چین به زودی واکسیناسیون کارکنان مراقبت بهداشتی، حمل‌ونقل و کنترل مرزی این کشور را در برابر ویروس کرونا شروع خواهد کرد.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس ژنگ ییشین، معاون کمیسیون ملی بهداشت چین جزئیات این برنامه را مشخص نکرد، اما گفت دولت افرادی را که در معرض بیشتر خطر دچار شدن به کروناویروس هستند، در اولویت قرار می‌دهد.

کارکنان در بخش تدارکات و در بازارهای فروش گوشت و غذایی دریایی تازه به همراه سالمندان و افراد دچار مشکلات پزشکی زمینه‌ای نیز در صدر فهرست افرادی قرار می‌گیرند که واکسن کرونا را دریافت می‌کنند.

چین می‌گوید انتشار ویروس کرونا را در داخل این کشور عمدتا مهار کرده است و روز شنبه ۱۹ دسامبر (۲۹ آذر) فقط سه مورد عفونت محلی گزارش کرد که دو مورد آنها در پکن، پایتخت این کشور و یکی در ایالت لیائونینگ در شمال شرق این کشور رخ داده است.

واکسن‌های کرونای تولیدشده بوسیله شرکت‌های چینی در آستانه تایید در کشورهای ترکیه، اندونزی و برزیل هستند و شرکت‌های تولیدکننده به آزمایش آنها در چندین کشور از جمله روسیه، مصر و مکزیک ادامه می‌دهند. بحرین به دنبال امارات متحده عربی به دومین کشوری در جهان بدل شده است که یک واکسن کووید-۱۹ ساخت چین را تایید کرده است.

امارات متحده عربی هفته گذشته اعلام کرد که واکسن کرونای چینی ۸۶ درصد موثر بوده است که نخستین انتشار علنی اطلاعات درباره این واکسن شمرده می‌شود.

شرکت‌های چینی هنوز اطلاعات درباره نتایج کارآزمایی‌های مرحله سوم یا نهایی‌شان را منتشر نکرده‌اند.

شرکت‌های چینی قبلا داده‌های بالینی درباره مرحله اول و مرحله دوم واکسن‌هایشان را پس از داوری همتا (بازبینی کارشناسان مستقل) در ژورنال‌های دانشگاهی منتشر کرده‌اند.

این واکسن‌ها حتی پیش از گرفتن مجوز نهایی در یک برنامه اضطراری به بیش از یک میلیون نفر تزریق شده‌اند و منتقدان می‌گویند چین درباره بی‌خطر بودن، اثربخشی یا مزیت علمی آنها شفاف نبوده است. چین به طور رسمی در ماه ژوئیه (مرداد) به واکسن‌های شرکت‌های سینوواک و سینوفارم مجوز مصرف اضطراری داد. واکسن یک شرکت دیگر چینی به نام کان‌سینو هم به سربازان ارتش تزریق شده است.

افرادی که واکسن را دریافت می‌کنند شامل کارکنان مراقبت بهداشتی خط مقدم و کارکنان مرزی و نیز کارگران شرکت‌های دولتی می‌شوند که نیاز دارند به خارج سفر کنند.

دولت‌های محلی چین در چند ماه گذشته خرید واکسن برای ایمن‌سازی بر اساس مصرف اضطراری را شروع کرده‌اند.

مقامات بهداشتی چین قبلا گفته‌اند که این کشور خواهد توانست تا پایان سال میلادی جاری ۶۱۰ میلیون دوز واکسن کرونا تولید کند و این میزان را در سال آینده تا ۱ میلیارد دوز بالا ببرد.

واکسن‌های سینوفارم و سینوواک بر فناوری قبلا آزموده شده در واکسن‌های دیگر مانند واکسن فلج اطفال یعنی استفاده از ویروس کشته‌شده برای تحریک دستگاه ایمنی متکی هستند.

کد خبر 573980

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha