دکتر محمدمهدی فرقانی*: تاسیس دوره کارشناسی‌ارشد حقوق ارتباطات در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی که برای نخستین بار در کشور صورت می‌گیرد، ‌به مثابه پاسخگویی به نیاز مبرم جامعه آینده ایران است.

سال‌ها بود که درباره ضرورت راه‌اندازی این رشته به ویژه در گروه علوم ارتباطات و مخصوصا توسط دکترکاظم معتمدنژاد، بحث و گفت‌وگو می‌شد و اینکه این رشته باید با مشارکت دو دانشکده علوم اجتماعی و حقوق سیاسی اداره شود، اما بالاخره به همت همکاران محترم دانشکده حقوق، این رویداد مهم علمی جامه تحقق پوشید.

حقوق ارتباطات یکی از شاخه‌های به نسبت نوپای حقوق در دانشگاه‌های معتبر جهان است که با توجه به پیشرفت روزافزون فناوری‌های ارتباطی و نقش تعیین‌کننده ارتباطات و رسانه‌ها در عرصه‌های مختلف اعم از سیاست، ‌اقتصاد، فرهنگ و... در ساحت بین‌المللی و نیز برجسته شدن «حق ارتباط» به‌عنوان حق طبیعی انسان به وسیله یونسکو، جای خالی آن در کشور احساس می‌شد و به همین دلیل خوشحالم که دانشگاه علامه در این زمینه پیشقدم شد. آینده نشان خواهد داد که تا چه پایه به فارغ‌التحصیلان این رشته نیاز داریم و امید آن دارم که با فارغ‌التحصیل‌شدن دانشجویان دوره‌های نخست این رشته، دوره دکترای آن نیز دایر شود. اما از منظر یک معلم ارتباطات و با توجه به شناخت موجود‌ انتظارات دانشجویان رشته‌های مختلف ارتباطات، چند نکته را در زمینه طراحی و اداره این دوره قابل ذکر می‌دانم که امیدوارم همکاران محترم دانشکده حقوق در این زمینه تاملی داشته باشند:

۱ - این رشته خواه‌ناخواه ماهیتی میان‌رشته‌ای و دوگانه دارد. پایی در حقوق و پای دیگر در ارتباطات و بنابراین خوب‌است همه مقتضیات میان‌رشته‌ای بودن در طراحی و اداره آن مدنظر قرار گیرد؛ از ترکیب دروس دوره گرفته تا مواد و سؤال‌های آزمون ورودی.

۲ - بسیاری از دانشجویان علوم ارتباطات گلایه‌مندند و می‌گویند در حالی که شرکت فارغ‌التحصیلان کارشناسی در رشته‌های غیرمرتبط مقطع کارشناسی‌ارشد طبق ضوابط وزارت علوم آزاد و بدون محدودیت است، عملا حق آنان برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد حقوق ارتباطات محدود شده است.

۳ -  در آزمون ورودی کارشناسی‌ارشد حقوق ارتباطات مطلقا از دروس رشته‌های مختلف علوم ارتباطات، درس یا دروسی به‌عنوان مواد امتحانی در نظر گرفته نشده و این رشته بدون مشارکت گروه علوم ارتباطات و یا سؤالات مرتبط با دروس رشته‌های ارتباطات، آزمون خود را منحصرا در حوزه حقوق برگزار می‌کند و منحصرا نیز از دانشجویان شاخه‌های مختلف حقوق پذیرش می‌کند. این امر در ترکیب درس‌های مزبور نیز مشاهده می‌شود.

۴ - در حالی که دانشجویان دوره کارشناسی روزنامه‌نگاری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی درس‌هایی همچون حقوق ارتباط جمعی، حقوق و مسئولیت‌های روزنامه‌نگاری، کلیات حقوق و حقوق اساسی و... را می‌گذرانند، به‌نظر می‌رسد به‌طور طبیعی شرایط شرکت در آزمون کارشناسی‌ارشد حقوق ارتباطات را دارند.

۵ ـ با توجه به نکات پیش‌گفته، ضمن عرض تبریک به همکاران محترم دانشکده حقوق به خاطر پیگیری‌ امور مربوط به راه‌اندازی این رشته پیشنهاد می‌شود چه در ترکیب دروس دوره کارشناسی‌ارشد حقوق ارتباطات و چه درتعیین مواد آزمون ورودی و سؤال‌ها، امکان بازنگری را مدنظر قراردهند و حتی‌‌الامکان، خصلت میان رشته‌ای این دوره را به آن بازگردانند.

* عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی

کد خبر 57407

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز