عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: برخی شایعه‌سازی می‌کردند که واکسن کرونای ایرانی روی زندانی‌ها یا افراد معمولی و سطح پایین جامعه آزمایش می‌شود، ولی اصلا اینگونه نیست و همه برای تولید این واکسن با ابراز امیدواری پیشقدم شدند.

مینو محرز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آرمان ملی، بالاخره اولین عکس‌ از واکسن ایرانی کرونا منتشر شد و قرار است در چند روز آینده آزمایش بالینی این واکسن برروی افراد داوطلب انجام شود. ستاد اجرایی فرمان امام و شرکت شفامدار که مسئولیت ساخت این واکسن را برعهده دارد، پیش بینی کرده است که آزمایش انسانی واکسن کرونا در سه مرحله صورت می‌گیرد به این صورت که در مرحله اول به ۵۶ نفر با جنسیت و سن متفاوت تزریق صورت می‌گیرد و بعد از ۲۸ روز و مشخص شدن نتایج بررسی، مرحله دوم با تزریق به ۵۰۰ نفر آغاز می‌شود و بعد از ۲۸ روز از تزریق دوم و بررسی نتایج، مرحله سوم بدون محدودیت با تولید انبوه و عرضه گسترده آغاز می‌شود. این ستاد اعلام کرده که شرکت «شفافارمد» تست انسانی واکسن را از هفته اول دی‌ماه ۹۹ آغاز خواهد شد.

برای بررسی بیشتر این موضوع یکی از اعضای سه نفره آزمایش واکسن ایرانی کرونا و عضو ستاد علمی مقابله با کرونا می‌گوید: ان‌شاءالله ما از هفته اول دی‌ماه و یا چند روز بعد از این تاریخ، تزریق آزمایشی واکسن کرونا را برروی ۵۶ نفر آغاز می‌کنیم. داوطلبان بسیار زیاد بودند و تقریبا از همه شهرستان‌ها داوطلب داشتیم. مینو محرز در ادامه می افزاید: حتی هر روز چند نفر به مطب من مراجعه می‌کردند و می‌گفتند که می‌خواهیم داوطلب آزمایش واکسن کرونای ایرانی شویم، اما افراد را موسسه شفامدار انتخاب می‌کند و اولویتی برای هیچ فرد خاصی نیست و فقط باید آنها از ۱۸ تا ۵۰ سال باشند.

چندی پیش ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت گفته بود که در تزریق واکسن کرونا نورچشمی و یا فرد خاصی نداریم، این موضوع را از مینو محرز جویا شدیم و او در پاسخ گفت: از همه نوع اقشار تحصیل‌کرده، استاد دانشگاه، بازیگر سینما و سلبریتی تا مردم عادی داوطلب داشتیم.

یکی از مدیران این شرکت می گفت که دختر من نیز داوطلب شده و یک خانم هنرپیشه و سلبریتی داوطلب شده‌ است. متاسفانه برخی شایعه‌سازی می‌کردند که این واکسن برروی زندانی‌ها یا افراد معمولی و سطح پایین جامعه آزمایش می‌شود، ولی اصلا اینگونه نیست و همه برای تولید این واکسن با ابراز امیدواری پیش قدم شدند. وی درباره عوارض احتمالی این واکسن نیز خاطرنشان کرد: متاسفانه منتقدان، قانون بین‌المللی را پیراهن عثمان کرده‌اند، اما طبق قانون بین‌المللی «اخلاق» باید رعایت شود و واکسن ایرانی کد اخلاق در پژوهش را گرفته است. هیچ اتفاقی قرار نیست بیفتد. این واکسن از ویروس کشته شده کرونا ساخته شده و یک عمر واکسن‌هایی را از ویروس‌های کشته شده تزریق می‌کنیم.

یکی از بهترین موسسات واکسن‌سازی را داشتیم

دکتر محرز با بیان اینکه این شرکت به داوطلبانی که واکسن می‌زنند، هدیه‌ای می‌دهد و از نظر بیمه همه کارهای آنها انجام شده است، می افزاید: برای ایران و ایرانی بسیار مهم است که این واکسن نتیجه مثبت دهد و یک سیستم واکسن‌سازی بزرگ مجددا در کشور به‌راه بیفتد تا بعدها بتوانیم واکسن‌های دیگر را بسازیم. با وضعیت تحریمی که داریم این برای کشور ما بسیار مهم و حیاتی است که واکسن ایرانی کرونا به نتیجه برسد. سال‌هاست که سابقه واکسن سازی ایران در جهان، از یاد همه ما رفته است، ولی همیشه ما داوطلب داریم و با اعتماد می‌آیند. پیش از پیروزی انقلاب ما یکی از بزرگترین کمپانی‌های ساخت واکسن را در جهان داشتیم، ولی در چند دهه گذشته این کمپانی به دلیل بی‌مهری‌ها تعطیل شد و ما هر سال برای خرید واکسن آنفلوآنزا مشکل داریم و به سختی این واکسن را خریداری می‌کنیم. امیدواریم تولید واکسن کرونای ایرانی بتواند آغاز یک راه درخشان و خودکفایی در زمینه واکسن سازی باشد.

تاکید بر خرید واکسن کرونا مطمئن

در این بین سازمان نظام پزشکی ایران در نامه‌ای به وزیر بهداشت، خواستار روشن شدن زمان واکسیناسیون کرونا در کشور شد و بر تسریع در خرید واکسن تاکید کرد. همان‌طور که محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل این سازمان، خطاب به سعید نمکی نوشت: ‌«طولانی شدن اپیدمی بیماری کووید-۱۹ در جهان و کشورمان ایران، صدمات جبران‌ناپذیری را به حوزه سلامت و معیشت مردم وارد ساخته است.»

او ضمن تاکید بر توجه به مساله زمان در مدیریت بیماری و واکسیناسیون اضافه کرد سازمان نظام پزشکی به عنوان نهاد مرجع صنفی برای تهیه و ارائه خدمات واکسیناسیون به مردم و کادر درمان اعلام آمادگی می‌کند. رئیس کل نظام پزشکی افزود: ‌«با توجه به تولید و شروع استفاده از واکسن در کشورهای مختلف، به نظر می‌رسد لازم است همه تلاش‌ها بر خرید هر چه سریع‌تر واکسن و شروع واکسیناسیون مردم عزیز کشورمان در یک بازه زمانی مشخص متمرکز شود.»

پیش از این نیز مسئولان صنفی دیگر و همچنین رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران از دولت خواسته بودند سریع‌تر در زمینه تهیه و توزیع واکسن کرونا اقدام کند.

عباس آقازاده، رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی،‌ در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری،‌ معاون اول رئیس‌جمهوری، اشاره کرده بود ساخت واکسن ایرانی کرونا زمان‌بر است و کشور را در مقابله با پاندمی کرونا بیشتر عقب نگاه خواهد داشت.

او خواستار اولویت‌دهی به خرید واکسن و عدم مبنا قرار دادن ملاحظات سیاسی شد. در این بین سعید نمکی، وزیر بهداشت پیش از این روز ۲۳ آذرماه گفت در بحث تهیه واکسن «بیکار ننشسته‌ایم و چراغ خاموش پیش می‌رویم.» با این حال او سه روز پیش از این وعده اشاره کرده بود «تمام راه‌ها» برای حواله پول واکسن بسته است و واکسن داخلی نیز در «بهار سال آینده» آماده خواهد شد.

کشور در شرایط نارنجی

طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان از شنبه (۲۹ آذر) تا یکشنبه (۳۰ آذر) شش هزار و ۳۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۸۰۵ نفر از آنها بستری شدند. در این مدت زمانی ۱۷۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و۵۵۶۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل‌ها،۲۰۵ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲۴۳ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

کد خبر 574295

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha