یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
۰ نفر

تقریباً از اواخر قرن سیزدهم خورشیدی بود که بازی فوتبال توسط کارکنان سفارت انگلیس در تهران و دیگر انگلیسی‌های ساکن تهران در بین مردم تهران باب شد.

16

همشهری آنلاین _ بهاره خسروی: آن روزها که هنوز خبری از زمین‌های چمن و استادیوم‌ها چندمنظوره نبود، میدان مشق محل تمرین و بازی اجنبی‌ها شد. با این اوصاف، نخستین زمین فوتبال تهران همین میدان مشق بود. «داریوش شهبازی» در کتاب «برگ‌هایی از تاریخ تهران» در این‌باره نوشته است: «پس از مرگ مظفرالدین شاه، انگلیسی‌ها محل بازی خود را تغییر دادند و آن را به مجاورت حصار ناصری در ضلع شمال سفارت انگلیس در خیابان فردوسی انتقال دادند، اما هنوز این بازی‌ها و آن زمین‌ها برای مردم تهران رسمیت نداشت، تا اینکه سرانجام در واپسین سال‌های قرن سیزدهم خورشیدی، وقتی احمد شاه داشت آخرین سال‌های سلطنت خود و سلسله قاجاریه را سپری می‌کرد، در جنوب اراضی بهجت‌آباد در ضلع شمالی حصار ناصری، خیابان انقلاب، حوالی دبیرستان البرز (دانشگاه امیرکبیر) به وسیله کمپانی «لنج» نخستین زمین فوتبال شهر تهران ساخته شد.

این زمین با دروازه‌های قانونی‌اش، کاملاً با زمین‌های امروزی فوتبال مطابقت داشت.» همچنین مرحوم «جعفر شهری» درباره نخستین توپ‌های بازی بچه‌ها در تهران قدیم روایت می‌کند: «بچه‌ها از مثانه گاو و رشته‌های پارچه‌های کهنه فشرده که درهم می‌پیچیدند توپ می‌ساختند و به بازی می‌پرداختند.» در سال ۱۳۰۲ خورشیدی، نخستین تشکیلات فوتبال تهران با نام «کلوپ ایران» شکل گرفت.

کد خبر 573875

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha