن در طول هشت ماه خیلی موثر نیست، بلکه این تعداد باید در عرض سه ماه تامین و تزریق شود. زیرا اگر فاصله بیفتد، زنجیره ویروسی قطع نمی شود.

وی افزود: استراتژی مهم سازمان نظام پزشکی و رسانه های سلامت امروز باید به دنبال این باشند که واکسن که تزریق آن در دنیا شروع شده، به سرعت به میزان کافی و در مدت زمان مشخص برای مردم ایران با اولویت اقشار آسیب پذیر و کادر درمان تامین شود. البته طبیعی است که در این بخش همه امکانات کشور باید بسیج شود. فقط بخش دولتی نمی تواند در این حوزه اقدام کند، بلکه نهادها و بخش خصوصی باید در تهیه و توزیع واکسن ورود کنند و پیشنهاد سازمان هم در این زمینه کتبا به وزیر بهداشت منعکس شده و ما هم آمادگی سازماندهی آن را داریم مانند توزیع واکسن آنفلوانزا تا این اتفاق خوب برای مردم بیفتد.

مسابقه جهانی برای خرید واکسن

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور گفت: نتیجه این کار این است که قطعا درست است که  محدودیت های اقتصادی وجود داشته باشد، اما با تامین واکسن، اقتصاد و معیشت مردم به شرایط عادی برمی گردد. مسابقه ای که در حال حاضر در جهان وجود دارد، این است که بسیاری از کشورها تلاش می کنند تا زودتر تمام مردم شان را واکسینه کنند و بعد گشایش اقتصادی و رفت و آمدی را اعلام کنند و طبیعتا به شرایط عادی باز می گردند.

این مسئول با تبریک روز پرستار (۳۰ آذر) گفت: واقعا ما که در بیمارستان کار می کنیم، تیم درمان اعم از پزشک و پرستار باید باهم دیده شوند و رشد کنند. خوشحالیم در روز پرستار مطالبی برای حمایت از جامعه پرستاری مطرح شد. طبیعتا باید این ابعاد اقتصادی به صورت پایدار از سوی مجلس و دولت فراهم و طوری برنامه ریزی شود که فعالیت بتواند مخصوصا در بخش خصوصی به صورت خوبی ادامه یابد و گشایش خوبی در حوزه فعالیت بخش خصوصی فراهم شود.

ظفرقندی با اشاره به بحث شهدای سلامت، گفت: این مسیر خدمت ایثارگرانه در جامعه پزشکی همچنان ادامه دارد و امیدواریم بحث هایی که از ابتدا با عنوان شهدای سلامت مطرح بوده، به نتایج عملی و با خروجی هایی برسد که خانواده شهدای سلامت از آن بهره مند شوند و هم افرادی که همچنان ارائه خدمت می دهند، از حمایت اطمینان حاصل کنند.

رشد مناسب بودجه ۱۴۰۰ سلامت

وی درباره بودجه سلامت نیز گفت: بودجه سلامت در مجلس رشد خوبی داشته است و امیدواریم این رشد خوب با تخصیص خوب همراه شود. گاهی یک‌ بودجه مصوب می شود، اما تخصیص داده نمی شود و عملیاتی نمی شود که مثال های آن در سنوات گذشته فراوان‌ است. امیدواریم این بودجه ها پایدار باشد و عملیاتی شود تا افزایش کیفیت خوبی در بخش سلامت ارائه شود.

وی تاکید کرد:  امروز وظیفه دارم از تمام کادر درمان که با همت و تلاش حضور دارند و توانستند بیماری را به نسبت یک ماه قبل کاهش داده و مرگ و میر را به یک سوم برسانند، تشکر کنم. باید توجه کرد که این بار هم بر دوش بخش خصوصی و هم بخش دولتی است. ۷۰ درصد مراجعین سرپایی کرونا در بخش خصوصی هستند و ۳۰ درصد در بخش دولتی. در حوزه بستری هم وضعیت ۵۰. ۵۰ شده است. بنابراین حمایت از هر دو این بخش ها ضروری است.

۳۰۰ شهید مدافع سلامت؛ آمار نظام پزشکی

ظفرقندی در پاسخ به سوالی درباره شهدای خدمت سلامت، گفت: واقعیت این است که آمار و ارقام در سازمان نظام پزشکی نشان می دهد که بیش از ۳۰۰ نفر از همکاران ما در جامعه پزشکی و کادر درمان با بیماری کرونا شهید شده اند و نزدیک ۶۰ درصد این شهدا در حوزه سازمان نظام پزشکی بودند. قبلا نظر سازمان را در زمینه شهید خدمت اعلام کردیم. معیار فقط کسانی نیستند که در بخش آی سی یو یا کرونا بودند. اگر فیزیوتراپیست بیمار مبتلا به کرونا را فیزیوتراپی می کند و به کرونا مبتلا می شود و ... همه این ها باید مشمول شوند. اختلاف دیدگاه بر سر آمار، اینجاست. حتی مستخدمی که بخش کرونا را نظامت می کند یا جواب آزمایشات را می‌آورد، باید مشمول باشند و باید در این زمینه به تفاهم برسیم. 

وی گفت: در عین حال محتوای حمایت هم برایمان مهم است. فقط یک عنوان گذاشتن و عدم حمایت جدی از خانواده هایشان مورد نظر نیست و حتما باید پیگیری کنیم تا حمایت قابل قبولی انجام شود و بقیه افراد هم انگیزه ادامه خدمت را داشته باشند.

تامین واکسن از سبد WHO

ظفرقندی در پاسخ به این سوال درباره ارزیابی از چرایی تاخیر در تامین واکسن کرونا و منابع پیشنهادی برای تامین این واکسن و در عین‌حال ورود نظام پزشکی جهت کمک به واردات این واکسن از بعد دیپلماسی سلامت، گفت: هر واکسنی که مورد تایید مراجع قانونی علمی مانند WHO و FDA قرار گیرد، طبیعتا باید آن را تهیه کرد و ربطی به شرکت یا کشوری ندارد، بلکه هر کشور یا شرکتی که می تواند یک واکسن مورد اعتماد را برای ما تامین کند، وظیفه کشور ما هم تامین آن است.

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور گفت: پیشنهاد ما به دلیل مشکلات تبادل ارزی  در همین زمینه است. در حال حاضر دولت عمدتا از سبد WHO یعنی کوواکس تهیه واکسن خواهد کرد که عمدتا دو واکسن آکسفورد و چین در دستور کار تامین از طریق کوواکس است که هر زمان تاییدیه دریافت کنند، واکسن تهیه می شود.

سازمان جهانی بهداشت برای تسهیل تبادلات ارزی کمک کند

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور گفت: منتها پیشنهاد سازمان نظام پزشکی هم به وزیر بهداشت داده شده و هم نامه ای به دبیر کل سازمان جهانی بهداشت امروز ارسال می کنیم. در این نامه اعلام کردیم که ایشان باید به وظیفه بین المللی و انسانی و قانونی خود در زمینه تسهیلات تبادل ارزی و جلوگیری از محدودیت های ناشی از تحریم های امریکا کمک کند تا واکسن از طرق مختلف هم از مسیر دولتی و هم از مسیر خصوصی وارد شود.

ظفرقندی ادامه داد: بالاخره  ساز و کار تهیه واکسن در بخش خصوصی در برخی موارد محدودیت های دولتی  را نخواهد داشت و می تواند کمک کند تا در زمان زودتری واکسن را تامین کنیم. در عین حال انواع مختلف واکسن کرونا ارائه شده؛ مانند واکسن فایزر و مدرنا که بر مبنای MRNA هستند. همچنین واکسن‌هایی که مدل های نوترکیب یا غیرفعال هستند که مورد تایید و خوب هستند و بسیاری از کشورهای ثروتمند جنوب خلیج فارس هم از این واکسن‌ها از کشورهای مختلف استفاده می کنند. به نظرم قبل از اینکه به این بپردازیم که کدام واکسن را تهیه کنیم، اولویت این است که هر واکسن مورد تایید علمی با حجم مورد نیاز و در زمان مشخص تامین کنیم.

کد خبر 574405

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha