انجمن ستاره‌شناسی بوشهر در آخرین شب پاییز به صورت مجازی میزبان ستاره‌شناسان ۲۸ کشور می‌شود تا آیین کهن ایرانیان را که ریشه در مطالعات نجوم دارد، به آنان معرفی کند.

یلدا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس رصدخانه و پژوهش‌سرای مهر بوشهر گفت: شب یلدا میراث کهن ایرانیان همزمان با انقلاب زمستانی در نیمکره شمالی و انقلاب تابستانی در نیمکره جنوبی کره زمین است و ما با توجه به جایگاهی که در اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی داریم، قرار است امشب ۳۰ آذر در برنامه‌ای یک‌ساعته همراه با کشور برزیل که در نیمکره جنوبی قرار دارد، میزبان ستاره‌شناسانی از ۲۸ کشور باشیم.

حسن باغبانی افزود: با توجه به اینکه بوشهر تنها عضو رسمی اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی در ایران است، میزبانی این برنامه به ما داده شد. نخستین بار است که چنین برنامه‌ای برگزار می‌شود و از ساعت ۲۰:۳۰ به وقت ایران آغاز خواهد شد و ستاره‌شناسان مشهور کشورهایی مانند اسپانیا، پرتغال، آمریکا، بلغارستان، قطر، رومانی، آرژانتین و شیلی از جمله حاضران در این برنامه خواهند بود. آیین‌های سنتی متعددی از جمله خیام‌خوانی را در این برنامه معرفی خواهیم کرد.

باغبانی افزود: با توجه به وضعیت کرونا و لزوم رعایت موارد بهداشتی در این برنامه فقط من و مهدی رکنی، دبیر کانون نجوم دانشگاه خلیج فارس و مدرس بین‌المللی ستاره‌شناسی به عنوان میزبان حضور داریم. اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی سپس این برنامه را برای انجمن ستاره‌شناسی ۸۰ کشور ای.میل خواهد کرد و این گونه می‌توانیم شب یلدا را به کشورهای گوناگون معرفی کنیم که افتخاری است برای ایران.

این عضو رسمی اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی گفت: اگر بتوانیم برگزارکنندگان خوبی برای برنامه امشب باشیم، جشن شب یلدا در فهرست برنامه‌های سالانه این اتحادیه قرار می‌گیرد؛ برنامه‌ای که زمان آن ثابت است و مانند برخی برنامه‌ها به علت شرایط تقویمی تغییر نمی‌کند.

باغبانی در پایان گفت: برنامه شب یلدا در آستانه رویداد نجومی کم‌نظیر مقارنه سیاره‌های زحل و مشتری برگزار می‌شود؛ رویدادی که اول دی مصادف با ۲۱ دسامبر رخ می‌دهد و این دو سیاره مانند یک سیاره دوتایی به نظر می‌رسند. ستاره‌شناسان معتقدند این پدیده ۸۰۰ سال پیش به این شکل رخ داده است.

کد خبر 574042

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha