کاروانسرای شوریاب فیروزه در استان خراسان رضوی بنایی باقیمانده از دوره قاجار و در حال تخریب بود که حالا به اختصاص ردیف اعتبار ملی مرمت آن به زودی آغاز می‌شود.

كاروانسرا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، این کاروانسرا که سال ۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، از جمله کاروانسراهای چهار ایوان با حیاط مرکزی مربوط به دوره قاجار است که دارای ردیف بودجه ملی شده و مرمت آن جدی تر از قبل پیگیری می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فیروزه اظهار کرد: مرمت کاروانسرای شوریاب فیروزه حدود ۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد ولی با پیگیری‌های فرمانداری و نمایندگان نیشابور و فیروزه در مجلس و اداره کل میراث استان توانستیم ردیف اعتباری ملی برای این پروژه باز کنیم.

مجید ابراهیم‌نیا افزود: ردیف اعتبارات ملی در مرمت این کاروانسرا تأثیر بسزایی خواهد داشت، امسال به دلیل نوسان قیمت و اوضاع اقتصادی کشور ۶۰ میلیون تومان به پروژه اختصاص پیدا کرده و امکان دارد در سال آینده ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان به این پروژه اعتبار تعلق گیرد.

وی با بیان اینکه ما در پی آن هستیم که مرمت این کاروانسرا را به حد نصابی برسانیم و سپس به بخش خصوصی واگذار کنیم، ادامه داد: به دلیل اینکه اعتبار این دوره کم بود، تصمیم گرفتیم ابتدا رفع خطرهای بنا را مورد توجه قرار دهیم که شامل ایوان‌های ورودی و ایوان‌های غربی و شرقی می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی فیروزه به اشاره به استحکام‌بخشی ستون‌های بنا و کاهگل‌های شبستان‌ها گفت: مرمت این کاروانسرا دست پیمانکار است و تا کامل نشود، مبلغ پرداخت نخواهد شد. مردم روستای شوریاب هم برای مرمت بنا رغبت پیدا و آوارها را جمع‌آوری کرده‌اند.

کد خبر 573584

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha