جمعه ۲۱ تیر ۱۳۸۷ - ۰۴:۳۸
۰ نفر

علی کهن نسب: این ویژگی همه تورنمنت‌ها و رقابت‌های مهم بین‌المللی فوتبال است که بعد از هر رقابت مهمی، خیلی از ستاره‌هایی که احساس می‌کنند دیگر به پایان خط رسیده‌اند با پیراهن تیم ملی خداحافظی می‌کنند تا جای خود را به نسل جدید و جوان‌تر، که سال‌ها در انتظار پیراهن تیم ملی نشسته‌اند، بسپارند.

   رقابت‌های جام ملت‌های اروپا (یورو2008) نیز از این قاعده مستثنی نبود. تعدادی از بازیکنان تیم‌های ملی کشورهای مختلف، که حضور در یورو 2008 برای آنها افتخار بزرگی به شمار می‌آمد، پس از پایان کار تیم‌های خود در این رقابت‌ها، از عرصه ملی خداحافظی کردند تا فعالیت حرفه‌ای‌شان را در باشگاه‌ها دنبال کنند. برخی از این بازیکن‌ها که سن بالایی نیز دارند، اکنون این فرصت را دارند تا تمام توان و انرژی خود را  برای تیم‌های باشگاهی خود صرف کنند.

   بدون شک تیم ملی فوتبال فرانسه پس از این رقابت‌ها، بیشتر از تیم‌های دیگر تغییر می‌کند؛ چرا که با خداحافظی بازیکنانی چون «ماکه‌له‌له»، «لیلیان تورام» ، «پاتریک ویه‌را» و «گریگوری کوپه» به عنوان بازماندگان ستارگان طلایی جام جهانی 1998 و یورو 2000، فوتبال ملی فرانسه در پی معرفی نسل جدیدی در فوتبال است. البته ستاره‌های تیم‌هایی چون ایتالیا و سوئد، که میانگین سنی آنها نیز بالاست، باید از تیم‌هایشان خداحافظی کنند. هر چند که هنوز خبری از خداحافظی بازیکنان این تیم‌ها نیست.

   روشتو رکبر (ترکیه):

   دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ترکیه پس از حذف از رقابت‌های جام ملت‌های اروپا و راه‌نیافتن به دیدار نهایی، از بازی‌های ملی کناره‌گیری کرد.

   این دروازه‌بان 35 ساله، 114 بازی ملی دارد. روشتو گفت: «پس از 14 سال افتخارآفرینی و خدمت به تیم ملی، تصمیم گرفتم خداحافظی کنم.»

   البته اینها تنها تعداد کمی از بازیکنان هستند که درباره خداحافظی آنها از تیم ملی کشورها‌یشان نوشتیم.

   ینس‌لمان (آلمان)، پاتریک ویه‌را و گریگوری کوپه (فرانسه) و الساندرو دل‌پیه‌رو (ایتالیا)... نیز بازیکنانی هستند که باید از فوتبال ملی خداحافظی کنند.

   لیلیان تورام (فرانسه):

   مدافع تیم بارسلونا، اولین بازی ملی‌اش را در سال 1994 مقابل جمهوری چک انجام داد و با 142 بازی ملی رکورد دار بازی در تیم فرانسه است. او توانست با پیشی گرفتن از زیدان (فرانسه)، لوئیس فیگو (پرتغال) و پودولسکی (چک)، تنها بازیکنی شود که در مرحله نهایی جام ملت‌ها 17 بازی انجام داده است. تورام در قهرمانی فرانسه در جام جهانی 98 و یورو 2000 یکی از یاران کلیدی این کشور بود.

   کلود ماکه‌له‌له (فرانسه):

   ستاره 35 ساله باشگاه چلسی، پس از شکست در برابر ایتالیا، با 71 بازی ملی از تیم ملی فرانسه خداحافظی کرد. او نخستین بار در سال 1995 برابر نروژ بازی کرد. او در سال 1998 و 2000 به تیم ملی دعوت نشد، اما پس از آن یکی از کلیدی‌ترین مردان خط‌میانی فرانسه بود و در دو جام جهانی و دو جام ملت‌های اروپا به میدان رفت.

   ماکه‌له‌له می‌گوید: « از پایان کار خود در تیم ملی متأسف نیستم. من برای پوشیدن پیراهن تیم ملی زحمت کشیدم و عرق ریختم و این باعث شادی و خوشحالی من است. نسل جدید می‌تواند بیاید و زمام امور را در دست بگیرد.»

   یان کولر و توماس گالاسک (چک):

   بعد از شکست و حذف شگفت‌انگیز تیم ملی چک در برابر ترکیه، «یان کولر»، مهاجم بلند قامت و «توماس گالاسک»، که هر دو از مردان کلیدی و بهترین بازیکنان تیم چک به شمار می‌آیند، از فوتبال ملی خداحافظی کردند.

توماس گالاسک

   نیکوپولیدیس و آنتزالس (یونان):

   پس از حذف یونان، دروازه‌بان و مدافع این تیم از بازی‌های ملی خداحافظی کردند.
«نیکوپولیدیس» 37ساله، 89 بازی ملی در کارنامه خود دارد و عضو تیم یونان در رقابت‌های یورو 2004 بود.

نیکو پولیدیس

   او گفت: «در تیم ملی روزهای خوب و بد بسیاری را تجربه کرده‌ام، اما نکته مهم برای ما این بود که مانند یک خانواده کنار یکدیگر فعالیت کرده‌ایم.» «آنتزالس»، مدافع 31 ساله تیم ملی یونان نیز با 25 بازی ملی خداحافظی کرد. آنتزالس می گوید: «شرایط سنی بازیکنان تیم ملی یونان ایجاب می‌کند که برخی از بازیکنان پا به سن گذاشته، جای خود را به جوان‌ترها دهند.»

   نیکو کواچ (کرواسی):

   کاپیتان تیم ملی کرواسی پس از حذف این تیم از یورو 2008، در فکر خداحافظی است. این بازیکن 36 ساله، به خاطر دوندگی‌های زیاد و حضور مداوم در خط دفاعی تیم، تحسین کارشناس‌ها را برانگیخت. او می‌خواهد که کفش‌هایش را بیاویزد تا به جوانان فرصت بازی کردن را بدهد. هرچند کرواسی در یورو 2008، در مرحله دوم حذف شد، ولی شکست انگلیس و آلمان کار بزرگی بود که یاران کواچ انجام دادند.

سوبو بولر (سوئیس):

   «سوبو بولر»، دروازه‌بان ذخیره تیم سوئیس نیز پس از بازی با پرتغال از تیم ملی خداحافظی کرد. سوبو 37 ساله، از سال 2004 تا 2007 عضو تیم ملی سوئیس بود و سابقه 50 بازی ملی دارد.

کد خبر 57357

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز