سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: برای اولین بار یکی از مقامات عالیرتبه انگلیسی از مشارکت دولت روسیه در قتل الکساندر لیتویننکو در سال 2006 سخن گفت.

روزنامه آلمانی زود دویچه سایتونگ نوشت، بنا به ارزیابی یکی از مقامات عالیرتبه سرویس اطلاعاتی انگلیس «مدارک بسیار قوی» در خصوص مشارکت احتمالی روسیه در قتل این جاسوس سابق در لندن وجود دارد.

در گزارشی که بی بی سی در این خصوص تهیه کرد، نام این مقام فاش نشد، اما وی گفت متقاعد شده است که کشور روسیه در پرونده لیتویننکو دست داشته است. بر اساس خبر این رادیو، این اولین بار است که یک مقام انگلیسی به صورت علنی قایل به وجود نقش مسکو در این حادثه شده است.

در همین حال وی با اشاره به تلاش احتمالی ناکام برای قتل بوریس برسووسکی، میلیارد روس که در انگلیس در تبعید به سر می‌برد، گفت «نیاتی» وجود دارد که «به بررسی عملیات علیه انسان‌های ساکن غرب می‌پردازد.»

بر اساس اعلام MI5، سازمان جاسوسی داخلی انگلیس، بسیاری از جاسوسان روس همچنان مانند دوره شوروی در لندن به سر می‌برند.

دمیتری مدودف، رییس جمهور روسیه روز دوشنبه در نشستی با گوردون براون، نخست‌وزیر انگلیس در حاشیه اجلاس سران گروه هشت در ژاپن خواستار عادی‌سازی روابط دو کشور شد.

این روابط به ویژه به خاطر پرونده لیتویننکو آشکارا به سردی گرایید. این عامل سابق که از منتقدان کرملین محسوب می‌شد در نوامبر 2006 در لندن با پلونیم مسموم شد. روسیه از درخواست لندن برای استرداد آندره لوگووی به انگلیس به عنوان مظنون اصلی اقدام به قتل سر باز می‌زند

کد خبر 57432

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز