تابستان امسال که فضای بی‌دفاع شهری بالای تونل امیرکبیر جای خود را به میدانگاهی زیبا داد، اهالی محله شکوفه با ابراز خوشحالی از این اتفاق، نفس راحتی کشیدند که دوران بی‌سروسامانی محله‌شان به پایان رسیده و از این پس به جای دیدن نخاله و زباله‌های تلنبار شده در مسیر میدانگاه، شاهد فضای سبز و دلنشین آنجا خواهند بود.

دورهمي معتادان

همشهری آنلاین_مژگان مهرابی: اما هنوز چند ماه از این ماجرا نگذشته بود که دردسرهایی شروع شد که حتی تصورش را هم نمی‌کردند مانند حضور اراذل و اوباش و گاهی معتادان برای وقت‌گذرانی یا انجام رفتارهای غیراخلاقی که پیامدش برهم خوردن نظم و آسایش محله است. برای رفع این مشکل اهالی بارها از مسئولان مربوطه درخواست کمک کرده‌اند که متأسفانه هنوز نتیجه نگرفته‌اند.

از این‌رو جمعی از معتمدان محله شکوفه از خبرنگار همشهری محله خواستند تا با تهیه گزارش از این معضل صدای اعتراض‌شان را به مسئولان شهری منتقل کنند. همراه عکاس نشریه به محله شکوفه رفتیم تا زبان گویای اهالی باشیم.  

نمای خیابان آذرباد (محدوده خیابان ۱۷ شهریور، نرسیده به میدان شهدا) از چند ماه پیش تاکنون تفاوت زیادی کرده است. پیش‌تر وضعیت نامطلوبی داشت، گله به گله آن خاک و نخاله ساختمانی دیده می‌شد که ماحصل عملیات عمرانی ساخت تونل امیرکبیر و پارکینگ زیرین آن بود.

آلودگی بصری آن توی ذوق می‌زد و غیر از آن دردسرهای زیادی برای اهالی ایجاد کرده بود. اما حالا این خیابان به همت سازمان نوسازی شهر تهران به میدانگاهی بزرگ و زیبا تبدیل شده است که از راه رفتن در آن حس نشاط به رهگذران القا می‌شود. اگرچه با سرمای هوا کمتر کسی برای گذران وقت و تفریح به اینجا می‌آید ولی با این وصف میدانگاه امیرکبیر بازهم پذیرای شهروندان هم‌محلی است.

«عطیه ملاکین» از همسایه‌های این میدانگاه است. او از ایجاد میدانگاه راضی و معتقد است محله‌شان رنگ و رخ دیگری به خود گرفته است اما به مشکلاتی اشاره می‌کند که باعث ترغیب او به نقل مکان از این محله شده است. ملاکین تعریف می‌کند: «با راه‌اندازی اینجا تصور می‌کردم، فضای مناسبی برای بازی و تفریح بچه‌ها ایجاد شده است. به حالا نگاه نکنید، که سرما باعث حضور کمرنگ اراذل شده است.

هنگام غروب دورهم جمع می‌شوند و رفتارهای ناشایست از خود نشان می‌دهند. حرف‌های بد رد و بدل می‌کنند. به گونه‌ای که حتی نمی‌توانیم پنجره خانه را باز کنیم.» ملاکین اشاره می‌کند که به دلیل ناامنی پیش آمده در محله در نظر دارد به جای دیگری نقل مکان کند.  

  • آلاچیق‌ها پاتوقی دنج برای معتادان 

حق با ملاکین است به جز تک تک کسانی که روی نیمکت نشسته‌اند، تعداد قابل توجهی مرد جوان در آلاچیق‌ها دور هم جمع شده‌اند. صدای خنده‌شان بلند و مشغول شوخی و تفریح هستند. حرف‌های خوبی به هم نمی‌زنند و باعث می‌شود رهگذرها خود را به تغافل زده و سریع از آنجا دور شوند.

«هاشم دربندسری» از قدیمی‌های محله که برای خرید از بازار میوه وتره انتهای میدانگاه آمده است، می‌گوید: «روزی نیست که از دست این جوان‌های پردردسر در این محله نزاع رخ ندهد. این محله بافتی مذهبی دارد و اهالی دلخور از بدرفتاری‌های انجام شده در میدانگاه هستند. اینجا تبدیل به فضای سبز شده و آلاچیق‌ها مکان مناسبی برای گذران فراغت سالمندان است اما متأسفانه محل دورهمی معتادان شده است.»

او به نکته دیگری اشاره می‌کند و آن‌ تردد موتورسوارها در میدانگاه است. دربندسری ادامه می‌دهد: «موتورسوارها بی‌محابا وارد میدانگاه می‌شوند و ویراژ می‌دهند. این امر می‌تواند حوادثی را برای شهروندان به‌خصوص کودکان رقم بزند.» 

از نیروی بسیج کمک گرفتیم

‌راضیه نوروزی/ دبیر شورایاری محله شکوفه


برای کسب اطلاعات بیشتر سراغ «راضیه نوروزی» دبیر شورایاری محله شکوفه می‌رویم. او حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و می‌گوید: «هربار که اراذل به اینجا می‌آیند و دردسرسازی می‌کنند، اهالی با نیروی انتظامی تماس گرفته و خواستار کمک می‌شوند. نیروی انتظامی هم آنها را متفرق می‌کند. اوباش به غیر از مصرف موادمخدر مشروبات الکلی هم استفاده می‌کنند و حرکات غیراخلاقی انجام می‌دهند.»

به گفته نوروزی این موضوع بارها با نیروی انتظامی در میان گذاشته شده و اهالی و شورایاران خواستار نصب کانکس نیروی انتظامی شده‌اند. نوروزی می‌گوید: از قرار معلوم این امر زمانی میسر می‌شود که شهرداری امکانات استقرار کانکس را مهیا کند. گاها از نیروی بسیج برای کاهش تنش‌ها کمک گرفته‌ایم.» به گفته نوروزی با سرد شدن هوا دردسر معتادان و اراذل کمرنگ‌تر شده است. اما مطمئناً با گرمی هوا دوباره مشکلات گذشته تکرار خواهد شد.

  • معاون اجتماعی سرکلانتری ششم:/شهرداری کانکس نصب کند، ما مأمور می‌دهیم
محمدرضا اسفندیار /معاون اجتماعی سرکلانتری ششم


حفظ امنیت محله برعهده نیروی انتظامی است و سرکلانتری ششم و کلانتری‌های محدوده منطقه ۱۴ برای اجرای آرامش محله‌ها از هیچ تلاشی مضایقه نمی‌کنند.

«محمدرضا اسفندیار» معاون اجتماعی سرکلانتری ششم با یادآوری این موضوع، درباره وضعیت ناامنی در میدانگاه امیرکبیر می‌گوید: «متأسفانه هر جا که فضای سبز و مکان تفریحی باشد اراذل هم حضور پیدا می‌کنند. غیر از این میدانگاه هر کجا از منطقه که فضای دنجی داشته باشد تبدیل به پاتوق معتادان و افراد ناباب شده است. به‌خصوص زیر پل‌ها و کنارگذر بزرگراه امام علی(ع).» او در ادامه می‌افزاید: «اگر شهرداری کانکسی برای اسکان نیروی انتظامی نصب کند ما چند مأمور نیروی انتظامی در آن جا مستقر می‌کنیم. البته کانکس باید شرایط مناسب برای استراحت و اسکان مأمور انتظامی داشته باشد.» 

کد خبر 574363

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha