در اوایل دهه ۷۰ که می‌خواستند برج میلاد را بسازند سازندگان برج، تپه‌های عباس‌آباد و بلندی‌های کوه بی‌بی شهربانو را به‌عنوان محل بنا کردن برج پیشنهاد کردند.

میراث فرهنگی

حسن خلیل‌آبادی / رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای‌شهر تهران، ری و تجریش :در اوایل دهه ۷۰ که می‌خواستند برج میلاد را بسازند سازندگان برج، تپه‌های عباس‌آباد و بلندی‌های کوه بی‌بی شهربانو را به‌عنوان محل بنا کردن برج پیشنهاد کردند. از نظر معماری برای ساخت برج میلاد در بلندی کوه دلایل مناسبی وجود داشت، اما وجود کارخانه سیمان و برداشت‌های غیرمجاز از کوه بی‌بی شهربانو سبب شد سازندگان برج تپه‌های عباس‌آباد را انتخاب کنند.
کوه بی‌بی شهربانو از میراث‌های طبیعی و تاریخی و از نشانه‌های تمدن شهرری است که وجود بقعه بی‌بی شهربانو بر اهمیت آن افزوده است، ولی صاحبان کارخانه سیمان تهران و بسیاری از معادن غیرمجاز بدون توجه به ظرفیت‌های ارزشمند کوه با برداشت‌های مداوم به آن آسیب می‌زنند. کشورهای مختلف که پیشینه تمدنی ندارند، برای خود هویت‌سازی می‌کنند. در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس که به‌صورت فلات هستند از پسماندهای خشک کوه درست می‌کنند، اما ما بر سر این میراث و سابقه تمدنی خود بلایی می‌آوریم که در میان ملل مختلف کم‌سابقه است.
یک‌صد کارخانه سیمان در کشور وجود دارد که نیمی از آنها سوددهی ندارند و شرایط سهام آنها مشخص است. با این حال باز هم برای فعالیت کارخانه سیمان تهران اصرار وجود دارد. از سوی دیگر تولید سیمان یک صنعت آلاینده است و نباید در مجاورت بافت مسکونی فعالیت کند. طبق اصل ۵۰ قانون اساسی نباید محیط‌زیست را برای منافع اقتصادی آسیب زد.
 حامیان فعالیت کارخانه سیمان اشتغالزایی این کارخانه برای اهالی شهرری را دستاویزی برای توجیه فعالیت آن قرار می‌دهند، اما در پاسخ به این افراد باید گفت که اگر به جای توسعه کارخانه سیمان صنعت گردشگری شهرری را تقویت کنید ده‌ها شغل پاک و سبز برای اهالی شهرری ایجاد می‌شود که محیط‌زیست، میراث فرهنگی و سلامت آنها را هم به خطر نمی‌اندازد.

کد خبر 572943

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha