سیاره‌های مشتری و زحل پیش از پایان سال میلادی ۲۰۲۰ آنقدر به هم نزدیک خواهند شد که از دیدگاه ناظر زمینی یک به اصطلاح «سیاره دوگانه» را تشکیل خواهند داد.

DOUBLE PLANET

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌بی‌اس نیوز این مقارنه یا همراستایی سیاره‌ای برای نخستین بار در ۸۰۰ سال گذشته رخ می‌دهد.

مدارهای مشتری و زحل هر ۲۰ سال یک بار به هم بسیار نزدیک می‌شوند. علت این است که مشتری هر ۱۲ سال یک بار به دور خورشید می‌چرخد، در حالیکه زحل هر ۳۰ سال یک بار مدارش را به پایان می‌رساند، در نتیجه هر چند دهه یک بار این دو سیاره همراستا می‌شوند.

مقارنه ۲۰۲۰ به خصوص بسیار نادر است- چرا که این دو سیاره هیچگاه در تقریبا ۴۰۰ سال گذشته این قدر به هم نزدیک نبوده‌اند و از سال ۱۲۲۶ میلادی تا کنون در دوران قرون وسطی در آسمان شب این قدر به هم نزدیک قابل مشاهده نشده اند.

پاتریک هارتیگان، ستاره‌شنای در دانشگاه رایس در هوستون تگزاس در این باره می‌گوید:‌«مقارنه‌های میان این دو سیاره نسبتا نادر هستند و هر ۲۰ سال یک بار رخ می‌دهند، اما این مقارنه به خصوص نادر است، زیرا این دو سیاره بسیار به هم نزدیک به نظر می‌رسند. آخرین باری که این دو سیاره در چنین فاصله نزدیکی قرار گرفته‌اند و در آسمان شب قابل‌مشاهده بوده‌اند، در ۴ مارس ۱۲۲۶ بوده است.»

گالیلئو گالیله، ستاره‌شناس ایتالیایی در سال ۱۶۱۰ دو قمر از چهار قمر سیاره مشتری- یو، اروپا، گانیمد و کالیستو- و حلقه‌های زحل را کشف کرد. مدتی بعدر در سال ۱۶۲۳ این دو سیاره برای نخستین بار در حالت مقارنه مشاهده شدند.

این مقارنه را گاهی به علت ارتباطش با تولید مسیح  «ستاره کریسمس» یا «ستاره بیت‌اللحم» هم می‌نامند. در داستان تولد مسیح، این ستاره است که سه مرد خردمند را به خانه عیسی می‌رساند. ستاره‌شناسان در گذشته این ستاره به چندین رویداد نجومی نادر از جمله ستاره دنباله‌دار، ابرنواختر و مقارنه سیاره‌ها مربوط کرده‌اند.

این مقارنه در روز انقلاب زمستانی در ۲۱ دسامبر ۲۰۲۰ (اول دی ۱۳۹۹) رخ می‌دهد هنگامی که این دو سیاره ففط یک دهم درجه یعنی کمتر از یک پنجم قطر ظاهری ماه کامل از هم فاصله دارند. 

ستاره‌شناسان از کلمه «مقارنه» برای توصیف نزدیک شدن اجرام سماوی در آسمان شب استفاده می‌کنند و مقارنه بزرگ میان بزرگترین سیاره‌های منظومه شمسی مشتری و زحل رخ می‌دهد.

این دو سیاره آنقدر به هم نزدیک می‌شوند که از برخی چشم‌اندازها کاملا روی هم می‌افتند و باعث اثر «سیاره دوگانه» می‌شوند. این دو سیاره آنقدر به هم نزدیک می‌شوند که انگشت کوچک در فاصله یک بازو به آسانی دو سیاره را در آسمان خواهد پوشاند.

البته با وجود یه اینکه این سیاره‌ها از دیدگاه ناظر زمینی بسیار بسیار نزدیک به هم به نظر می‌رسند، در واقع هنوز صدها میلیون کیلومتر از هم فاصله دارند.

کد خبر 573658

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha