گروه سیاسی: نماینده تهران در مجلس هفتم درباره‌ مضرات پیوند منافع حزبی گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی با منافع ملی گفت:

ما ضمن این‌که احزاب را می‌پذیریم و گروه‌بندی‌ها را برمی‌تابیم اما در عین حال معتقد هستیم تفاوت‌های موجود در احزاب و تشکل‌ها نباید به قیمت از بین رفتن مرزهای ملی و ثبات سیاسی و اجتماعی تمام شود؛ چرا که هرکدام از این امور جایگاه ویژه‌ خود را دارد.

عماد افروغ  نقش نخبگان فکری و روشنفکران را در ایجاد یک فضای تعادل سیاسی، برجسته و با اهمیت دانست و اظهار کرد: نخبگان باید هم به ایضاح مفهومی بپردازند و مفاهیم را شفاف کنند و هم بر اساس رسالت سنگینی که بر دوش دارند ـ که آن آگاهی‌بخشی به توده‌هاست ـ توده‌ها را نسبت به حقوق و نیازهای‌شان آگاه کنند؛ چرا که به ‌نظر می‌رسد بخشی از مشکلاتی که گریبانگیر ماست، به خاطر ناآگاهی مردم به وجود آمده است. اگر مردم آگاه باشند به اصحاب قدرت فشار لازم را وارد می‌کنند و اصحاب قدرت نیز متوجه خواهند شد که تحت هر شرایطی نمی‌توانند منویات خود را حتی به قیمت تلاشی نظام و نادیده انگاشتن یک تمدن و فرهنگ کهن و آموزه‌های وحیانی و عقلانی دنبال کنند. 

عماد افروغ در گفت‌وگو با ایسنا وجود هرگونه تفاوت، تمایز و حتی افتراق و اختلاف را در فضای سیاسی کشور بدون اشکال و لازمه یک زندگی با نشاط دانست و با بیان اینکه در این راستا آنچه با اهمیت به‌نظر می‌رسد واقعی و نه صوری بودن این اختلافات است ادامه داد: بهتر است این اختلافات در بستری از گفت‌وگو و با عنایت به موازین و معیارهای مشترک آشکار شود و افراد گروه‌های مختلف اعم از درگیر این اختلافات و یا غیر از آن به فکر چاره‌اندیشی و راه‌حل‌های مشترک تا حد امکان باشند.

این نماینده دوره هفتم مجلس تاکید کرد: به هیچ‌وجه نباید به اسم وحدت، اختلافات را پاک کرد؛ چرا که جامعه‌ بدون اختلاف، جامعه‌ای همراه با نفاق خواهد بود و هر آن در معرض انفجار و فوران قرار خواهد گرفت.

 وی خاطرنشان کرد: اگر جامعه یک دست باشد اخلاق معنایی ندارد؛ چرا که اخلاق در شرایطی با معناست که اختلافی موجود باشد. در مقابل کسانی که فکر می‌کنند اگر جامعه‌ای اخلاقی شد، تمام اختلافات از بین خواهد رفت، باید گفت که چنین امری درست نیست؛ چرا که در این حالت ممکن است برخی از اختلافات از بین برود اما برخی از آنها باقی خواهند ماند.

وی با اشاره به مقاله اخیر منتشر شده از سوی روزنامه‌ اعتماد ملی تاکید کرد: چنین مقاله‌ای می‌توانست نرم‌تر و مفهومی‌تر مطرح شود؛ چرا که بار مصداقی این مقاله‌ سنگین بود و بهتر این است که اگر کسی می‌خواهد چنین مصادیقی را تکذیب کند، متوجه قلم خود باشد.

عماد افروغ اظهار کرد: اگرچه من، خود جزو اولین کسانی بودم که هم در نطق‌های پیش از دستور مجلس و هم در مصاحبه‌های خود به نقد انتظارگرایی نامعقول، خرافه‌گرایی و تمثال‌گرایی پرداختم، اما معتقدم تنها بحث‌های مفهومی و تحلیلی در این راستا باعث خواهد شد که رشد و آگاهی مردم در این زمینه افزوده شود.

وی در عین حال درباره شعار برخی افراد و گروه‌ها درباره لزوم حفظ وحدت گفت: به هیچ‌وجه نباید به اسم وحدت تمایزها و تفاوت‌ها را پاک کرد؛ چرا که جامعه‌ بدون اختلاف، جامعه‌ای همراه با نفاق و در معرض انفجار و فوران خواهد بود.

کد خبر 57291

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز