رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به تکرار چندباره زلزله در تهران، گفت: مکانیزم فعالیت گسل به گونه‌ای است که این لرزش‌ها می‌تواند احتمال رخداد زلزله‌ای قوی‌تر را هم بالا ببرد.

كرمي محمدي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، رضا کرمی محمدی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه سامانه هشدار سریع این سازمان در زلزله روز گذشته تهران چگونه عمل کرد؟ گفت: سامانه هشدار سریع در ساعت ۳:۰۵.۱۷ وقوع زلزله را اعلام کرد.

او در پاسخ به این سوال که چرا پس از زلزله هشدار دریافت شد، گفت: اصولا قبل از وقوع زلزله نمی‌توان چیزی اعلام کرد و چنین کاری پیش‌بینی زلزله است که هنوز در دنیا ممکن نشده است. منظور از هشدار سریع آن است که قبل از رسیدن امواج مخرب زلزله به شهر اعلام شود که زلزله رخ داده و سامانه حدود ۲۰ ثانیه قبل از رسیدن امواج به شهر، رخداد را اعلام کرد. البته در شرایط فعلی تنها سامانه راه‌اندازی شده است و هنوز اقداماتی که بعد از رسیدن هشدار به سامانه باید انجام شود محقق نشده است، چرا که این امر باید با هماهنگی ارگان‌های مختلف صورت گیرد.

کرمی محمدی با اشاره به محدودیت‌های قانونی که بر سر اعلام عمومی هشدار وجود دارد، ادامه داد: محدودیت‌های قانونی در این زمینه وجود دارد که باید تعیین‌تکلیف شود. تا آن زمان ما اجازه هشدار دادن نداریم اما سازمان مدیریت بحران شهر تهران، هشدار را دریافت کرد و اقدامات لازم درون سازمانی‌ انجام شد.

او در پاسخ به این سوال که برای اینکه شهرداری بتواند به صورت کاربردی از این سامانه استفاده کند و تنها در نقش دریافت اطلاعات هشدار عمل نکند، چه اقدامی باید انجام شود؟ گفت: در داخل شهرداری می‌توانیم از این سامانه استفاده کنیم. برای مثال در آتش‌نشانی درب برخی از ایستگاه‌ها پس از دریافت هشدار به طور خودکار باز می‌شود، البته این کار برای زلزله‌های شدیدتر انجام می‌شود. همچنین برای مترو نیز اقداماتی در دست انجام است. با شرکت گاز نیز توافقاتی در این زمینه انجام شده است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: اما مطابق قانون، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و موسسه ژئوفیزیک به عنوان مسئول اعلام هشدار تعیین شده‌اند و این اقدام باید توسط آن‌ها انجام شود. در واقع این وظیفه قانونی آن‌ها است و ما نیز هر کمکی از دست‌مان برآید در همکاری با آن‌ها انجام می‌دهیم.

کرمی محمدی در پاسخ به این سوال که در مترو چه اقدامی انجام می‌شود؟ توضیح داد: در مترو با توجه به اینکه قطارها با سرعت بالا حرکت می‌کنند، ممکن است در اثر وقوع زلزله از ریل خارج شوند. برای جلوگیری از این اتفاق، با هشدار به راننده وی باید سرعت را کاهش دهد و در اولین ایستگاه توقف کند. البته هماهنگی‌ها برای انجام این موارد در حال انجام است و به مرور عملیاتی خواهد شد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا در زلزله روز گذشته تهران نیازی به قطع برق و گاز وجود داشت یا خیر؟ گفت: شدت این زلزله در حدود ۴ ریشتر بود که در حدی نیست که نیاز به قطعی باشد. اقدامات پیشگیرانه عموما برای زلزله‌های بیش از ۵ ریشتر برای شهر مهم هستند.

او ادامه داد: اما اینکه گسل مشاء فعالیت دارد و این مساله در ماه‌های اخیر چند بار تکرار شده، حساسیت‌ها را بالا می‌برد، چرا که در گذشته اینگونه نبود و با این تناوب زیاد زلزله‌های ۴ ریشتر و حتی ۵ ریشتر را نداشتیم و لذا حساسیت‌ها در این زمینه بالا رفته است.

کرمی محمدی با تاکید بر اینکه باید همه کشور به این موضوع توجه داشته باشند، درباره علت افزایش حساسیت ناشی از تکرار زلزله در تهران گفت: مکانیزم فعالیت گسل به گونه‌ای است که این لرزش‌ها می‌تواند احتمال رخداد زلزله‌ای قوی‌تر را هم بالا ببرد.  

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران گفت: لذا به طور کلی می‌توان گفت که احتمال وقوع زلزله بزرگتر نسبت به قبل بالاتر رفته است.  

کرمی محمدی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط، سطح هشدار در تهران و آمادگی دستگاه‌ها باید به چه صورت باشد؟ گفت: به هر حال تهران در شرایطی است که همه دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط در موضوع مدیریت بحران باید همواره آمادگی و هماهنگی بین سازمانی خود را برای مواجهه با آن بالا ببرند.  

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا جدیت و هماهنگی کافی بین ارگان‌ها وجود دارد یا خیر؟ گفت: هماهنگی‌ها نسبت به سال گذشته بهتر است و توجه‌ها بیشتر شده است و جلسات مکرری در این زمینه برگزار می‌شود. هر کسی نواقص خود را می‌داند و شرایط احصا شده و انشالله آمادگی کمی بیشتر از قبل خواهد شد.

کد خبر 574070

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha