مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۷ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگرانی که مسئول تجزیه و تحلیل اطلاعات ارسالی توسط وویجر 2 هستند، دریافته‌اند که بر خلاف تصورات قبلی، خورشیدکره، متقارن و کروی نیست بلکه شکلی کدو مانند دارد.

منظومه‌ شمسی به وسیله‌ حبابی از ذرات حاصل از بادهای خورشیدی احاطه شده است که اصطلاحا خورشیدکره (heliosphere) نامیده می‌شو‌د‌‌.‌‌ ‌هر فضاپیمایی که بخواهد از ‌‌‌‌منظو‌مه‌‌ ‌‌‌شمسی خارج شود باید از مرز بین خورشیدکره با فضای بین‌ستار‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌ا‌‌‌ی‌‌‌‌‌ ‌‌عبور کند. به این مرز اصطلاحا «شوک پایانی» گفته می‌شود. 

به گزارش سایت نجوم، پژوهشگران مسئول وویجر 2 مشاهده کردند که این کاوشگر در فاصله‌ا‌‌‌ی‌ نزدیک‌تر ‌ا‌ز‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فاصله‌ مورد انتظار از ناحیه‌ شوک پایانی عبور کرده است. این رخداد می‌تواند به این معنی باشد که خورشیدکره نامتقارن است و در محلی که وویجر 2 از آن عبور کرده است، به وسیله‌ یک میدان مغناطیسی میان‌ستار‌ه‌ای به طرف خورشید فشرده شده است. این یافته‌ها به محققان کمک می‌کند تا درک بهتری از نحوه‌ برهم کنش خورشید با محیط بین‌ستار‌ه‌ای داشته باشند.

مرز منظومه شمسی

دو کاوشگر وویجر 1 و 2 در سال 1977 به هدف بررسی مشتری و زحل به فضا پرتاب شدند. مسیر پرواز وویجر 1 به هنگام عبور از زحل به سمت بیرون از صفحه‌ مداری منظومه‌ شمسی تغییر کرد. اما وویجر 2 در این صفحه به مسیر خود ادامه داد تا علاوه بر مشتری و زحل، با اورانوس و نپتون نیز ملاقات کند. این دو فضاپیما دورترین ساخته‌ها‌ی‌ ‌بشر در کیهان هستند. ماموریت کنونی وویجرهای 1 و 2 رسیدن به مرز فضای بین‌ستاره‌ای است.

کد خبر 57379

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز